topNotif

کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با مواد غذایی طبیعی

1982 بازدید
07 فروردین 98
بهاره
,

کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با مواد غذایی طبیعی

زوال عقل یا دمانس (dementia) نام یک بیماری خاص نیست، بلکه نام گروهی از علائم است که مربوط به آسیب مغزی است. از آنجایی که ما برای تمام کارهایمان وابسته به مغزمان هستیم، افراد مبتلا به زوال عقل نمی توانند کار روزانه خود را درست انجام دهند. آنها معمولا در محاسبات روزمره و کارهای بانکی دچار مشکل می شوند. همچنین، این بیماری بر صحبت کردن و خلق و خوی افراد تاثیر می گذارد. بسیاری از محققان درمان قطعی برای این بیماری نیافته اند. اما، بهترین درمان به توصیه پزشکان، پیشگیری از این بیماری است. برخی از مواد غذایی طبیعی هستند که علاوه بر تامین نیازهای روزانه بدن باعث جلوگیری از برخی بیماری ها از جمله زوال عقل می شود. بنابراین بهتر است در ادامه، کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با مواد غذایی طبیعی را بشناسید.

 

کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با مواد غذایی طبیعی

کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با مواد غذایی طبیعی

 

زوال عقل

زوال عقل یا دمانس به مجموعه ای از اختلالات مزمن روانی اطلاق می شود که بر حافظه، داوری و قدرت تفکر فرد تاثیر می گذارد. بسیاری از افراد به اشتباه آلزایمر را همان زوال عقل می دانند در حالی که بیماری آلزایمر شایع ترین نوع دمانس است. دیگر انواع دمانس عبارتند از: آلزایمر عروقی (دمانس ریوی / عروقی)، دمانس ناشی از اختلالات طبی عمومی (سکته مغزی، پارکینسون، ایدز، هانتینگتون) و زوال عقل ناشی از مصرف مواد مخدر. خطر ابتلا به این بیماری بعد از 60 سالگی بیشتر است، البته لازم به ذکر است که زوال عقل تنها به سالمندان محدود نمی شود بلکه در افراد جوان نیز با درصد بسیار کمی اتفاق می افتد.

علل بیماری زوال عقل

عوامل بسیاری در بدن شناسایی شده است که می تواند سبب انواع بیماری های زوال عقل به ویژه آلزایمر شود از جمله: تجمع پروتئین های آمیلوئیدی در مغز، نقص در ژن‌های E۴ چندگانه، کاهش برخی پیام رسان های عصبی (مانند استیل کولین و نوراپی‌نفرین) و مسمومیت با فلزات (مانند آلومینیوم). به علاوه، طی تحقیقات جدید، خطر ابتلا به دمانس عروقی در افرادی که کلسترول خون بالایی دارند، بیشتر است که سبب مشکل خون رسانی به مغز می شود.

علائم بیماری زوال عقل

دمانس نشانه ها و علائم بسیاری دارد که در هر فرد نسبت به نوع دمانسی که مبتلا شده است متفاوت است. به عنوان مثال کاهش حافظه که در بیماری آلزایمر شایع تر است اولین و شاخص ترین نشانه تمامی انواع زوال عقل نیست به عنوان مثال در برخی از انواع زوال عقل مانند فرونتو تمپورال یا دمانس لوب پیشانی (Dementia Frontotemporal) اولین نشانه مشکل در صحبت کردن، تغییر شخصیت فرد، مشکل در راه رفتن و یا عدم تعادل است. لذا علائمی که یه آن اشاره می شود فقط نشانه های شایع و کلی این بیماری است که عبارتند از:

  • از دست دادن حافظه
  • عدم توانایی در شناخت افراد (حتی افراد خانواده)
  • مشکل در صحبت کردن
  • عدم برنامه ریزی دقیق
  • عدم کنترل در رفتار خود (تغییر در خلق و خو)
  • افسردگی
  • دشواری در انجام کارهای شخصی
  • توهم و هذیان

 

همچنین بخوانید:  درمان آلزایمر با مواد غذایی طبیعی

 

متاسفانه بسیاری از خانواده ها و اطرافیان فرد مبتلا به بیماری های زوال عقل نسبت به این علائم بی توجه هستند و آن ها را نشانه های پیری و سالخوردگی می دانند و اگر فرد مبتلا جوان باشد، آن را نشانه هایی از استرس و اضطراب طلقی می کنند. در صورتی که اگر به علائم خوب توجه شده و تشخیص به موقع انجام شود، از پیشرفت این بیماری به طور قابل توجهی جلوگیری می شود.

کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با مواد غذایی طبیعی

 آووکادو

آووکادو غنی از چربی غیر اشباع مانند اسید اولئیک است که باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می شود. همن طور که در بالا ذکر شد، احتمال دمانس عروقی در افرادی که کلسترول بالا دارند، بیشتر است زیرا، عمل خون رسانی به مغز دچار اختلال می شود. به همین علت کنترل کلسترول خون در کاهش خطر ابتلا به این بیماری بسیار موثر است. میوه آووکادو به کمک فیبر و یک استرول گیاهی (بتاسیتوسترول)، کلسترول را در کنترل می کنند. همچنین، مصرف آن باعث افزایش جذب آنتی اکسیدان ها از میوه ها و سبزیجات می شود، در نتیجه خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می یابد.

آجیل

آجیل غنی از چربی های اشباع نشده و استرول های گیاهی هستند که جذب کلسترول را متوقف می کنند. بنابراین، خوردن منظم فقط یک مشت آجیل مانند گردو، پسته، بادام، تخم کدو، دانه های آفتابگردان و بادام زمینی می تواند از اختلالات مغزی و روانشناختی جلوگیری کند

روغن زیتون

روغن زیتون نیز سطح LDL (کلسترول بد) خون را بدون تأثیر بر سطح HDL (کلسترول خوب) کاهش می دهد. استفاده از 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون به عنوان جایگزین سایر چربی ها علاوه بر کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، سبب تقویت قلب نیز می شود.

گلابی

گلابی منبع طبیعی فیبر و حاوی پکتین است که به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می کند. دیگر میوه های غنی از پکتین شامل سیب، موز، پرتقال و هلو می باشد.

عدس

عدس حاوی فیبر محلول در آب است که با تشکیل یک ماده چسبنده به کلسترول می چسبد و از بدن خارج می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن جوانه گندم را با خواص کنترل دیابت، کاهش فشار خون بالا، درمان چاقی، پیشگیری و درمان ریزش مو و شوره سر، درمان چین و چروک، پیشگیری از زوال عقل و از دست دادن حافظه، درمان آکنه، رفع خستگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0