topNotif

چای ماچا و خواص درمانی آن

3312 بازدید
15 اسفند 97
بهاره
,,

با چای ماچا و خواص درمانی و بی نظیر آن آشنا شوید

چای ماچا (Matcha)، نوعی چای سبز است. این چای که با نام های چای سبز ژاپنی و چای ریز گرد نیز شناخته می شود، از چای سبز سودمندتر می باشد. اگر چه این چای را به کشور ژاپن نسبت داده اند، اما خاستگاه آن کشور چین بوده و بذر آن توسط یک راهب بودایی به کشور ژاپن برده شده است. این چای قدمت بسیار بالایی دارد و در کشور چین به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا استفاده می شده است. ماچا به دلیل داشتن خواص درمانی فراوان طرفداران بسیاری دارد. مزیت های چای ماچا عبارتند از: کاهش وزن، تقویت قلب، افزایش کارایی مغز، کاهش استرس، حفظ سلامت پوست و غیره است. در ادامه با چای ماچا و خواص درمانی آن آشنا شوید.

 

چای ماچا و خواص درمانی آن

چای ماچا و خواص درمانی آن

 

چای ماچا چیست؟

چای ماچا همانند چای سبز و چای سیاه از برگ های سبز گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می شود. تفاوت این چای ها در فرآیند آماده سازی آن ها می باشد. برای تهیه پودر چای ماچا، برگ های تازه گیاه را در سایه پرورش می دهند. به همین علت رنگ آن روشن تر و مواد مغذی بیشتری ماندد کلروفیل و کافئین دارد. برگ ها را پس از چیدن خشک کرده و آسیاب می کنند. پودر این گیاه را با آب گرم مخلوط کرده و استفاده می کنند. گیاه ماچا ارزش غذایی بالایی دارد. این چای سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی مانند: کاتچین، کلروفیل، فیبر، روی، کروم، منیزیم، سلنیوم، ویتامین کا، ویتامین آ، ویتامین های گروه ب و ویتامین ث است.

چای ماچا و خواص درمانی آن

محققان بر این باورند که، آنتی اکسیدان بیشتری در چای ماچا نسبت به دیگر نوشیدنی ها، وجود دارد. همچنین، معتقدند که چای ماچا باید به طور منظم مصرف شود تا اثر بخشی بالایی داشته باشد. خیلی از افراد چای سبز ماچا را بهترین چایگزین برای قهوه و دیگر نوشیدنی ها می دانند. بر اساس تحقیقات دانشگاهی، با مصرف منظم چای ماچا می توانید سطح کلسترول در بدن را کنترل کنید. همچنین، به کاهش فشار خون، افزایش خلق و خو و عملکرد شناختی، افزایش انرژی و کنترل قند خون کمک می کند.

کاهش وزن

اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، می توانید به طور منظم از چای ماچا بنوشید. مصرف منظم این چای باعث افزایش میزان متابولیسم (سوخت و ساز) بدن می شود. افزایش میزان متابولیسم، ازتجمع و اضافه شدن چربی بیش از حد در بدن پیشگیری کرده و می تواند به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این، اگر بعد از مصرف این چای به طور منظم ورزش و یا فعالیت های بدنی داشته باشید. می توانید میزان چربی سوز در بدن را تا 25 درصد افزایش دهید. به این ترتیب، می توانید این چای را برای بدست آوردن وزن ایده آل خود مصرف کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

چای سبز ماچا قدرت ایمنی و حفظ سلامت بدن، کمک زیادی می کند. این چای به دلیل داشتن سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها و خواص آنتی بیوتیکی، می توانید سیستم دفاعی را افزایش دهد. علاوه بر این، مصرف یک فنجان چای ماچا می تواند مقادیر خوبی از پتاسیم، ویتامین آ، ویتامین ث، آهن، پروتئین و کلسیم بدن را تامین کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که خواص موجود در این چای دارویی قادر به کاهش اثرات بیماری ایدز در سلول ها دارد.

 

همچنین بخوانید:  خواص چای ترش (چای مکه) برای سلامتی و نحوه آماده سازی آن

 

تنظیم کلسترول خون

محققان در برخی مطالعات متوجه شدند که ماچا می تواند میزان کلسترول خون را کنترل کند. افرادی که به طور منظم چای سبز ماچا مصرف می کنند، سطح کلسترول بد (LDL) خون بسیار پایین دارند. همان زمان، سطح بالای کلسترول خوب (HDL) در خون این افراد مشاهده شده است. این نشان می دهد که ماچا می تواند به کنترل سطح کلسترول در بدن کمک کند..

افزایش انرژی

چای ماچا از زمان های قدیم به عنوان نوشیدنی انرژی زا استفاده شده است. کافئین موجود در این چای بیشتر از چای سبز است. مواد مغذی مفید موجود در چای سبز ماچا به افزایش انرژی بدن کمک می کند. با توجه به اثرات تیانین (Theanine) در این چای به تحریک و کنترل فشار خون بالا کمک می کند. این چای برای افزایش انرژی و بهبود ضعف عمومی بدن بسیار مفید است. این بهترین جایگزین برای قهوه است. اگر چه کافئین موجود در قهوه بیشتر از ماچا است اما، با مصرف چای ماچا در مقایسه با قهوه، مدت طولانی تری انرژی دارید.

افزایش کارایی و سلامت مغز

این چای سبب افزایش کارایی مغز می شود. زیرا، چای ماچا حاوی مقدار زیادی اسید آمینه از جمله تیانین است. با افزایش تولید سروتونین و دوپامین در مغز، توانایی و تمرکز مغز نیز افزایش می یابد. چای ماچا برای جلوگیری از دست دادن حافظه در کودکان و افراد مسن استفاده می شود.

تقویت بینایی

برخی مطالعات تایید می کنند که چای ماچا برای چشم مفید است. این به این دلیل است که عنصر کاتچین در این چای توسط نقاط مختلف چشم جذب می شود. کاتچین یک نوع فنل و آنتی‌اکسیدان طبیعی است که می تواند به غلبه بر گلوکوم (آب سیاه) و دیگر مشکلات مربوط به چشم کمک کند. مصرف منظم چای ماچا به رفع مشکلات مربوط به بینایی کمک می کند.

 

چای ماچا و خواص درمانی آن

چای ماچا و خواص درمانی آن

 

درمان آرتروز

با توجه به خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی چای ماچا، برای بیماران مبتلا به آرتروز مفید است. مطالعات نشان می دهد پلی فنل (Polyphenols) در ماچا و تمام انواع چای (سیاه و سفید، سبز، سفید) وجود دارد. همچنین، این چای به محافظت از استخوان ها کمک می کند وخواص ضد التهابی موجود در آن به کاهش التهاب آرتروز کمک می کند. علاوه بر این چای ماچا حاوی آنتی اکسیدانی به نام اپی‌گالوکتشین گالات 3(epigallocatechin-3-gallate)که نوعی پلی فنول کاتچین و آنتی‌اکسیدان قوی است. این عنصر از التهاب مفاصل جلوگیری می کند. مصرف منظم چای ماچا می تواند به جلوگیری از شروع آرتریت کمک کند.

سلامت قلب و عروق

خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افرادی که به طور منظم چای سبز ماچا مصرف می کنند، تا 11 درصد کاهش می یابد. این چای می تواند از مشکلات جدی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی جلوگیری کند.اگر می خواهید سلامت قلب خود را حفظ کنید، می توانید روزانه از این نوشیدنی شگفت انگیز بهره مند شوید..

سلامت دهان و دندان

90٪ از مشکلات مربوط به دهان به علت ویروس است. هنگامی که تعداد ویروس ها در دهان شما از کنترل خارج می شود، بوی دهان، خونریزی لثه ها و سایر مشکلات مربوط به دهان می تواند رخ دهد. اما این مشکلات را می توان با مصرف چای ماچا به طور منظم بر طرف کرد. آنتی اکسیدان موجود در ماچا کمک می کند تا باکتری های مضر را از بین رفته و از رشد آن ها جلوگیری شود. به این ترتیب، می توانید از چای ماچا برای حفظ سلامتی کامل دهان خود استفاده کنید.

مفید برای پوست

شما می توانید از ماچا برای افزایش زیبایی صورت خود استفاده کنید. با استفاده از این گیاه دارویی می توانید ماسک های صورت برای چهره خود آماده کنید. کاتچین موجود در چای ماچا به محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد علائم پیری زودرس هستند. علاوه بر این، ماسک تهیه شده از برگ چای ماچا نیز به عنوان درمان موثر آکنه استفاده می شود

کاهش استرس اکسیداتیو

یکی دیگر از مزایای چای ماچا،کاهش استرس اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو هنگامی رخ می دهد که رادیکال های بدون اکسیژن به بدن و سلول های آن آسیب برساند. در صورت استرس اکسیداتیو، مشکلات جدی مانند سرطان، جهش ژنی، بیماری پارکینسون، آلزایمر، حمله قلبی و نارسایی قلبی می تواند رخ دهد. آنتی اکسیدان هایی که در چای ماچ حضور دارند، در کاهش هرچه بیشتر این امکانات کمک می کنند. کاهش استرس اکسیداتیو بسیار آسان است. تنها کافی است، غذاهایی که آنتی اکسیدان بالا دارند مانند چای ماچا، در دربرنامه روزانه خود قرار دهید.

طرز تهیه چای ماچا

برای درست کردن ماچا یک تا دو قاشق چای خوری (برابر با ۲ تا ۴ گرم) پودر ماچا را در فنجان بریزید و حدود ۶۰ میلی گرم آب داغ (حدود 90 درجه سانتی گراد) به آن اضافه کنید و با همزن بامبو (bamboo whisk) آن را هم بزنید. این چای نیازی به دم کشیدن و صاف کردن نداشته و بسیار سریع و آسان تهیه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر چای سبز ماچا را با خواص تقویت حافظه و بهبود خلق و خو، آرامش بخش، کاهش کلسترول بد خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، کاهش وزن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0