بیماری هپاتیت آ (A) را بشناسید

3043 بازدید
05 فروردین 98
بهاره
,

علائم و راه های درمان بیماری هپاتیت آ (A)

هپاتیت آ (Hepatitis A) یک بیماری ویروسی و عفونی حاد کبدی، ناشی از ویروس هپاتیت آ است که یکی از رایج ترین عفونت هایی است که از طریق مواد غذایی یا آب آلوده به فرد انتقال پیدا می کند. هپاتیت آ باعث بیماری مزمن کبدی مانند هپاتیت ب و هپاتیت ث نمی شود. همچنین، این نوع هپاتیت مانند هپاتیت ث باعث نارسایی حاد کبد نمی شود و بیماری کشنده و مرگباری نیست. حال با علائم و راه های درمان بیماری هپاتیت آ (A) آشنا شوید.

 

بیماری هپاتیت آ (A) را بشناسید

بیماری هپاتیت آ (A) را بشناسید

 

علائم بیماری هپاتیت آ (A)

هپاتیت آ ممکن است در بعضی افراد بدون هیچ نشانه ای ایجاد شود. لازم به ذکر است که شیوع این بیماری در بزرگسالان بیشتر از کودکان است. در مواردی که علائم بیماری ظاهر می شود، زمان ظهور علائم دو تا شش هفته پس از انتقال ویروس به بدن است. این علائم بیش از چندین روز ادامه پیدا کرده و تقریبا دو ماه به طول می انجامد. علائم در برخی موارد ممکن است برای شش ماه نیز ادامه پیدا کند. این بیماری مسری است و ممکن است حتی قبل از بروز علائم (در دو هفته ابتدایی ورورد ویروس به بدن) به فرد دیگری منتقل داده شود. علائم هپاتیت آ از خفیف تا شدید عبارتند از:

گرچه هپاتیت آ معمولا آسیب جدی نمی گذارد، اما در موارد نادر و افراد سالخورده ممکن است باعث نارسایی کبد شود که با علائمی مانند استفراغ ناگهانی و شدید، خونریزی سریع و کبودی، خونریزی مکرر لثه یا بینی، عدم تمرکز و از دست دادن حافظه، احساس خواب آلودگی و گیجی، بروز می کند که در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

 

همچنین بخوانید:  با شناخت راه های انتقال، از ابتلا به بیماری هپاتیت جلوگیری کنید

 

تشخیص بیماری هپاتیت آ (A)

عفونت هپاتیت آ توسط یک آزمایش خون شناسایی می شود که حضور آنتی بادی های ساخته شده توسط بدن را برای مقاومت در برابر ویروس تشخیص می دهد. این آنتی بادی ها در عفونت های فعلی با ویروس هپاتیت آ و همچنین در مورد عفونت های قبلی ویروس وجود دارد.

اقدامات لازم جهت جلوگیری از گسترش بیماری هپاتیت آ (A)

انجام اقدامات خاص برای جلوگیری از گسترش این بیماری توسط فرد آلوده بسیار ضروری است. به بیماران مبتلا به هپاتیت آ توصیه می شود که:

  • در ابتدای شروع بیماری بین یک تا دو هفته از رفتن به امکن عمومی مانند رفتن به مدرسه یا محل کار اجتناب کنند.
  • دست های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویند.
  • حوله و لوازم شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.
  • ترجیحا از توالت های عمومی استفاده نکنید و بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی، آنجا را به طور کامل بشویید.

راه های درمان بیماری هپاتیت آ (A)

استفاده از واکسن هپاتیت آ در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر است. اما در صورت ابتلا به بیماری تاثیر بر بدن ندارد. در حقیقت درمان برای هپاتیت آ وجود ندارد و اغلب بیماران تنها در چند ماه درمان می شوند، اما برخی از راهنمایی هایی که باید انجام شود شامل موارد زیر است:

  • استراحت مناسب، به خصوص در مراحل اولیه بیماری به دلیل احساس ضعف و خستگی که در فرد مبتلا ایجاد می شود.
  • از مصرف الکل نیز اجتناب کنید.
  • هنگامی که احساس درد می کنید، از داروهای ضد درد مانند پاراستامول و ایبوپروفن استفاده کنید، اما با توجه به توانایی و اثربخشی کبد در فرد مبتلا، باید با پزشک خود مشورت کنید تا میزان دوز و کمیت آن را تعیین کند.
  • داشتن تهویه و خنک کننده در محیط و پوشیدن لباس های مناسب به منظور کاهش تب در بیمار، بسیار موثر است. همچنین، برای کاهش خارش در موارد شدید، داروهای آنتی هیستامین تجویز می شود.
  • خوردن غذاهای سبک و ساده برای کاهش تهوع و استفراغ نیز مفید است. اگر مشکلات همچنان ادامه یابد، ممکن است پزشک معالج، داروهای ضد استفراغ نیز تجویز کند.

این بیماری در کشورهای توسعه یافته نسبت به کشرهای در حال توسعه، کمتر دیده می شود. همان طور که اشاره شد بهترین را پیشگیری از هپاتیت آ استفاده از واکسن آن است که اثر مادام العمری دارد. همچنین بهتر است بدانید که اگر یک بار به این بیماری مبتلا شده اید، بدنتان تا آخر عمر به این بیماری مصون است. مهمترین راهکاری که به پیشگیری از این بیماری کمک می کند، رعایت بهداشت فردی و عدم مصرف موادغذایی و مایعات آلوده می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق مورد را با خواص ضد خونریزی، تقویت رشد موی سر، درمان اسهال و بواسیر، قابض روده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0