درمان اختلالات گوارشی با گل میخک

4300 بازدید
25 بهمن 97
بهاره
,

چگونگی درمان اختلالات گوارشی با میخک

گل میخک جز ادویه های خوش عطر و طعم است که در پخت و پز استفاده می شود. این ادویه, علاوه بر عطر و طعم قوی دارای مزایای دارویی و درمانی بسیاری است. طبیعت این گیاه گرم و خشک است و برای درمان بیماری های ناشی از سرما بسیار مناسب است. علاوه بر این، گل میخک اثرات ضد باکتریایی دارد و به کاهش درد، سرگیجه، تسکین دهنده التهاب و بهبود عملکرد هضم کمک می کند. جدا از این، گل میخک برای سیستم گوارش بسیار مفید است. لذا در این مقاله، به چگونگی درمان اختلالات گوارشی با میخک می پردازیم.

 

درمان اختلالات گوارشی با گل میخک

درمان اختلالات گوارشی با گل میخک

 

گل میخک چگونه به سیستم گوارش کمک می کند

گل میخک مقوي معده است و به درمان اختلالات گوارشی مانند باد شکم، نفخ، گاز معده، سکسکه، درد معده، سوء هاضمه، تهوع و استفراغ کمک می کند. همچنین، دارای خاصیت ضد انگل است و برای درمان انواع کرم های روده و معده بسیار موثر است. عنصر موثری به نام اوژنول (Eugenol) در میخک وجود دارد. این عنصر آنتی اکسیدان قوی است که خاصیت ضد درد دارد و برای درمان درد معده بسیار مفید است. همچنین، اوژنول به رفع سوزش معده (سر دل) کمک می کند. این عنصر علاوه بر میخک در فلفل، ریحان، زردچوبه، برگ بو و دارچین وجود دارد اما مقدار آن در این مواد غذایی نسبت به میخک بسیار پایین تر است.

 اوژنول علاوه بر درمان اختلالات گوارشی برای درمان عفونت های تنفسی، بیماری های پوستی و دندان درد موثر است. جدا از این دارای اثرات ضد سزطان می باشد. از دیگر اثرات درمانی اوژنول می توان به آنتی اکسیدان قوی، ضد ویروس، ضد باکتری، ضد التهاب، ترمیم و تقویت معده، خنثی کننده اسید معده و درمان استفراغ اشاره کرد. استفاده از مواد غذایی که حاوی اوژنول هستند، برای بدن بسیار مفید است. اما، اگر مقادیر بیش از حد از آن را، در فرم اسانس ها و روغن ها مصرف کنید، مضر است و عوارض جانبی بالایی دارد. زیرا آن ها سمی هستند. بنابراین، توصیه می شود زنان باردار، نوزادان و کودکان زیر 6 سال از مصرف آن خودداری کنند.

درمان اختلالات گوارشی با میخک

استفاده از میخک در پخت و پز

گل میخک عطر و طعم قوی دارد و بیشتر به عنوان ادویه در غذاها استفاده می شود. این روش استفاده آسان ترین راه برای درمان اختلالات گوارشی با میخک است.

 

همچنین بخوانید:  سوزش معده و درمان آن در طب سنتی

 

پودر گل میخک و آب گرم

یک لیوان آب جوش یک قاشق چای خوری پودر میخک اضافه کنید و هر زمان نارحتی در معده خود احساس کردید، در دو نوبت (صبح و عصر) از آن میل کنید. مخلوط گل میخک و آب، به عملکرد سیستم گوارش کمک می کند. همچنین، سبب بهبود گردش خون و رفع بوی بد دهان می شود. علت بوی بد دهان بیشتر مربوط به مشکلات دستگاه گوارش است و میخک نقش کلیدی در درمان این مشکل دارد. علاوه بر این، به رفع عفونت های دهان و دندان نیز کمک می کند.

جویدن گل میخک

به دلیل داشتن بوی مطبوع و عالی میخک، می توانید آن را به طور مستقیم بجوید. جویدن میخک باعث رفع بوی بد دهان می شود. همچنین، باعث ترشح بزاق دهان شده و سبب بهبود در هضم غذا نیز می شود. توصیه می شود پس از جویدن، از بلعیدن میخک خودداری کرده و آن را از دهان خارج کنید.

روغن گل میخک

روغن گل میخک نیز خواص درمانی فراوانی دارد و به درمان اختلالات گوارشی کمک می کند. ترکیب روغن زیتون و روغن میخک بسیار مفید است. همچنین، اگر حالت تهوع و استفراغ دارید، 3 قطره روغن گل میخک را به یک فنجان آب (250 میلی لیتر) افزوده و بنوشید. همانطور که قبلا ذکر شد، از مصرف بیش از حد اسانس یا روغن گل میخک اجتناب کنید.

چای گل میخک

اگر می خواهید از یبوست رهایی یابید و هضم خوبی داشته باشید، بعد از هر وعده غذا، یک فنجان چای میخک بنوشید. برای تهیه این دمنوش، یک قاشق مرباخوری از پودر گل میخک را به دو لیوان آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم دم بکشد. سپس، آن را صاف کرده با کمی عسل میل نمایید.

توجه: گل میخک درمان قطعی برای بیماری های دستگاه گوارشی نیست، بلکه اختلالات گوارشی و علائم بیماری معده را کاهش می دهد. بنابراین، اگر بیماری جدی گوارشی دارید به پزشک مراجعه کنید. همچنین، حفظ عادات غذایی خوب، اجتناب از مواد غذایی تحریک کننده و داشتن یک رژیم غذایی متعادل، می تواند از بروز اختلالات گوارشی جلوگیری کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل میخک را با خواص بادشکن، ضد قی، مقوی معده و ضد آشفتگی و تهوع، تب بر، کرم کش، قاعده آور، مقوی، تسکین دهنده درد دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0