topNotif

نقش روي در كاهش علائم سندروم پيش از قاعدگي

1379 بازدید
07 اسفند 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

نقش روي در كاهش علائم سندروم پيش از قاعدگي(PMS)

وقتي شما به روي (Zinc) فكر مي كنيد در واقع به رشد و توليد مثل مي انديشيد. اين ماده معدني سلول هايي را كه شما براي حفظ سلامتي خود به آن ها نياز دارید توليد مي كند، از كمك به ايجاد پوست جديد، تا تقويت دستگاه ايمني بدن، همگي از وظايف اين ماده معدني است. اما، جالب است بدانید روی به زنان در دوران قاعدگی به ویژه زنانی که مشکل سندروم قبل از قاعدگی دارند کمک می کند. خانم هایی که از این مشکل رنج می برند، دوره قاعدگی شان تنها همراه با خونریزی و درد و اسپاسم عضلانی نیست، بلکه آن ها با تغییرات روحی شدیدتری مواجه هستند. لذا در این مقاله به شما خواهیم گفت که، نقش روي در كاهش علائم سندروم پيش از قاعدگي چگونه است.

 

نقش روي در كاهش علائم سندروم پيش از قاعدگي (PMS)

نقش روي در كاهش علائم سندروم پيش از قاعدگي (PMS)

 

نقش روی در بدن انسان

بدن انسان ٣٠ گرم روي دارد و اين فلز به ويژه در كبد، لوزالمعده، اعضاي تناسلي و هيپوفيز يافت مي شود. اين عنصر در تركيبات بيش از ٨٠ آنزيم شركت دارد و در متابوليسم هاي اساسي مانند قندها، چربي ها و پروتئين ها مشاركت دارد. روي در پيشگيري از آكنه مفيد است وفعاليت غدد چربي را منظم مي كند. از كبد در مقابل آسيب هاي شيميايي محافظت مي كند و براي شكل گيري استخوان ها بسيار مهم است.

کمیود روی در بدن انسان

فقدان روي بر تشكيل هسته سلولي، يا دقيق تر ذكر كنيم، بر تشكيل RNA و DNA در هر سلول بدن، اثر مي گذارد، به ويژه در بافت هاي چشم و اسپرم تمركز پيدا مي كند. كمبود آن سبب كاهش باروري، كاهش مقاومت در برابر عفونت ها و كندي التيام زخم ها مي شود. روي در تمام انواع گوشت ها، غلات آرد شده و حبوبات وجود دارد. ميوه ها و سبزي ها منابع فقيري از اين عناصر مي باشند. وجود روي براي تشكيل هموگلوبين همراه با مس ضروري مي باشد.

كمبود روي موجب از دست دادن حس چشايي و بويايي مي گردد. فقدان اين عنصر همچنين، باعث نازك شدن ناخن ها، پوسته پوسته شدن و ايجاد لكه هاي سفيد بر روي آن ها مي شود. ساير علايم احتمالي ناشي از كمبود روي عبارتند از: به تاخير افتادن بلوغ جنسي، خستگي مفرط، ريزش مو، افزايش كلسترول، اختلال بينايي در هنگام شب، كم شدن حافظه، آمادگي براي ابتلا به بيماري ديابت، ناراحتي پروستات، سرماخوردگي، زخم هاي پوستي و ديرجوش خوردن زخم.

 

همچنین بخوانید:  سندروم قبل از قاعدگی چیست؟

 

نقش روي در كاهش علائم سندروم پيش از قاعدگي

كمبود روي از مقاومت بدن خانم ها در برابر عفونت كاسته، و طي روزهاي پيش از عادت ماهانه منجر به تحريك پذيري، افسردگي و ساير نشانه هاي سندروم پيش از قاعدگی مانند سر درد و عصبانيت مي شود. خانم ها براي تسكين و درمان سندروم پيش از قاعدگی احتياج دارند تا روزانه به ميزان ٣٠ تا ٥٠ ميلي گرم روي، مصرف نمايند. روي را مي توانيد همراه با كلسيم و منيزيم مورد مصرف قرار دهيد.

چند نكته

  • اگر مي خواهيد از مكمل هاي روي و آهن استفاده كنيد، آن ها را در ساعات مختلف روز مصرف كنيد زيرا، اگر اين دو عنصر معدني با هم مصرف شوند، در كار يكديگر اختلال ايجاد مي كنند.
  • اگر آب سبزيجات پخته شده دور ريخته شود و يا بعد از خوردن غذاهاي غني از روي آب زياد نوشيده يا مشروبات الكلي و داروهاي مدر مصرف شود، روي از راه ادرار دفع مي شود.
  • كمبود روي مي تواند منجر به كاهش تعداد گلبول هاي سفيد خون شود.
  • روي از آن دسته فلزاتي است كه توسط اسيد فيتك موجود در سبوس گندم به صورت تركيب در مي آيد و به همين لحاظ قسمتي از روي غلات كامل جذب نمي شود.
  • مصرف زياد روي مي تواند با جذب مس تداخل كرده و باعث كمبود مس نیز مي شود. اين مسئله به ميزان آهن بدن اثر گذاشته و مي تواند منجر به كم خوني شود.
  • زياده روي در مصرف روي ، باعث كاهش HDL (كلسترول خوب بدن) و افزايش LDL (كلسترول بد بدن) مي شود.
  • نسبت روي در حالت اسهالي و بيماري هاي كليوي تقليل مي يابد. ورم كبدي و ديابت و تب شديد موجبات دفع روي را ازطريق جهاز هاضمه فراهم مي كند و در حالت تعرق نيز مقداري روي دفع مي شود.
  • مقدار مورد نياز روي، روزانه حدود ١٥ ميلي گرم مي باشد كه مي توانيد با رژيم غذايي متنوع تامين نماييد.

منابع غذايي سرشار از روي

روی در غذاهاي سرشار از پروتئين به مقدار فراوان وجود دارد. دانه هاي روغني، بذرها، گوشت ها، گوشت ماهي، زرده تخم مرغ، جوانه گندم، آبجو، دانه هاي كامل، محصولات لبني، سبزيجات زرد و سبز (به ويژه هويج، ذرت، نخود) و ميوه هاي زرد، شامل انبه منابع روي مي باشند. توصیه می شود جهت کاهس علائم سندروم پیش از قاعدگی این مواد غذایی را در رژیم روزانه خود جای دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ذرت پفیلا را با خواص پیشگیری از یبوست، بهبود متابولیسم، کاهش افسردگی، پیشگیری از پوکی استخوان، کنترل سطح قندخون، کاهش سطح کلسترول، کمک به کاهش وزن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0