اهمیت ویتامین ب 6 برای زنان باردار

1792 بازدید
01 فروردین 98
بهاره
,

اهمیت ویتامین ب 6 برای زنان باردار

ویتامین ب 6 (پیریدوکسین) یک ویتامین محلول در آب است که نقش مهمی در عملکرد 60 آنزیم بدن دارد. همچنین برای تولید سروتونین، که به عنوان انتقال دهنده عصبی در مغز عمل می کند، ضروری است، بنابراین به شدت با سلامت سیستم عصبی ارتباط دارد و برای افرادی که از مشکلات روانشناختی مختلف مانند افسردگی و اسکیزوفرنی رنج می برند، مفید است. مطالعات نشان داده است که این ویتامین مقاومت بدن در برابر التهاب افزایش می دهد از طرفی به حفظ سلامت زنان باردار و سلامت جنین به ویژه رشد ذهنی، کمک می کند. بنابراین در این مقاله اهمیت ویتامین ب 6 برای زنان باردار شرح خواهم داد.

 

اهمیت ویتامین ب 6 برای زنان باردار

اهمیت ویتامین ب 6 برای زنان باردار

 

نیاز روزانه ویتامین ب 6 برای زنان باردار

 زنان باردار نیاز به 1 تا 9 گرم ویتامین ب 6 در روز دارند، در حالی که در دوره تغذیه با شیر مادر آنها باید دو گرم از آن را روزانه دریافت کنند. . اگرچه ممکن است روی یک نوع خاص از ویتامین ها از جمله ویتامین ب 6 برای استفاده در دوران بارداری تاکید شود اما، از مصرف دوزهای بالایی از ویتامین ب 6 در دوران بارداری و شیردهی باید اجتناب شود، زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند از دست دادن احساس در اندام، اختلالات عصبی و از دست دادن تعادل داشته باشد. استفاده از هر نوع ویتامین یا مکملی در  این دوران نباید در دراز مدت مورد استفاده قرار گیرد و باید تحت نظارت پزشکان استفاده شود.

اهمیت ویتامین ب 6 برای زنان باردار

ویتامین ب 6، همچنین به عنوان ویتامین پیریدوکسین شناخته شده است، برای سلامتی باردار و سلامت جنین مهم است. این متابولیسم را تحریک می کند و پروتئین، چربی و کربوهیدرات را هضم می کند. در بعضی تحقیقات دیده شده است که کاهش این ویتامین (در سرم خون، شیر مادر و خون بند ناف) باعث کاهش درجه آپگار نوزادان (روشی برای ارزیابی سلامت نوزاد) می گردد. در واقع اهمیت ویتامین ب 6 برای زنان باردار به این دلیل افزایش نیاز به سنتز اسیدهای آمینه غیر ضروری برای رشد جنین و تبدیل تریپوفان (Tryptophan) به نیاسین (ویتامین ب 3) است.

برای سیستم عصبی جنین مفید است

اهمیت ویتامین ب 6 برای زنان باردار از این نظر حائز است که نقش مهمی در تشکیل گلبول های قرمز، انتقال دهنده های عصبی و آنتی بادی ها دارد. بنابراین نقش مهمی در سیستم عصبی جنین دارد.

جذب مواد مغذی را تحریک می کند

جذب مواد مغذی را تحریک می کند بدین ترتیب که بدن باعث جذب مکمل های مختلف می شود و پاسخ بدن را به داروها و درمان هایی که نیاز دارد را افزایش می دهد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

ویتامین ب 6 به تشکیل لنفوسیت ها و آنتی بادی ها کمک می کند که یکی از مهم ترین اجزای دفاعی بدن انسان است. این ویتامین با حلالیت آن در آب مشخص می شود که به شدت باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.

 

همچنین بخوانید:  بیماری های دوران بارداری که زنان باید از آن آگاه باشند

 

بیماری صبحگاهی را بر طرف می کند

مطالعات بسیاری وجود دارد که ثابت کرده است که ویتامین ب 6 در کاهش استفراغ و حالت تهوع، بخصوص بیماری صبحگاهی که زنان باردار در ماه های اولشان تجربه می کنند، موثر است. این ویتامین به دلیل کاتالیز کردن بعضی از واکنش هایی که باعث تولید پیام رسان های عصبی یا نوروترانسمیترها (Neurotransmitter) می شوند سبب کاهش تهوع و استفراغ می شود.

فشار خون را تنظیم می کند

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف پیریدوکسین می تواند فشار خون افراد را کاهش دهد. همچنین به تنظیم گردش خون کمک می کند. لذا ویتامین ب 6 برای زنان باردار که در معرض بیماری هایی مرتبط با فشار خون مانند پره اکلامپسی قرار دارند، مفید است.

علائم کمبود ویتامین ب 6

  • آکنه
  • احساس سرگیجه
  • افسردگی و نگرانی
  • ضعف ماهیچه
  • مشکل خواب و بی خوابی
  • بی اشتهایی
  • التهاب زبان و زخم در دهان

منابع غذایی غنی از ویتامین ب 6

برخی از غذاها حاوی مقادیر بسیار خوبی از ویتامین ب 6 مانند آجیل، لوبیا، گوشت، ماهی چرب و تخم مرغ هستند. همچنین خوردن غذا و دانه های غنی شده باعث افزایش سطح ویتامین ها از جمله سطوح بالایی از ب 6 می شود این مواد غذایی عبارتند از: نخود، آب آلو، ماهی قزل آلا، مرغ، اسفناج، آووکادو، دانه های آفتابگردان، موز و جوانه گندم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون خون ساز را با خواص درمان کم خونی، تامین هموگلوبین خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0