topNotif

سندرم توره (علل، علائم و راه های درمان آن)

2445 بازدید
09 فروردین 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با علل، علائم و راه های درمان بیماری سندرم توره آشنا شوید

سندرم توره (Tourette’s syndrome) یک اختلال عصبی است که در آن فرد مبتلا، حرکات غیر تکراری و تکراری را که به آن تیک می گویند، انجام می دهد. این سندرم شامل تيك های حركتی يا صوتی متعدد هستند که عمدتا به دلایل ژنتیکی در کودکان ایجاد می شود. کودکان اغلب در سن 2 تا 8 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند و در بیشتر موارد پس از رسیدن به سن دوازده سالگی (سن بلوغ) از بین می روند، اما در بعضی موارد نادر ممکن است فراتر از این سن ادامه یابد. حال اجازه دهید در این مقاله شما را با سندرم توره (علل، علائم و راه های درمان آن) آشنا کنم.

 

سندرم توره (علل، علائم و راه های درمان آن)

سندرم توره (علل، علائم و راه های درمان آن)

 

توره یا تورت شديدترين شكل اختلال تيك است. اما شايع ترين نوع تيك عبارت است از يك اختلال حركتی ساده مثل چشمك زدن يا صاف كردن گلو. این سندرم توسط یک جراح مغز و اعصاب به نام ژیل دولاتوره در سال ۱۸۸۵ نخستین بار معرفی شد. همچنین، این سندرم را با نام های دیگری چون ژیل دولا توره (Gilles de la Tourette syndrome)، جی‌تی‌اس (GTS) یا اختلال توره (Tourette’s disorder) می شناسند. در اکثر تحقیقات علمی سن دقیق ابتلا به این بیماری قبل از 16 سالگی و مشخصا در 5 سالگی اعلام شده است یعنی، این عارضه به هنگام تولد بروز نمی کند.

علت سندرم توره

علت دقیق این سندرم هنوز تعیین نشده است، اما مهم ترین عوامل که احتمالا علت این بیماری هستند عبارتند از:

  • این سندرم به علت عوامل ژنتیکی اتفاق می افتد، اما هنوز مشخص نیست که کدام ژن ها یا ترکیبات منجر به این بیماری می شود، اما می توان گفت که احتمال وقوع این سندرم در افرادی که سابقه خانوادگی داشته اند، بسیار بیشتر است
  • ممکن است کودک در اثر مصرف مقادیر زیادی الکل، سیگار و قهوه توسط مادر و استرس های شدید، استفراغ شدید یا حالت تهوع در اولین ماه های بارداری، به این سندروم مبتلا شوند. کودک به دلیل این مشکلات دچار کمبود اکسیژن و یا جریان خون منتهی به مغز می شود. همچنین، در برخی موارد نادر تومور مغزی سبب بروز آن می شود.

 

همچنین بخوانید:  ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ در ﮐﻮدﮐﺎن

 

علائم سندرم توره

توره سندرمی است كه با تيك های حركتی يا صوتی متعدد مانند چشمك زدن، حركات صورت، شكلك در آوردن، تکان دادن سر، پریدن های غیر ارادی، صاف كردن مكرر گلو، هوا از بيني خارج كردن (خرناس كشيدن)، فين كردن يا صدايي شبيه عوعو كردن یا سرفه، تشخيص داده مي شود. شدت این تیک ها از یک بیمار به دیگر متفاوت بوده و ممکن است خفیف و در بعضی فواصل زمانی، حاد شود. علاوه بر این، اختلال یادگیری و اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی بزرگسالان یا ADHD از علائم شاخص این بیماری محسوب می شوند.

سندرم توره و ADHD چه ارتباطی با يكديگر دارند؟

اگر چه سندرم توره نادر است، اما حدود ٩٠ درصد از مبتلايان به سندرم توره به ADHD نيز مبتلا هستند. در صورتی كه تعداد كمي از مبتلايان به ADHD ، سندرم توره دارند. با اين حال اختلال تيك بدون علائم واضح توره در كودكان مبتلا به ADHD نسبتا شايع است.

آیا بین اوتیسم و سندرم توره (تورت) ارتباطی وجود دارد؟

وجود حركات (تیك ها)، صداها و كلمات تكراری كه هم در اوتیسم و هم در توره دیده می شود، این تصور را تقویت می كند كه شاید مشكل عصبی-شیمیایی مغز در این دو اختلال مشترك باشد. از دیگر سو طبق مشاهدات توره در مبتلایان به اوتیسم شایع تر از جمعیت عمومی است. در برخی مطالعه ها گفته می شود كه تا ٣٠ درصد از افراد مبتلا به اوتیسم به سندرم توره نیز مبتلا هستند. تشخیص سندرم توره (تورت) در كودك مبتلا به اوتیسم مشكل است. خصوصیات این سندرم ممكن است با حركات تكراری اوتیسم اشتباه شود. كودكان مبتلا به اوتیسم ممكن است رفتارهای خود محركی مانند تكان دادن دست ها را نشان دهند كه با تیك حركتی اشتباه گرفته شود یا صداها و واژه هایی را تكرار كنند كه شبیه به تیك صوتی باشد. تشخیص سندرم توره به دلایل دیگری نیز به تعویق می افتد از جمله:

  • نشانه های سندرم توره متغیر و بی ثبات هستند. نشانه هایی كه والدین در خانه مشاهده می كنند ممكن است با آنچه طی مشاهده پزشك دیده می شود، متفاوت باشد.
  • بسیاری از پزشكان با این اختلال آشنایی ندارند و ممكن است تیك ها را قسمتی از نشانه های اوتیسم به حساب می آورند.
  • هیچ آزمون آزمایشگاهی یا رادیولوژی برای تشخیص سندرم توره وجود ندارد و پزشك برای تشخیص دادن باید به شرح حال بیمار و خانواده تكیه كند.

مهمترین خصوصیت تشخیصی سندرم توره وجود هر دو نوع تیك صوتی و حركتی به مدت دست كم یك سال است.

راه های درمان سندرم توره

اکثر کودکان مبتلا به این سندرم، دارو نیاز ندارند، اما نقش و مسئولیت والدین و اطرافیان این کودکان نقش مهمی بر درمان این بیماری دارد. تشویق و ایجاد انگیزه آن ها در کودکان برای مقابله با بیماری بسیار حائز اهمیت است. در موارد شدیدتر به تشخیص پزشک دارو تجویز می شود. همان طور که در بالا اشاره کردیم، زمان شروع ADHD و اختلال تيك تقريبا يكسان است و تصور بر اين است كه اختلال تيك و سندرم توره در حدود ٥٠ درصد كودكان به ADHD ديده مي شود. تيك های ساده ممكن است نيازي به درمان نداشته باشند، اما تيك های متعدد يا سندرم توره حاد نيازمند درمان هستند.

درمان، تك دارويی است و امكان درمان ADHD و تيك با يك دارو، مثل كلونيدين (Clonidine) يا گوانفاسين، وجود دارد. با اين كه داروهای محرك در بعضي موارد، اختلال تيك را بدتر مي كنند، اما منع مصرف مطلق ندارند. اگر تيك تحت كنترل باشد، امكان عود آن متعاقب مصرف داروهای محرك ناچيز است. اگر داروهای محرك باعث تشديد تيك شوند، مي توان از اتوموكساتين استفاده كرد، چرا كه باعث تشديد تيك نمی شوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر ریشه آشواگاندا را با خواص افزایش دهنده حجم عضلات در بدنسازی، مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، کاهش کلسترول، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0