topNotif

فواید دمنوش شیرین بیان و طرز تهیه آن

31555 بازدید
11 فروردین 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 19 اردیبهشت 1401

فواید دمنوش شیرین بیان و طرز تهیه آن

شیرین بیان که به فارسی مَهْک گفته می شود، یکی از گیاهان چندساله علفی است که بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا است اما امروزه در کشورهای مختلف جهان کشت می شود. ریشه این گیاه که طعم شیرینی دارد، معمولا در صنایع غذایی استفاده می شود اما، کاربرد درمانی بسیاری نیز دارد. از ریشه شیرین بیان یک نوشیدنی عالی می توان تهیه کرد که علاوه بر طعم فوق العاده، حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی ضروری بدن بوده و مهمترین منبع درمان برای بسیاری از بیماری ها می باشد. لذا در این مقاله با فواید دمنوش شیرین بیان و طرز تهیه آن آشنا شوید.

 

فواید دمنوش شیرین بیان و طرز تهیه آن

فواید دمنوش شیرین بیان و طرز تهیه آن

 

فواید دمنوش شیرین بیان

سم زدایی بدن

مطالعات اخیر نشان داده‌اند، برخی ترکیبات موجود در شیرین بیان سبب دفع مواد زائد و سمی بدن می شود، در نتیجه مصرف روزانه این دمنوش به درمان اختلالات کبدی و سم زدایی بدن کمک می کند. علاوه بر این شیرین بیان حاوی خواص مدر (ادرار آور) و ملین است که سبب سم‌زدایی از روده‌ها و همچنین تصفیه خون می شود.

درمان و پیشگیری از مشکلات گوارشی

دمنوش شیرین بیان برای رفع مشکلات گوارشی مانند درد معده، سوء هاضمه، نفخ شکمی، زخم معده، سوزش سر دل و برخی مسمومیت های غذایی، استفاده می شود. همچنین، اسید معده را کنترل کرده و به درمان رفلاکس معده نیز کمک می کند، زیرا حاوی خواص ضد التهابی است. همچنین، وجود اسید گلیسریزیک و گلیسیریزین برای درمان زخم‌های گوارشی بسیار مفید است. اسید گلیسریزیزیک باعث تقویت ایمنی شده و مانع از رشد باکتری های سمی در دستگاه گوارش می شود.

درمان گرفتگی و التهاب مفاصل (آرتریت)

از دیگر فواید چای شیرین بیان، درمان اسپاسم های عضلاتی (گرفتگی عضلات) و التهاب مفاصل است، زیرا ریشه این گیاه حاوی خواص ضد التهابی قوی است. بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف روزانه این دمنوش سبب کاهش سطوح سیتوکین‌های التهابی و تسکین درد می شود. بنابراین، استفاده از آن برای بیماران مبتلا به انواع آرتریت به ویژه رماتیسم مفصلی بسیار مفید است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر فواید این دمنوش، ارتقا سیستم دفاعی بدن است. ریشه این گیاه با افزایش عمل ضد ویروسی به نام اینترفرون در بدن باعث جلوگیری از انواع عفونت ها از جمله عفونت های ویروسی و باکتریایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.

کاهش دردهای قاعدگی

مصرف دمنوش شیرین بیان سبب برقراری تعادل استروژن و پروژسترون در بدن می شود، در نتیجه باعث کاهش گرفتگی و انقباضات در دوران قاعدگی می شود. علاوه بر این، شیرین بیان به کاهش ناراحتی های جسمی و روحی زنان در دوران یائسگی کمک می کند و همچنین از احتباس آب ناشی از اثرات هورمونی جلوگیری می کند.

 

همچنین بخوانید:  دمنوش پوست انار و 4 خاصیت استفاده از آن

 

پیشگیری از سرطان

شیرین بیان حاوی ترکیبات شیمیایی است که از انواع مختلف سرطان، به ویژه سرطان کولون (روده بزرگ) و پروستات جلوگیری می کند. مصرف روزانه چای شیرین بیان علاوه بر پیشگیری از سرطان، سلولهای سرطانی را مهار و مانع از روند رشد آن ها نیز می شود.

بهبود عملکرد سیستم عصبی

ریشه شیرین بیان به محافظت از سلول های عصبی مغز کمک می کند، در نتیجه سبب افزایش توانایی درک و تمرکز، بهبود قدرت یادگیری و افزایش حافظه، پیشگیری از اختلالات شناختی و عصبی مانند زوال عقل و آلزایمر می شود.

محافظت از سلامت دهان و دندان

همان طور که در بالا اشاره شد، شیرین بیان حاوی خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است، به همین علت مانع از رشد باکتری ها در دهان و دندان ها می شود. در نتیجه، مصرف چای شیرین بیان به حفظ سلامت لثه ها، کاهش پوسیدگی دندان ها و بهبود زخم های دهانی کمک می کند. علاوه بر این، این دمنوش بوی بد دهان را نیز از بین می برد.

 

 

سایر فواید دمنوش شیرین بیان

  • افزایش گردش خون
  • درمان کم خونی
  • درمان عفونت های عصبی، به ویژه فلج عصبی
  • درمان افسردگی و کاهش استرس به ویژه در زنان
  • کاهش سطح کلسترول بد خون
  • جلوگیری از تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته مغزی
  • درمان اختلالات تنفسی مانند بیماری های ریوی، برونشیت و آسم
  • تسکین سرفه و درد گلو
  • مفید برای بیماران دیابتی
  • درمان کبد چرب
  • کمک به کاهش وزن
  • درمان بیماری های مختلف پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آلرژی های پوستی

طرز تهیه دمنوش شیرین بیان

در یک لیوان آب جوش (دمای آب حدود 80 درجه)، یک قاشق چای خوری پودر ریشه شیرین بیان اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت 10 دقیقه دم بکشد. نوشیدن این دمنوش به مدت طولانی و بیشتر از یک یا دو فنجان در روز توصیه نمی شود.

موارد منع مصرف دمنوش شیرین بیان

مصرف این دمنوش به زنان بارداری و شیردهی توصیه نمی شود. همچنین، افرادی که مشکل فشار خون بالا، نارسایی کلیه و مشکلات کبدی دارند از مصرف این چای اجتناب کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر ریشه شیرین بیان را با خواص ضد التهاب، خلط آور، ضد سرفه، تقویت کننده ایمنی بدن، آنتی اکسیدان، تقویت کننده غدد فوق کلیوی، دفع سنگ های کلیه و مثانه، درمان زخم معده، ضد یبوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

10
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. محمدی
    10 بهمن 1401

    سلام و ممنون از مطالبتون.
    چرا نوشیدن این دمنوش به مدت طولانی و بیشتر از یک یا دو فنجان در روز توصیه نمی شود؟
    مصرف بیشتر آن ممکن است چه عوارضی داشته باشد؟
    متشکرم

    • عطارک
      11 بهمن 1401

      درود بر شما

      به دلیل اینکه مصرف بیش از حد شیرین بیان سیستم گوارش را شرطی می‌کند.

      شاد و سلامت باشید.

  2. نازگل
    7 اردیبهشت 1401

    چرا پودر شیرین بیان من قهوه ای هست ولی این کرمیه ؟

    • عطارک
      7 اردیبهشت 1401

      درود بر شما

      پودر شیرین بیان رنگ زرد روشن و کرم رنگی دارد.

      شاد و سلامت باشید.

    • علیرضا
      15 خرداد 1401

      درود بر شما رنگ ریشه شیرین بیان زرد هست ولی زمانی که در معرض رطوبت یا دما قرار بگیره تغییر شکل میده (به رنگ قهوه ای سوخته و سفت ) ولی در خواص گیاه فرقی نداره

      • ناشناس
        29 مرداد 1401

        سلام برای جوشاندن باید پوستشو جدا کنیم من خودم تو محلمون زیاد داریم برای درد معده میخوام دمنوش درست کنم

        • فیروز سرابی بافتانی
          18 آبان 1402

          بسیاااااار عالی و کاربردی بود مطالبتون . نمیدونستم شاه گیاهه این شیرین بیان خودمون ..مرسی

          • عطارک
            18 آبان 1402

            درود بر شما

            بسیار خوشحالیم که مطالب این مقاله مورد توجه و رضایت شما بوده است؛

            شاد و سلامت باشید

    • طهورا
      19 آبان 1402

      ممنون از مطالب ارزشمندتون
      موفق و سربلند باشید ان‌شاءالله

    • ناشناس
      3 بهمن 1402

      شما از شیره شیرین بیان که قهوه ایی تیره است استفاده کرده اید

0