topNotif

میزان همدلی يا درك متقابل در زندگی زناشويی

1576 بازدید
07 فروردین 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

میزان همدلی یا درك متقابل در زندگی زناشویی

فهمیدن دقیق طرف مقابل و به زبانی دیگر همدلی، یكی از مهمترین جز و هدف های گفتگو به ویژه در روابط زناشویی است. همان وضعیتی كه بین دو دوست واقعی و صمیمی حاكم است. یعنی اینكه بتوانیم داخل پوست و قالب او شویم و به دنیا و مسائل از دید او بنگریم و او نیز متوجه این مساله شود. در چنین وضعیتى است كه بیش از نیمى از راه را برای حل مسئله و مشكل رفته ایم (و گاهی تمام راه را) و دیگر همسرمان در اظهار نظر و ابزار احساس خود نه تنها دچار شك و تردید، اضطراب، شرم، خجالت و یا ترس نخواهد شد بلكه به عنوان پناهگاه، یار و همدم به سوی ما جذب خواهد شد و در پایان جر وبحث و كشمش، احساس وجود ارزشمندی و صمیمیت بیشتری خواهد كرد. لذا در این مقاله میزان همدلی یا درك متقابل در زندگی زناشویی را بررسی خواهیم کرد.

 

میزان همدلی یا درك متقابل در زندگی زناشویی

میزان همدلی یا درك متقابل در زندگی زناشویی

 

میزان همدلی یا درك متقابل در زندگی زناشویی

اصولا در یك گفتگو و تعامل دو نفره زناشویی (دوست و یا حتی فرد ناآشنا) بر حسب رفتار و نوع پاسخ های رد و بدل شده می توان میزان همدلى و درك طرف مقابل را ارزیابی و درجه بندی نمود:

1- بدون همدلی (پاسخ و واكنش نامناسب و منحرف كننده)

در چنین ارتباطی فرد ممكن است مجموعه ای از واكنش و پاسخ های زیر را به كار ببرد:

تغییر موضوع مطرح شده:

همسرتان ابراز می كند كه سر درد دارد و شما بدون هیچ واكنشی مرتبطی می گویید: راستی هفته دیگه باید بریم… یا اینكه بگویید: به به چه بوی غذای خوبی میاد!

من بهتر از تو می دانم:

پیام فرد این است كه تو متوجه نیستی و من از تو باهوش تر و فهمیده تر هستم: مسئله مهمی نیست، فردا بهتر میشی، یا مشكل اصلی اینكه نمی دونی…،یا زیادی به اون اهمیت میدی، باید ….، یا نمی تونی ببینی چقدر… و امثال آن.

قضاوت كردن:

دیشب جشن تولد فلانی ٥ تا رولت خوردم. اصلا باورم نمی شه، و واكنش شما: پس امروز باید زنگ بزنی دكتر كه ببینی قرص قندت رو چقدر بخوری! این یك واكنش مسئولانه است نه همدلانه.

نصیحت كردن:

تا زمانی كه فرد به طور مستقیم و واضح خواستار نظر و پیشنهاد شما نباشد هر نوع اظهار نظر و پیشنهادی به منزله نصیحت كردن تلقی می شود.

تجزیه و تحلیل روانشناسانه كردن:

اگر روانشناس و تراپیست فرد نیستید، از تجزیه و تحلیل روانی فرد خودداری كنید (هر چند ممكن است نظر شما درست باشد ولی او برای تشخیص و درمان با شما درد و دل نمی كند).

سوالات بی مورد و بیش از حد:

در این حالت فرد به دلیل كنجكاوی با سوالات مكرر، ذهن و فكر گوینده را بر هم می زند و اجازه نمی دهد داستان و موضوع را آن طور كه فرد می خواهد بیان كند(سوالات كنترل كننده مختص مشاور و درمانگر است و نه دوست یا همسر)

به یاد آوردن و ذكر خاطره و داستان خود:

با شنیدن داستان گوینده، فرد تجربه مشابه خود را به خاطر آورده و بازگو می كند و مسئله اصلی فرد گوینده كم رنگ می شود.

 

همچنین بخوانید:  همدلی چیست و چگونه با دیگران همدلی کنیم؟

 

2- فهمیدن طرف مقابل با میزان همدلی كم

در چنین حالتی شنونده به طور كامل متوجه گفته ها می شود ولی احساس او را به طور كامل درك نمی كند و لذا با واكنش و پاسخ نامناسب مواجه می شود تا گوینده نخواهد جلوتر برود و احساسات خود را باز و عریان كند. مثلا در واكنش به همكارتان كه از دست رئیس ناراحت و عصبی است، می گویید: می خوای بری و هر چی از دهنت در میاد بهش بگی، و او در پاسخ می دهد: اوه! عصبی و ناراحت هستم ولی احمق نیستم.

3- همدلی درست

در این حالت زن یا شوهر می تواند به درستی خود را در نقش و جایگاه فرد گوینده ببیند و احساس فرد گوینده را به زبان و كلام خود ولی دقیق بازگو كند و مورد تایید فرد گوینده نیز قرار می گیرد.

زن: هاج و واج مونده بودم كه چی بگم؟

شوهر: اصلا انتظارش رو نداشتی!

زن: آره اصلا باورم نمی شد كه اون خودش داره اینو میگه، آخه میدونی .

4- میزان همدلی همراه با شفاف سازی

در این حالت به دلیل شناخت كامل شنونده از گوینده و بصیرت كامل شنونده حتی قبل از اینكه گوینده احساس خود را دقیقا بیان كند یا بدون اینكه بداند چه حسی دارد، آن را حدس زده و با احتیاط بیان می كند و در چنین حالتی گوینده نه تنها تفسیر و بیان شنونده را تایید می كند بلكه از حدس خود نیز به روشنی مطلع می شود.

5- بصیرت خارق العاده

چنین نوع ارتباط، میزان همدلی و هم صحبتی معمولا پس از شناخت كامل فرد و دانش و آگاهی كامل شنونده و راحت و آزاد بودن گوینده به وجود می آید و شنونده گاهی می تواند درهای عالی بر روی گوینده بگشاید (غالبا یك تراپیست با تجربه و بسیار آگاه به این سطح می رسد).

در یک زندگی زناشویی سالم میزان همدلی از نوع درست، همدلی همراه با شفاف سازی و بصیرت خارق العاده بسیار دیده می شود. در این نوع روابط زن و شوهر از بیان کردن موضوعات حتی بی ارزش، واهمه ای ندارند و ترس از قضاوت شدن و مسخره شدن به آن ها دست نمی دهد. در روابط زناشویی سالم زن و مرد به هم فرصت ابراز کردن خود و حرف های دلشان را می دهند و معمولا این چنین زن و شوهرهایی زمان های دو نفره زیادی را با هم صرف می کنند. میزان همدلی در زندگی زناشویی نقش مهمی در ایچاد صمیمیت و کاهش مشاجره های زندگی زناشویی دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ملیس (بادرنجبویه) را با خواص تقویت قلب، تقویت سیستم عصبی، درمان سردردهای با منشا عصبی، درمان سرگیجه و میگرن، افزایش فشار خون، درمان بی خوابی، ازدیاد هوش و حافظه، درمان افسردگی و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0