topNotif

5 حبوبات مغذی و خواص درمانی آن ها

2704 بازدید
30 دی 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 1 دی 1400

معرفی 5 حبوبات مغذی و خواص درمانی آن ها برای حفظ سلامتی بدن

استفاده از انواع حبوبات در رژیم غذایی بسیاری از مردم ایران و همچنین، تقریبا در تمام نقاط دنیا متداول است. پروتئین و مواد مغذی زیادی در حبوبات وجود دارد که برای رشد و سلامت بدن ما ضروری است. با توجه به وجود عناصری ماننند آهن، کلسیم، فیبر، کربوهیدرات و غیره بیشتر آن ها برای بدن مفید هستند.

علاوه بر مصرف حبوبات، جوانه های آن ها نیز بسیار مفید است زیرا، آن ها حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم ها هستند. مهمترین ویژگی این حبوبات مغذی، کمک به هضم غذا است زیرا، آن ها سرشار از فیبرغذایی هستند که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند. در بین اکثر حبوبات نخود، ماش، نخود کفتری، ماش سیاه و عدس را بررسی خواهیم کرد زیرا، علاوه به حفظ سلامت بدن و وجود پروتئین ها و ویتامین های فراوان، به درمان بیماری نیز کمک می کنند. در این مقاله با 5 حبوبات مغذی و خواص درمانی آن ها آشنا شوید.

 

5 حبوبات مغذی و خواص درمانی آن ها

5 حبوبات مغذی و خواص درمانی آن ها

 

5 حبوبات مغذی و خواص درمانی آن ها

نخود

نخود یکی از بهترین حبوبات مغذی شناخته شده است که، نه تنها در حفظ سلامت و زیبایی بدن مفید هستند، بلکه به درمان بسیاری از بیماری ها نیز کمک می کنند. نخود سرشار ازکربوهیدرات ها، پروتئین ها، فیبر، کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن و ویتامین ب یک، ویتامین ب 2، ویتامین ب 3، ویتامین آ و ویتامین ث است. نخود در درمان بیماری هایی مانند کم خونی، یبوست، دیابت، کاهش فشار خون و زردی مفید است. استفاده از آرد نخود نیز برای زیبایی پوست، رفع چین و چروک، رفع شوره سر و رشد مو مفید است.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با فیبرهای غذایی و فواید آن ها برای سلامتی بدن انسان

 

ماش

ماش سرشار از مواد مغذی است. این ماده حاوی مواد معدنی و ویتامین های فراوانی از جمله کربوهیدرات، پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، ویتامین آ، ویتامین ب یک، ویتامین ب 2، ویتامین ب6  است. همچنین، پس از جوانه زدن، مقدار کلسیم، آهن، پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین ها و مواد مغذی موجود در آن دو برابر می شود. حبوبات مغذی مانند ماش می توانند به درمان ضعف چشم، آبریزش بینی، سرفه، کم خونی، سرماخوردگی، سر درد، انزال زودرس، استرس، دیابت، لک صورت، شیر افزا، تقویت قلب و کبد ، درمان ناراحتی اعصاب و دفع سموم بدن، کمک می کند.

نخود کفتری

نخود کفتری که نخود سودانی نیز نامیده می شوداز جمله حبوبات مغذی است که برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید است. نخود کفتری غنی از پروتئین، کربوهیدرات، آهن، کلسیم و غیره است. این ماده به راحتی هضم می شود، بنابراین برای افرادی که مبتلا به نفخ شکمی و یبوست هستند، بسیار مناسب است. از دیگر فواید درمانی نخود کفتری خاصیت ضد التهابی، کاهش فشار خون، درمان کم خونی، افزایش انرژی و کنترل وزن است.

ماش سیاه

از حبوبات مغذی دیگر می توان به ماش سیاه اشاره کرد. ماش سیاه بومی هنوستان است و به لحاظ ارزش غذایی بسیار غنی است. این ماده مقادیر فراوانی کربوهیدرات، ویتامین ب یک، ویتامین ب 2، ویتامین ب 3، کلسیم و پروتئین، آهن دارد. در درمان هموروئید (بواسیر)، التهاب مفاصل، تقویت قلب، کاهش بیماری های قلبی و عروقی، کاهش فشار خون، ضد سرطان، کنترل و کاهش وزن، هضم کننده غذا، مناسب زنان باردار، رشد کودکان و برای پوست مفید است. همچنین، مصرف ماش سیاه حملات ناشی از بیماری آسم را نیز کاهش می دهد.

عدس

عدس از جمله حبوبات مغذی است که طبیعت آن گرم و خشک بوده و غنی از آهن است. علاوه بر این، حاوی پتاسیم، فیبر، کربوهیدرات، پروتئین و ویتامین های گروه ب می باشد. استفاده از عدس در درمان کم خونی، اسهال، سلامت قلب، کاهش وزن، کنترل قند خون، یبوست تنظیم دستگاه گوارش و هضم نامنظم مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ماش را با خواص درمان ضعف چشم، سرفه، کم خونی، سر درد، انزال زودرس، سرماخوردگی، دیابت، لک صورت، آبریزش بینی، ناراحتی اعصاب و حساسیت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0