topNotif

معرفی گیاه توتون و خواص آن

10315 بازدید
03 بهمن 97
سمانه

توتون را بشناسیم.

به فارسی توتون و تنباکو نامیده می شود. نوعی از آن که برای قلیان مصرف می شود تنباکوی قلیان نامیده می شود. توتون آمریکایی از توتون های معمول برای سیگار است.

تنباکو یا توتون گیاهی است علفی یک ساله دارای ساقه خشابی یا نرم به بلندی 2 تا یک و نیم متر، گل های آن خوشه ای که به طور گروهی در انتهای شاخه گل دهنده به رنگ قرمز یا قرمز مایل به سفید ظاهر می شود. برگ های آن ساده اغلب کامل، کرکدار که پس از رسیدن از یک قشر نازک مغز چسبناک و معطر پوشیده می شود. میوه آن معمولا دارای دو دریچه است.

روش تکثیر و تهیه توتون

برای تکثیر معمولا بذر توتون را در اوایل بهار در خزانه می کارند و پس از دو ماه معمولا نهال های حاصل را به مزرعه منتقل می نمایند. این موقعی است که نهال ها شش برگه شده باشد. در اواخر تابستان وقتی که برگ ها آویزان شده و رنگ آن ها روشن می شود و عطر و بوی قوی از آن ها استشمام می گردد موقع برداشت محصول است.

در بعضی موارد تمام برگ ها را یک باره قطع می کنند و در برخی مناطق به تدریج که برگ ها می رسد از اواخر تابستان تا اوایل پاییز در 2-3 چین برگ ها برداشت می شود و پس از این که برگ ها رطوبت خود را از دست دادند در بعضی نواحی در هوای آزاد پهن کرده و خشک می نمایند ولی برای این که برگ ها بی عیب خشک شده و توتون مرغوب تهیه شود معمولا آن ها را طبق روش خاصی در دستگاه های خشک کننده، خشک می کنند.

توتون بومی مناطق مختلف آمریکای مرکزی، بولیوی، پرو می باشد و در کوبا، مجارستان، آمریکای شمالی، ترکیه و ایران و مناطق زیادی از کشورهای جهان کاشته می شود. از جمله در مشرق خراسان به نام تنباکوی ترکمانی و در جنوب شرقی بلوچستان و در کلات و در کاشان، اصفهان، فارس، تنباکوی معروف ایرانی کاشته می شود و در مناطق کردستان و غرب ایران و شمال ایران و شمال غرب ایران و مناطق مرکزی نظیر بروجرد، اراک و … ارقام مختلف توتون کاشته می شود.

معرفی گیاه توتون و خواص آن

معرفی گیاه توتون و خواص آن

ترکیبات شیمیایی توتون را بدانیم.

از نظر ترکیبات شیمیایی در گزارشی چنین آمده است وجود باریوم و اکسالیک اسید در گیاه تایید شده است. در برگ های آن گلوکوزید ازته ای به نام تاباسین و به علاوه در حدود 1/7 – 0/25 درصد از گلوکوزید ایزوکوثرسیترین وجود دارد. آلکالوئید اصلی موجود در گیاه نیکوتین است و آلکالوئیدهای دیگری با مقدار خیلی کمتر به نام های نیکوتئین و نیکوتی مین، آنابازین، نور –نیکوتین و…. غیره وجود دارد.

مقدار نیکوتین در حدود 2/4 درصد می باشد. در گزارش بررسی دیگری آمده است که در برگ های گیاهی که در سایه رشد کرده وجود ال – کینیک اسید مشخص شده است. به علاوه در گیاه وجود کلروژنتیک اسید و کافئیک اسید نیز تایید شده است. در گزارش بررسی های دیگری علاوه به آلکالوئیدهای فوق آلکالوئیدی به نام نیکوتلین نیز در گیاه مشخص شده است. نیکوتین که آلکالوئید مهم و اصلی برگ توتون است معمولا به حالت ترکیب با اسیدهایی به صورت مالات و سیترات و نظایر آن وجود دارد. نیکوتین به صورت مایع و جامد است.

دود سیگار در حدود 0/5 درصد نیکوتین و به علاوه حاوی اکسید کربن، انیدرید کربنیک و مقدار کمی در حدود 4 میلی گرم در 100 گرم برگ توتون و کمی اسید استیک و اسید پروپیونیک و اسید والرینیک و اسید بوتیریک و آمونیاک مقدار کمی ماده کولیدین که خیلی سمی است ولی بوی خوش و مطبوعی را دارا می باشد.

خواص توتون را بدانیم.

در توتون یک ماده مخدر سمی وجود دارد به نام نیکوتین که آلکالوئید اصلی و عمده برگ توتون را تشکیل می دهد. در چین از توتون به عنوان دارو برای رفع ناراحتی مفاصل و بی حسی اعضا و رفع درد در نیمی از سر و برای موارد مارگزیدگی استفاده می شود. برای روماتیسم مفید است و از آن حشره کش تهیه می شود که بر ضد مگس ها و کرم ها موثر است.

توتون را همراه با سایر داروها برای معالجه اسهال خونی و به عنوان قی آور به کار می برند و از آن محلولی به صورت محلول شست و شو برای قطع ترشحات سفید مهبل و معالجه ترشحات زیاد مخاطی سوزاکی مهبل و مجرای ادرار مصرف می نمایند. در اندونزی از شیره گیاه توتون برای پاک کردن زخم های چرکین و جراحت های پر از کرم استفاده می شود. در بعضی جزایر از آن به عنوان سم برای کشتن برخی افعی ها استفاده می کنند. در فیلیپین از برگ آن به صورت ضماد برای معالجه جوش و کورک استفاده می شود و برای تسکین درد و رساندن دمل نیز مفید است و به علاوه ضماد برگ را در مواردی که مدفوع بچه ها متعفن است روی شکم متعفن بچه ها می اندازند، رفع نفخ و تعفن می کند.

تنقیه با جوشانده برگ توتون برای کشتن جانور و انگل مفید است. (تنقیه یعنی وارد کردن ماده اسهال آور یا قابض یا مسکن، از طریق مقعد توسط دستگاه “پوآر” که مخصوص تنقیه بوده و در داروخانه ها نیز موجود است.)

 

همچنین بخوانید:  موارد استفاده از گیاه کلپوره

 

مسمومیت با گیاه توتون

علایم مهم و عمده مسمومیت خوردن گیاه توتون عبارت است از قی، اسهال، سیخ شدن و گرفتگی عضلات سختی تنفس و در آخر منجر به فلج ریوی و مرگ می شود. از تنباکو حشره کش نیز تهیه می کنند.

تنباکو از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند که عطش آور و خشک کننده می باشد و سم اقسام ماهی است. دود آن برای رفع فساد و هوای آلوده به میکرب نافع است و همچنین برای درد دندان رطوبی و سرفه رطوبی و تنگی نفس اثر مفید دارد  و در موارد فوق جویدن تنباکو و کمی خوردن آن هم مفید است اگر برگ خشک تنباکو را ساییده به صورت گرد بپاشند برای خشک کردن نزله دماغی سرد و تر و عطسه کردن مفید است.

گردپای خاکستر آن برای التیام زخم حیوانات و ضماد برگ آن با روغن گل سرخ برای جرب جراحت دار و جلوگیری از خونریزی زخم های تازه و خشک کردن زخم های کهنه مفید است. خوردن آب غلیان که زرد شده باشد برای استسقا اثر مفید دارد.

توجه:

تنباکو برای اشخاص گرم مزاج مضر است و برای دماغ آن ها اثر نامطلوبی دارد. شکم را می بندد و خفقان و پرتی حواس و غلظت خون ایجاد می کند. در این موارد باید با شیره تازه خورد. چون تنباکو سمی است در استعمال داخلی آن باید خیلی دقت شود و جز با نظر پزشک مصرف نشود.

تنطور تنباکو چگونه تهیه می شود!؟

  • برگ خشک تنباکو 1 گرم
  • آب مقطر 250 گرم

تنباکو را در آب مقطر جوش دم کرده و صاف کنید و پس از خنک شدن اماله نمایید. (در این روش درمانی داروی ملین از طریق مخرج وارد روده می شود). این اماله یا حقنه برای قولنج ایلاوس (منظور انسداد قسمتی از روده توام با درد است) و همچنین در موارد کزاز موثر است. مقدار تنباکو را از 1-5 گرم در همان مقدار آب طبق نظر پزشک ممکن است تغییر داد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کلپوره را با خواص درمان لک و برص، درمان سوهاضمه، معالجه یرقان، درمان سرفه مزمن، رفع کم اشتهایی، معالجه دفع سخت ادرار، درمان سردرد، پیشگیری و درمان دیابت، درمان ناراحتی معده، تسریع در ترمیم استخوان های شکسته، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0