چای علف لیمو و خواص درمانی آن

2623 بازدید
02 اسفند 97
بهاره
,

چای علف لیمو و خواص درمانی آن

علف لیمو (چمن معطر، پوتار،کاه مکی، کاه مکه، کور گیاه، گورگیاه، اذخر، گزنه دشتی و گربه دشتی) با نام علمی Cymbopogon، گیاهی است علفی که بیشتر در قاره آسیا به ویژه در هندوستان رشد می کند. این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده است و حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد. این گیاه خاصیت ضد درد دارد و به عنوان مسکن برای دردهای عضلانی و مفاصل استفاده می شود. همچنین، یک سم زدا قوی برای بدن است. در عین حال، سیستم ایمنی بدن راتقویت می کند و قادر به مقابله با استرس است. این گیاه بوی لیمو می دهد. دمنوش یا چای این گیاه بسیار مفید است. حال در این مقاله با چای علف لیمو و خواص درمانی آن آشنا شوید.

 

چای علف لیمو و خواص درمانی آن

چای علف لیمو و خواص درمانی آن

 

چای علف لیمو و خواص درمانی آن

مفید در تب، سرفه و سرماخوردگی

دمنوش (چای) علف لیمو خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و حاوی مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان ها و ویتامین ث است، به همین دلیل برای درمان تب، سرفه و سرماخوردگی مفید است. ویتامین ث موجود در این علف سیستم ایمنی بدن را نیز افزایش می دهد.

درمان سرطان

علف لیمو بدن را در برابر بسیاری از بیماری ها، از جمله سرطان محافظت می کند. این گیاه دارای آنتی اکسیدان های شگفت انگیزی است از ایجا تغییرات در طبیعت سلول های بدن جلوگیری می کند. علاوه بر پیشگیری از سرطان ها از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و به درمان این بیماری نیز کمک می کند. در بعضی موارد نیز میکروب ها را جذب می کند.

رفع مشکلات گوارشی

با توجه به خواص ضد اکسیدانی علف لیمو، قادر به تغییر و غیر فعال کردن بیماری های مختلف، از جمله اختلالات معده است. دمنوش این گیاه به رفع بسیاری از مشکلات سیستم گوارش مانند سوء هاضمه، یبوست، اسهال، تورم شکم، استفراغ، گرفتگی معده، استفراغ و گرفتگی های عضلانی کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  فواید چای رازیانه و خواص درمانی آن

 

برای کودکان بیش فعال سودمند است

طبق یک مطالعه 1998، کودکان مبتلا به ADHD (اختلال کم‌توجّهی – بیش‌فعالی) که به راحتی نمی خوابند، پس از مصرف چای علف لیمو خواب بهتری را تجربه کردند. می توانید برای کاهش علایم این بیماری دمنوشی از گیاهان نعنا، بابونه و علف لیمو تهیه کنید. این دمنوش به آرام کردن عضلات کودکان بیش فعال کمک می کند.

درمان کم خونی

با توجه به غنای آهن در علف لیمو، این گیاه برای کسانی که از کمبود آهن رنج می برند و مشکل کم خونی دارند، سودمند است. آهن موجود در این گیاه سبب افزایش هموگلوبین خون شده که وظیفه حمل اکسیژن در سراسر بدن و همین طور سنتز پروتئین در بدن را بر عهده دارد.

درمان درد و التهاب مفاصل

با توجه به خواص ضد التهاب و ضد درد برای درمان انواع آرتریت (التهاب مفاصل)، آرتروز و نقرس بسیار مفید است. بنابراین اگر شما در مورد این مشکلات نگران هستید، به طور مرتب عصاره و چای علف لیمو میل نمایید. ماساژ بدن با روغن علف لیمو نیز باعث کاهش درد عضلات و مفاصل می شود.

افزایش کارایی مغز

اگر می خواهید مغز شما کارایی بالایی داشته باشد، چای علف لیمو مصرف کنید. منیزیم، فسفر و فولات مواد مغذی موجود در این گیاه سبب بهبود عملکرد سیستم عصبی می شود. همچنین، به بهبود تمرکز، تقویت حافظه و ظرفیت مغز کمک می کند.

جلوگیری از عفونت های قارچی یا باکتریایی

با توجه به خواص ضد باکتریایی موجود در علف لیمو، به پیشگیری از عفونت های باکتریایی، قارچی و یا مخمرها کمک می کند. علاوه بر این، به عنوان تصفیه کننده خون و سم زدای قوی بدن استفاده می شود.

روش تهیه چای علف لیمو

برای تهیه چای علف لیمو، 2 قاشق مربا خوری از برگ خشک شده علف لیمو را در یک لیوان آب جوش بریزید. اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. برای تهیه چای با برگ‌های تازه علف لیمو، یک چهارم لیوان برگ تازه را در دو لیوان آب بجوشانید و اجازه دهید برای ۳ دقیقه دم بکشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

علف لیمو را با خواص ضد میکروب، درمان ناراحتی های معده و افزایش سلامت دستگاه گوارش، ضد سرطان، کاهش فشارخون بالا، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن، تقویت و افزایش رشد مو، ضد التهاب و تسکین دهنده درد، ضد افسردگی و … بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0