topNotif

خواص گیاه بهمن و بهمن پیچ

14131 بازدید
01 بهمن 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 1 دی 1400

بهمن و بهمن پیچ را بشناسیم.

بهمن را بشناسیم.

ریشه گیاهی است که بسته به رنگ آن بهمن سفید یا بهمن سرخ گفته می شود. این ریشه را در هند نیز به نام سفید بهمن می شناسند. در کتب طب سنتی وقتی از ترکیب داروها ذکر می شود در مواردی از بهمنان نیز نام برده می شود، منظور بهمن سفید و سرخ است که از نظر خواص دارویی تا حد زیادی مشابه هستند. میوه درخت نیز که از آن روغن می گیرند را بن گویند همچنین این گیاه را حب البان می نامند.

مشخصات ظاهری گیاه بهمن:

بهمن گیاهی است دو ساله به رنگ سبز پریده، ساقه آن افراشته، قسمت بالای ساقه با شاخه های زیاد چتری است و بلندی گیاه 30 -40 سانتیمتر می باشد. برگ های آن با بریدگی پهن کمی زبر با رگبرگ های برجسته ای است. سطح برگ پوشیده از تار سفت خار مانند می باشد. گل های آن زرد با دم گل نسبتا دراز پوشیده از برگچه هایی که مجموعا به صورت مخروطی درآمده که در راس آن یک دسته گل قرار دارد.

ریشه آن که در کتب طب سنتی مستعمل است، نسبتا ضخیم عمودی شبیه هویج و کوچکتر ولی سخت و ناهموار و ناصاف است و دو نوع دارد یکی به رنگ زرد روشن یا سفید و دیگری سرخ رنگ است و طعم آن کمی شیرین می باشد. این گیاه از گیاهان بومی ایران است. در ایران در غرب در کردستان، اشتران کوه، کرمانشاه، همدان و نواحی مرزی غرب و در گوتوند و همچنین اطراف تهران، ری، رنه دماوند و در مشرق در خراسان و در جنوب در فارس در در چرمکان و کنار تخت دیده می شود.

در بعضی کتب آمده است که چون ریشه این گیاه را در ماه بهمن از خاک خارج کرده و به بازار عرضه می نمایند آن را بهمن می گویند ولی به هر حال باید توجه نمود که فرانسوی ها برای آن نامی در این ردیف دارند.

ترکیبات شیمیایی گیاه بهمن:

از نظر ترکیبات شیمیایی در ریشه گیاه وجود یک ماده متبلور تلخ به نام لاکتون بهنین تایید شده است.

خواص گیاه بهمن و بهمن پیچ

خواص گیاه بهمن و بهمن پیچ

خواص دارویی گیاه بهمن

در هند از ریشه بهمن برای تقویت نیروی جنسی، برای معالجه یرقان و ناراحتی های سنگ در بدن تجویز می شود. ریشه بهمن از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است و بهمن سرخ گرمتر است و نسبت به  بهمن سفید از خواص بیشتری دارد و عده ای از حکما هر دو بهمن را گرم و تر می دانند. از نظر خواص معتقدند که برای تقویت نیروی جنسی و ازدیاد اسپرم بسیار نافع است و بدن را فربه می کند.

باز کننده انسداد مجاری عروق و برطرف کننده نفخ و گاز است. برای سرد مزاجان داروی خوبی است و برای خفقان، یرقان، خرد کردن سنگ کلیه و مثانه به خصوص اگر با ادویه مناسب خورده شود بسیار مفید است. بهمن سرخ برای تقویت نیروی جنسی و انعاظ قوی تر از بهمن سفید است. اگر آن را در آب بپزند به طوری که خوب پخته شود مانند حلیم شود و آب آن را با شکر ناشتا بخورند برای فربه کردن بدن بسیار مفید است خصوصا اگر با بادام و نخود پخته و خورده شود.

ضماد آن با نمک تلخ و عسل برای درخشان کردن رنگ چهره زنان داروی بسیار نافعی است. اگر بهمن سفید با زعفران مخلوط و از آن شیافی تهیه کرده و در مهبل گذارده شود برای پاک کردن و خوشبویی رحم مفید است چون بهمن ها هر دو برای قسمت سفلای بدن مضر است توصیه می شود که با انیسون و کتیرا و عناب خورده شود. توجه داشته باشید مقدار خوراک از جرم بهمن ها تا 10 گرم تجاوز ننماید.

هر یک از دو بهمن جانشین دیگری است و جانشین بهمن ها از نظر خواص هم وزن آن ها تودری و نصف وزن آن ها لسان العصافیر است. جانشین بهمن سرخ درونج است و جانشین بهمن سفید زرنباد است. مصرف بهمن ها باید با نظارت پزشک متخصص انجام پذیرد.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گیاه بهمن سرخ و بهمن سفید

 

بهمن پیچ را بشناسیم.

بهمن پیچ دارویی هندی است. درختی است که در جنگل های خشک غرب و مرکز هند از بیهار تا مناطق غرب جامو و در سیلان و استرالیا انتشار دارد. میوه آن خمیده و مارپیچی است و در بازار دارویی ایران با نام بهمن پیچ عرضه می شود. میوه آن که مصرف دارویی دارد از برگچه های باریک پیچیده ای که کلا به شکل مخروط به طول 4-5 سانتیمتر می باشد، تشکیل شده است. برگچه های کرکدار به رنگ مایل به سبز و در هریک از آن ها یک ردیف دانه قهوه ای رنگ گوشه دار قرار دارد.

ترکیبات شیمیایی بهمن پیچ را بدانیم.

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه به خصوص در پوست درخت وجود مواد فیتوسترول، کلروپلاست پیگمان و یک هایدروکسی، کوبوکسیلیک اسید و یک ماده رنگی به رنگ زرد نارنجی و ساپونین و قند و فلوبوتانن و لیینین تایید شده است.

خواص گیاه بهمن پیچ را بدانیم.

میوه درخت نرم کننده پوست و مخاط است و قابض می باشد، برای رفع نفخ شکم اطفال و گریپ روده بچه ها نافع است. از پوست درخت در هند برای معالجه اسهال و اسهال خونی و صفرایی بودن استفاده می شود از عصاره ریشه آن برای معالجه بیماری قند و رفع چرک حفره های بدن خصوصا چرک که در اثر عفونت های ابتدایی در ریه می باشد به کار می رود.

در هاینان از گیاه به عنوان تب بر استفاده می شود. در شبه جزیره مالایا از میوه آن در یک ترکیب دارویی تانن دار برای تقویت زنان پس از وضع حمل مصرف می شود و از میوه و ریشه آن تواما برای افزایش اشتها و معالجه روماتیسم استفاده می شود. در اندونزی از میوه آن در استعمال داخلی و خارجی برای معالجه گرفتگی عضلات و بیماری های پشت و کمر استفاده می شود، تخم آن مدر است و نرم کننده سینه است و در موارد برونشیت و ناراحتی های گلو و ریه ها، سرفه و سرماخوردگی نافع است و به عنوان پادزهر گزش عقرب مصرف می شود. مصرف بهمن پیچ به خصوص در مورد اطفال باید با نظارت پزشک متخصص انجام گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بهمن پیچ را با خواص خلط آور، ضد نفخ و ضد قولنج، کاهنده شیرمادران، آرامبخش، مفید برای بیماری های کبدی، تقویت کننده بدن پس از زایمان، اشتهاآور، ضد اسهال ساده و خونی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. الیاس
    21 مرداد 1399

    خیلی هم عالی و جالب!

  2. دانشی فر
    23 تیر 1399

    من ساکن کرمان هستم . یه عطاری یا همکار به من معرفی کنید تا ازشون بخرم. نمی خوام اینترنتی بخرم

    • عطارک
      26 تیر 1399

      درود بر شما

      نماینده فروشی نداریم؛ و برای تهیه محصولات گیاهی از طریق سایت اقدام بفرمایید.

      شاد و سلامت باشید.

  3. اسفندیار
    30 خرداد 1399

    matalebe mofidi bud

0