فواید سیب زمینی و ارزش غذایی آن

1803 بازدید
13 بهمن 97
بهاره
,

با فواید سیب زمینی و ارزش غذایی آن آشنا شوید

سیب زمینی یکی از سبزیجات مغذی و در عین حال پر مصرف در سراسر دنیا است. سیب زمینی به دلیل طعم بی نظیر، قابل دسترس بودن و پخت آسان، یکی از اصلی ترین مواد غذایی محسوب می شود. با این حال، به علت کربوهیدرات زیاد، بسیاری از مردم به علت ترس از افزایش وزن سیب زمینی نمی خورند. اما بهتر است بدانید، سیب زمینی غنی از ویتامین ها، فیبر، ترکیبات شیمیایی و مواد معدنی است که بدن را در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند. مصرف متعادل سیب زمینی نه تنها سبب افزایش وزن نمی شود، بلکه به سلامت بدن نیز کمک می کند. حال در این مقاله، با فواید سیب زمینی و ارزش غذایی آن آشنا شوید.

 

فواید سیب زمینی و ارزش غذایی آن

فواید سیب زمینی و ارزش غذایی آن

 

ارزش غذایی سیب زمینی

سیب زمینی مانند سایر سبزیجات بسیار مغذی است. تنها 100 گرم سیب زمینی آب پز حاوی 72 کالری، 1.8 گرم پروتئین، 17 گرم کربوهیدرات، 0.1 گرم چربی، 1.2 گرم فیبر است. علاوه بر این، حاوی 15 میکروگرم فولات، 1.06 میلی گرم ویتامین ب 3 (نیاسین)، 0.03 میلی گرم ویتامین ب 2 (ریبوفلاوین)، 0.08 میلی گرم ویتامین ب یک (تیامین)، ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین کا، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و روی و غیره است.

فواید سیب زمینی برای حفظ سلامت بدن

سیب زمینی برای استخوان مفید است

مصرف سیب زمینی برای استخوان مفید است. دلیل این امر این است که مقدار کلسیم، منیزیم و فسفر در سیب زمینی بسیار عالی است. 100گرم سیب زمینی حاوی 12 میلی گرم کلسیم، 23 میلی گرم منیزیم و 57 میلی گرم فسفر است. تمام این عناصر برای تقویت استخوان ها ضروری هستند. از فواید سیب زمینی این است که، برای رشد دندان و استخوان های کودکان بسیار مفید است اما، کودکان باید مقدار محدودی از سیب زمینی را بخورند. البته لازم به ذکر است، سرخ کردن سیب زمینی در روغن، مواد مغذی آن را از بین می برد و ارزش غذایی بالایی ندارد. سیب زمینی سرخ شده، تنها باعث چاقی در کودکان می شود.

فشار خون را کنترل می کند

رژیم کم سدیم برای حفظ فشار خون سالم ضروری است، اما سطح بالایی از پتاسیم نیز به همان اندازه مهم است. پتاسیم باعث باز شدن عروق خونی می شود. به همین علت، کنترل فشار خون، یکی از مهمترین فواید سیب زمینی محسوب می شود. یک سیب زمینی متوسط پخته شده، حاوی 941 میلی گرم پتاسیم است. این میزان پتاسیم حدود 20 درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می کند. همچنین، وجود نشاسته و مواد مغذی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم نه تنها باعث کنترل فشار خون می شوند بلکه، در درمان انواع آرتریت ها (التهاب مفاصل) مفید هستند.

 

همچنین بخوانید:  مقایسه سیب زمینی شیرین با سیب زمینی معمولی

 

از بیماری های قلبی پیشگیری می کند

فیبر، پتاسیم، ویتامین ث ، ویتامین ب 6 و همچنین، مقدار قابل توجهی فیبر در سیب زمینی، باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود. به همین علت، خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز کاسته می شود. بر اساس گفته محققین، با مصرف متعادل سیب زمینی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به دلیل فراوانی پتاسیم و مقدار کم سدیم در سیب زمینی تقریبا وجود ندارد.

برای بهبود عملکرد مغز مفید است

بد نیست بدانید که سیب زمینی نیز برای مغز بسیار مفید است. عملکرد مناسب مغز به میزان زیادی بر مقدار گلوکز، اجزای مختلف ویتامین ب، میزان اکسیژن، اسیدهای چرب امگا 3، برخی از هورمون ها و اسیدهای آمینه بستگی دارد. همه این عناصر در سیب زمینی حضور دارند. به همین علت سیب زمینی باعث بهبود عملکرد مغز می شود و از سکته مغزی جلوگیری می کند.

میزان مجاز مصرف سیب زمینی

مصرف روزانه سیب زمینی می تواند به افزایش وزن کمک کند اما، اگر از مشکل چاقی رنج می برید و یا از وزن متعادلی برخوردار هستید، از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید. مصرف 2 تا 3 بار سیب زمینی در هفته باعث افزایش وزن نمی شود و بدن را در برابر بیماری های مختلف مصون نگاه می دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نشاسته را با خواص تنظیم قند خون، تقویت معده، درمان جوش، عفونت دندان، درمان سرفه و گرفتگی صدا، رفع خشکی و درد گلو، رفع یبوست، بهبود گزش حشرات، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0