تفاوت بیماری دیابت نوع 1 و نوع 2

1619 بازدید
06 فروردین 98
بهاره
,

بررسی تفاوت بیماری دیابت نوع 1 و نوع 2

دیابت یک اختلال متابولسیمی (سوخت و ساز) در بدن است. دو نوع دیابت وجود دارد. دیابت نوع 1 (Diabetes mellitus type 1) و دیابت نوع 2 (Diabetes mellitus type 2). در دیابت نوع اول، تشکیل انسولین کاهش می یابد یا انسولین متوقف می شود، در حالی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای سطح بالایی از قند خون هستند که کنترل آن ها بسیار دشوار است. دیابت نوع اول و نوع دوم یکسان نیست، تفاوت های زیادی بین آن ها وجود دارد. لذا در این مقاله تفاوت دیابت نوع 1 و نوع 2 را بررسی خواهیم کرد.

 

تفاوت بیماری دیابت نوع 1 و نوع 2

تفاوت بیماری دیابت نوع 1 و نوع 2

 

تفاوت بیماری دیابت نوع 1 و نوع 2

در این نوع دیابت، سلول های بتا پانکراس به طور کامل از بین می روند و بنابراین ترشح انسولین امکان پذیر نیست. در واقع، سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلول های بتا پانکراس را که نقش تولید انسولین دارند را مورد حمله قرار می دهدبنابراین، انسولین مورد نیاز بدن تولید نشده و بدن دچار کاهش تنظیم سطح گلوکز خون می شود. در حالی که افراد مبتلا به دیابت نوع دوم دارای سطح بالایی از قند خون هستند که کنترل آنها بسیار دشوار است. در این نوع دیابت سلول ها در برابر انسولین از خود مقاومت نشان می دهند. در این وضعیت بدن تولید انسولین را متوقف کرده و سلول ها نمی توانند گلوکزخون را جذب کرده و بدین ترتیب گلوکز در داخل خون افزایش میابد.

علت دیابت نوع 1 و نوع 2

دیابت نوع اول اغلب ارثی و به دلیل اختلالات ژنتیکی اتفاق می افتد و غیر قابل پیشگیری است. البته برخی از عفونت های ویروسی در دوران کودکی مانند گوشک و سرخچه هیتند که سلول های بتا پانکراس را کاملا تخریب می کنند و سبب ایجاد بیماری دیابت نوع اول می شوند. در حالی که دیابت نوع دوم به دلیل کم تحرکی، اضافه وزن، و رژیم های غذایی ناسالم ایجاد می شوند. این بیماری هم می تواند متاثر از عوامل ارثی باشد اما بیشتر به دلیل شیوه زندگی غلط (چاقی، عادات غذایی بد، نداشتن تحرک) در بدن ظاهر ی شود.

 

همچنین بخوانید:  معجزه گیاهان دارویی در درمان دیابت

 

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع اول و نوع دوم هستند؟

دیابت نوع اول می تواند در هر زمانی از دوران کودکی، حتی به هنگام تولد، رخ دهد. این بیماری معمولا در افراد کمتر از 12 سال دیده می شود. بدین معنی که این بیماری در کودکان اتفاق می افتد. تعداد افراد مبتلا به این نوع دیابت نسبت به دیابت نوع 2 بسیار کمتر است. افراد مبتلا به دیبابت نوع یک تاثیر مستقیم بر بیماری خود ندارند درحالی که سبک زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار تاثیر گذار است.

افردی که به یک رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک عادت دارند بیشتر در معرض خطر دیابت نوع دوم می باشند. این بیماری در بیشتر افراد بزرگسال به ویژه افراد بالای 45 سال رخ می دهد. البته در صورت نبود عدم تحرک و مصرف غذاهای زیاد و ناسالم، این دیابت در کودکان زیر 15 سال به ویژه کودکان 12 یا 13 ساله نیز قابل مشاهده است. لازم به ذکر است افرادی که دارای افراد دیابت در خانواده خود هستند، باید بیشتر به پیشگیری از این بیماری اقدام کنند.

نشانه های دیابت نوع 1 و نوع 2

هر دونوع دیابت علائم و نشانه های مشابهی دارند که شامل: تشنگی بیش از حد، ادرار مکرر، خستگی و ضعف، سر درد، پرخوری و افزایش اشتهای کاذب، خارش پوستی و تاربینی می شود. همچنین، روند بهبودی زخم ها کاهش پیدا می کند و اگر درمان به موقع انجام نشود، امکان قطع عضو افزایش می یابد.

راه های درمان دیابت نوع 1 و نوع 2

افراد مبتلا به دیابت نوع اول به دلیل عدم تولید انسولین در خون نیاز به انسولین تکمیل کننده دارند که از طریق نزریق روزانه یا یک پمپ انسولین که بدنشان متصی است، نیاز به انسولین را تامین می کنند. اهمیت دریافت انسولین برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم بسایر ضروری است زیرا، بدون انسولین سبب مرگ آن ها می شود. افراد در مراحل اولیه دیابت نوع دوم احتیاجی به انسولین تکمیلی ندارد و برای این افراد درمان متنوعی از جمله کنترل و کاهش وزن، برنامه غذایی سالم و دریافت دارو وجود دارد. اما زمانی که بیماری پیشرفت کند، آن ها به تزریق انسلوین تکمیلی احتیاج پیدا می کنند.

نکته: بسیاری از عوام مردم فکر می کنند که بیماری دیابت نوع اول بسیار خطرناک است و دیابت نوع دوم یک بیماری کم خطر است، در حالی که چنین نیست و هر دو نوع بیماری خطرناک بوده و منجر به عوارض جدی مانند نارسایی کلیه، قطع عضو، نابینایی و بیماری های قلبی می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پوست خشک داخل گردو  را با خواص کنترل و درمان دیابت، درمان جرم دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0