درمان بی خوابی شبانه با جوز هندی

3246 بازدید
13 بهمن 97
بهاره
,,

درمان بی خوابی شبانه با جوز هندی و نحوه استفاده از آن

در جوامع امروزی، به علت داشتن شیوه زندگی غلط، وجود تنش و استرس روزانه، بی خوابی به یکی از مشکلات رایج تبدیل شده است. خواب کامل، باعث حفظ انرژی و سلامت بدن می شود و اگر اختلالات خواب درمان نشوند، بیماری های مختلف بدن را تهدید می کند. اما، آیا می دانید جوز هندی در رفع مشکل بی خوابی به شما کمک می کند؟! بله. جوز هندی، تخم سخت و خوشبوی درخت جوزبوا (جوز بویا) است که به عنوان ادویه در بسیاری از انواع غذاهای مناطق گرمسیری برای تقویت عطر و طعم، استفاده می شود. علاوه بر این، دارای برخی از خواص دارویی مانند درمان بی خوابی، افزایش ایمنی و کاهش درد در بدن می باشد. در این مقاله، درمان بی خوابی شبانه با جوز هندی را خواهید خواند.

 

درمان بی خوابی شبانه با جوز هندی

درمان بی خوابی شبانه با جوز هندی

 

چرا جوز هندی برای درمان بی خواب شبانه مفید است؟

از دیرباز جوز هندی به عنوان یک داروی مفید برای سیستم گوارش و درمان بی خوابی توصیه شده است. امروزه بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص شد که عنصری در جوز هندی وجود دارد که عضلات و سیستم عصبی را آرام می کند و احساس آرامش را به فرد القا می نماید. همچنین، عنصر سروتونین (Serotonin) به طور طبیعی در آن یافت می شود. سروتونین یا هیدروکسی‌تریپتامین یک انتقال دهنده عصبی از نوع مونوآمینه اسید بیوژنیک است. این عنصر اگر چه هورمون نیست اما، بسیاری آن را با نام هورمون خلق ‌وخو می شناسند. در واقع سروتونین در مغز به هورمون ملاتونین (Melatonin) تبدیل می شود. ملاتونین در مغز  تولید شده و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند.

ملاتونین هورمونی خواب‌آور محسوب می شود. به همین دلیل مشکل بی‌خوابی شب را برطرف می‌کند. اما تنها این نیست، جوز هندی به طور طبیعی حاوی عنصری به نام میریستیسین (myristicin) می باشد. این عنصر خاصیت روان گردانی بسیار ضعیفی دارد که سبب کاهش استرس می شود. میریستیسین در درمان بی خوابی تاثیر گذار است. با این حال، دیگر عصاره های طبیعی و مواد شیمیایی موجود در جوز هندی نیز دارای خواص دارویی و درمانی هستند. در ادامه این مقاله با نحوه استفاده از جوز هندی برای درمان بی خوابی شبانه و خواب کافی آشنا شوید.

 

همچنین بخوانید:  افزایش کیفیت خواب با روش های ساده

 

درمان بی خوابی شبانه با جوز هندی

جوز هندی و عسل

نصف یک قاشق چای خوری پودر جوز هندی را در یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و حداقل 15 دقیقه قبل از خواب در شب، آن را میل نمایید. این مخلوط برای سلامتی بدن فوق العاده است و استفاده از آن به درمان بی خوابی شبانه کمک می کند.

دمنوش (چای) جوز هندی

این یک درمان خانگی و سنتی از زمان های قدیم برای رفع بی خوابی بوده است. یک قاشق چای خوری پودر جوز هندی را به 2 تا 3 لیوان آب در حال جوش اضافه کرده و اجازه دهید بجوشد. بعد از 5 تا 10 دقیقه آن را صاف کرده و نیم ساعت قبل خواب میل نمایید. همچنین، می توانید یک چهارم قاشق چای خوری جوز هندی را با یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و 5 دقیقه قبل از خواب بنوشید. این مخلوط به درمان بی خوابی شبانه کمک کرده و علاوه بر این، افسردگی و مشکلات دستگاه گوارش را بر طرف می کند.

جوز هندی و شیر

اگر قبل از خواب در شب، یک لیوان شیر گرم بنوشید به خواب شما کمک می کند اما مخلوط یک لیوان شیر با یک قاشق چای خوری جوز هندی باعث تسریع در خواب و درمان بی خوابی شبانه شما می شود. شیر حاوی اسید آمینه ضروری است که به افزایش سطح سروتونین و ملاتونین در بدن کمک می کند. جوز هندی و شیر، هر دو برای خواب خوب مفید هستند. اگر از اختلالات خواب رنج  می برید، پودر جوز هندی در شیر کمتر از جادو نیست.

جوز هندی و آب آملا (آمله)

مخلوط جوز هندی در یک لیوان آب میوه آمله همانند مخلوط شیر و جوز هندی به خواب بهتر کمک می کند. مخلوط جوز هندی و آب میوه آمله در کشور هندوستان یکی از قدیمی ترین راهکارهای درمان بی خوابی شبانه است. در هندوستان میوه آمله یکی از مهمترین و مفیدترین مواد غذایی محسوب می شود. این ترکیب علاوه بر خواب خوب، به هضم غذا نیز کمک می کند.

توجه: به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد جوز هندی می تواند مضر باشد. زیرا، مصرف بی رویه آن سبب مسمومیت شده و اثرات داروهای روان گردان را ایجاد می کند. در صورت مصرف بیش از حد اتفاقی این ماده و مشاهده نشانه هایی چون سر درد، سرگیجه، توهم، تشنج، تپش قلب و استفراغ به پزشک مراجعه نمایید. همچنین، از دادن جوز هندی و ترکیب آن با سایر مواد (ترکیب جوز هندی با آب، شیر و آب میوه) به کودکان برای درمان بی خوابی جدا خودداری نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جوز هندی را با خواص درمان سوءهاضمه، اسهال و باد روده، تسکین و درمان دردهای رماتیسمی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0