گیاه بادرنجبویه یکی از بهترین داروهای سنتی با خواص فراوان

2898 بازدید
28 دی 97
سمانه
,,

با خواص گیاه بادرنجبویه آشنا شویم

گیاه بادرنجبویه در جنوب اروپا می روید اما در تمام دنیا نیز می توان آن را یافت. بادرنجبویه برای خواص تسکینی آن استفاده شده است. موادی به نام ترپن و ایوجنول از برگ این گیاه استخراج شده اند که خواص آرام بخشی و شل کننده عضلانی دارند.

درمان تبخال با گیاه بادرنجبویه:

مواد فعالاین گیاه ترپن، فلاوین و پلی فنولین می باشد. بادرنجبویه خاصیت ضد تبخالی دارد. Dimitrova گزارش می کند که عصاره بادرنجبویه هم در سلول های کشت و هم در بدن، این ویروس را در عرض سه ساعت بعد از استعمال تبخال از بین می برد تنها 12 ساعت بعد از استعمال، ویروس غیرفعال می شود. Koytcher دریافت که کرم ساخته شده از این ماده شدت زخم های حاصل از ویروس تبخال را تنها در روز دوم درمان از بین می برد. (زمانی که این زخم ها بسیار بزرگ باشند.)

بادرنجبویه از انتشار عفونت جلوگیری کرده و خارش آن را کم می کند همچنین سوزش، قرمزی و سایر علائمی را که تحمل زخم را دشوار می کنند کاهش می دهد. به علاوه ویروس تبخال به این ماده مقاوم نمی شود و در واقع درمان ارزشمندی در زمان بروز این زخم به حساب می آید.

بادرنجبویه با سایر عفونت های ویروسی و پاتوژن های باکتریایی مبارزه می کند.

Engelberger نشان داد که اسید روزمارینیک موجود در این گیاه توانایی باکتری ها برای حمله به بدن را کاهش دادند. Mikus دریافت که بادرنجبویه سمیت بالایی در برابر باکتری تریپانوسوما دارد، باکتریی که موجب بیماری شاگاس می گردد که در نوع مزمن آن امید به زندگی نه سال کاهش می یابد. Yamasaki دریافت که عصاره این گیاه در مهار عفونت ایدز بسیار قدرتمند عمل می کند. علاوه بر ترکیبات فعال بالا این گیاه حاوی تانین نیز هست که دارای اثرات ضد ویروسی است، همچنین حاوی ایو جنول می باشد که باکتری ها را می کشد. در مجموع این تحقیقات نشان می دهد که بادرنجبویه خواص ضد عفونی کنندگی دارد.

گیاه بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه

بادرنجبویه یک آنتی اکسیدان مهم به شمار می آید.

Hohmann دریافت که این گیاه حاوی مقادیر زیادی فنول است که خود ماده ای است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. ظرفیت و خواص آنتی اکسیدانی این گیاه هنوز تحت بررسی است.

بادرنجبویه همچنین در درمان زخم های گوارشی مفید است.

Khayyal دریافت که عصاره بادرنجبویه به اندازه داروی سایمتیدین در درمان و کاهش ترشح اسید معده و موسین در زخم های گوارشی موثر است. محققان گمان می کنند که فعالیت وضعیت ضد زخم گوارشی این گیاه به علت عناصر فلاوینی است که ناشی از خواص آنتی اکسیدانی می باشد.

تحقیقات جدید نشان می دهد که نقش بالقوه بادرنجبویه در بهبود حافظه می باشد.

در مطالعه ای توسط Wake نشان داده شد بادرنجبویه دارای خاصیت بالایی در تقویت فعالیت گیرنده های سلول های عصبی مخصوصا حافظه می باشد. در یک مطالعه بسیار مهم توسط Kennedy، محققان از این گیاه برای 20 مرد و زن سالم برای یک هفته استفاده کردند. آزمایشات بعدی نشان داد که در میزان توجه به حافظه آن ها بهبودهای مخصوصی ایجاد شده است به علاوه اعضای این مطالعه احساس آرامش  و در عین حال هوشیاری و توجه بیشتری را گزارش کردند. طبق گفته محققان این گیاه بر یکی از مسیرهای واکنش های بیوشیمیایی اثر می گذارد که با بیماری آلزایمر نیز مرتبط است، بنابراین، آن ها امیدوارند که مطالعات آینده نشان دهد که بادرنجبویه به عنوان یک عامل طبیعی برای مبارزه با آلزایمر معرفی و شناخته شود.

گیاه بادرنجبویه خواب آور است.

Paladini، آنتی اکسیدان آپیژنین درون این گیاه را خارج کرد و از آن نوعی ماده خواب آور را درست کرد.Wagner و Sprinkmeyer نیزتنها مطالعه ای تجربی را بر این گیاه انجام دادند که خواص خواب آوری آن را نشان داد. Dressing، نیز دریافت که بادرنجبویه و سنبل کوهی در ترکیب با هم در درمان بی خوابی و افزایش کیفیت خواب بسیار موثرند. بادرنجبویه همچنین موجب بهبود خواب به صورت غیرمستقیم می شود یعنی مشکلات التهابی را رفع می کند، موجب تسکین آرتریت و مشکلات مزمن مفاصل می شود.

کارها و مطالعات انجام شده توسط Soulimani نشان داده که این گیاه یک خاصیت ضد درد نیز در عصاره خود دارد. کارهای انجام شده توسط Peake نشان داد که حضور ماده اسید روزمارینیک در بادرنجبویه مفید است. اسید روزمارینیک یک ماده مهار کننده واکنش های ایجاد کننده پاسخ التهابی بدن است.

 

همچنین بخوانید:  خواص گیاه بادرنجبویه

 

درمان بیماری گراویس با گیاه بادرنجبویه

گراویس نوعی بیماری است که در آن آنتی بادی های بدن به هورمون محرک تیروئید نیز موجب بی خوابی، خستگی و ضعف، احساس گرما و تعریق، ضربان قلب سریع و نامنظم و سایر علائم می شود. Auf’mkolk نیز دریافت که عصاره این گیاه موجب مهار باکتری های بیماری گراویس شده و مانع از چسبیدن به هورمون محرک تیروئید نشده اند.

دوز درمانی روزانه

وزارت بهداشت و درمان آلمان نوشیدن چندین لیوان از چای آن که حاوی 1.5 تا 4.5 گرم از گیاه است را توصیه می کند. برخی منابع استفاده از 200 تا 160 میلی گرم از عصاره تغلیظ شده آن را یک ساعت یا سی دقیقه قبل از خواب برای درمان بی خوابی توصیه می کنند. نوع موضعی آن نیز باید سه تا چهار بار در روز به موضع مالیده شود. حداکثر مجاز اعلام نشده است.

 

عوارض جانبی/ منع مصرف

هیچ عارضه جدی گزارش نشده است. افرادی که دچار بیماری گراویس و یا سایر بیماری های تیروئیدی هستند نباید از بادرنجبویه بدون مشورت پزشک استفاده کنند چون در مطالعات حیوانی دریافته اند که این گیاه موجب افزایش فشار چشمی می شود، افرادی که از گلوکوم رنج می برند نباید از این گیاه استفاده نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه بادرنجبویه را با خواص تقویت مغز و اعصاب و حافظه و قلب، بازکننده رگ های قلب، تقویت حواس پنجگانه، درمان خستگی های روحی، عصبانیت و بی حوصلگی، سردردهای عصبی و تنگی نفس، ضد استفراغ دوران بارداری، درمان کابوس شبانه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0