حفظ سلامت پروستات با 5 ماده غذایی

3045 بازدید
15 اسفند 97
بهاره
,

5 ماده غذایی که برای حفظ سلامت پروستات مناسب است

پروستات (Prostate) یک غده در دستگاه تناسلی مردان است که در لگن خاصره، در ابتدا مجرای ادراری و در بسیاری از رگ ها محصور شده است. این غده به ایجاد جریان خون در آلت تناسلی در حین نعوظ، کمک می کند. همچنین پروستات باعث ترشح مایع منی، حاوی سدیم، کلسیم و پتاسیم و بعضی از آنزیم هایی نظیر فیبرینولیزین (Fibrinolysin) می شود. به علاوه، حاوی عناصر معمولی برای کمک به از بین بردن ویروس ها و باکتری ها نیز می باشد. سه بیماری عمده سلامت پروستات را به خطر می اندازد که عبارتند از: پروستاتیت (التهاب پروستات)، هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) یا بزرگی خوش‌خیم غیر سرطانی پروستات و سرطان پروستات. داشتن یک رژیم غذایی مناسب، نقش به سزایی در پیشگیری این بیماری ها دارد. لذا در این مقاله با 5 ماده غذایی که برای حفظ سلامت پروستات مناسب است، آشنا شوید.

 

حفظ سلامت پروستات با 5 ماده غذایی

حفظ سلامت پروستات با 5 ماده غذایی

 

حفظ سلامت پروستات با 5 ماده غذایی

سیر خام

خوردن سیر خام نه تنها سلامت پروستات را بهبود می بخشد، بلکه برای معده و قلب نیز بسیار مفید است سیر یک خوراکی ضد سرطان است که می تواند تا 20 درصد احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. خوردن روزانه فقط یک حبه سیر خام، پروستات را سالم نگه می دارد. همچنین، می توانید چند حبه سیر پوست کنده را به مدت 15 تا 20 دقیقه قبل از اینکه پخت غذا کامل شود اضافه کنید. با انجام این کار، آنزیم گوگرد فعال می شود و از آسیب رادیکال های آزاد به بدن جلوگیری می شود.

گوجه فرنگی

بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان سرطان در افرادی که رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات دارند، 24 درصد کمتر از از کسانی است که سبزیجات و میوه نمی خورند. تحقیقات نشان می دهد، خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان که به طور مرتب گوجه فرنگی مصرف می کنند، 18 درصد کاهش می یابد. در حقیقت گوجه فرنگی حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است که خاصیت مقاومت در برابر سرطان را دارد و می تواند از آسیب به سلول ها جلوگیری کند. علاوه بر گوجه فرنگی خام، گوجه فرنگی در انواع غذاها، سوپ ها، سس گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی نیز برای کاهش سرطان و حفظ سلامت پروستات مفید است. بر اساس تحقیقات انجام شده، فرآوری کردن گوجه فرنگی، لیکوپن بیشتری برای بدن تامین می کند.

نوشیدن مقدار زیادی آب

شما باید مقدار زیادی آب بنوشید تا سلامت پروستات را حفظ کنید. این نه تنها باعث بهبود سلامت پروستات می شود، بلکه پوست شما نیز سالم و تقویت شده و هیچ مشکلی در ارتباط با کلیه و مجاری ادراری به وجود نمی آید. هنگامی که به اندازه کافی آب نمی نوشید، عضلات مجاری ادراری، فشار وارد کرده و ممکن است به غده پروستات آسیب برساند.

 

همچنین بخوانید:  تسکین عفونت پروستات با گیاه گزنه

 

تخم کدو

دانه های کدو برای بیماری پروستات بسیار مفید هستند. اگر هر روز دانه خام کدو، استفاده شود، تا حد زیادی به سلامت پروستات کمک کرده و از بیماری های پروستات مانند سرطان پروستات و بزرگ شدن آن جلوگیری می کند. این دانه ها حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که مانع از جایگزینی تستوسترون در دی هیدروتستوسترون می شده در نتیجه، باعث ایجاد سلول های سرطانی در پروستات نمی شود.

ویتامین دی

برای حذف کمبود ویتامین دی و محافظت از پروستات، رژیم غذایی ای را که در آن فراوانی ویتامین دی وجود دارد، مصرف کنید. برای این منظور، هفته ای یک الی دو وعده ماهی و ماهی تون میل کنید. همچنین، در انواع قارچ ها، شیر و محصولات لبنی، میوه ها و غلات ویتامین دی یافت می شود. البته مهمترین منبع ویتامین دی، اشعه خورشید است. اگر از مشکل کمبود ویتامین دی رنج می برید، مصرف مکمل ویتامین دی کاملا بی خطر است، اما قبل از مصرف مکمل، با پزشک خود مشورت کنید.

مواد غذایی مضر برای پروستات

به منظور حفظ سلامت پروستات 5 ماده غذایی فوق به طور منظم مصرف کنید و از مصرف غذاهای ناسالم مانند فست فودها، غذاهای فرآوری شده، غذاهای تند، غذاهای چرب و پر نمک، استفاده از نان های فرآوری شده، شیرین کننده های مصنوعی، مصرف بی رویه چای و قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و الکل، اجتناب کنید. این مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 20 درصد افزایش می دهند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نخل اره ای را با خواص درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات، درمان مشکلات ادراری، ضد عفونی کننده و خلط آور، پیشگیری از ریزش مو، کاهش التهاب و … از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0