اصول كلی برای حل اختلافات زناشویی

1301 بازدید
12 فروردین 98
بهاره
,,

اصول كلی برای حل اختلافات زناشویی و خانوادگی

مشاجره و اختلافات بخشی از زندگی زناشویی هستند اما نکته مهم نوع برخورد با این اختلافات است. بسیاری از زوجین به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک می کنند و به نوعی اختلافات آن ها تبدیل به خاکستر زیر آتش می شود. قبل از حل مسائل زناشویی، علت اختلافات باید شناسایی شود که عمدتا ریشه و علل آن ها عبارتند از: عدم شفافیت و سوءتفاهم، عدم شنوایی در شنیدن و درك طرف متقابل و حالت تدافعی گرفتن. شاید بیش از نیمی از اختلافات با بر طرف کردن این مشکلات از بین برود. اما بهترین راهکار برای حل اختلافات زناشویی چیست؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

اصول كلی برای حل اختلافات زناشویی

اصول كلی برای حل اختلافات زناشویی

 

اصول كلی برای حل اختلافات زناشویی و خانوادگی

1- عینك بدبینی را بردارید

بایستی خوشحال باشیم كه متفاوت هستیم و گاهی با هم اختلاف پیدا می كنیم. زیرا در غیر این صورت، زندگی بسیار كسل كننده و ملال آور می شد و در ضمن به یمن چنین اختلافاتی است كه می توانیم رشد كنیم.

2- با عصبانیت و ناراحتی به رختخواب بروید

به عنوان یك اصل كلی، زن و شوهر بایستی در صورت مواجهه با هر مشكل و اختلافی آن را تا قبل از رفتن به رختخواب در همان روز، طرح كرده باشند، حتی اگرساعات متوالی زمان ببرد (به استثنابرخی مشكلات). البته طرح مسئله لزوما به منزله حل مسئله نیست. زیرا بسیاری از مشكلات و اختلافات قابل رفع نیستند و صرف آگاهی طرفین از آن و تا حد امكان رعایت حق و حقوق یكدیگر و سازگاری نسبی باعث فروكش نمودن مشكلات خواهد شد.

3- به دنبال مشكل باشید نه یكدیگر

در مشاجره هابایستی به دنبال ریشه ها، علل و راه حل مشكلات گشت نه مقصر، گناهكار، محكوم كردن و برنده شدن . همچنین بابستی در هر جلسه تا حد امكان از طرح مسائل گذشته خودداری نمود.

4- با گوش جان بشنوید

تا زمانی كه نتوانسته اید خود را در موقعیت او را قرار دهید و احساس و نظر او را به طور كامل درك كنید، از هر نوع پاسخ و كلامی خودداری كنید. همسرتان بایستی به معنی واقعی دریابد كه او را گوش داده و دك كرده اید. مشغول كاری بودن، عدم نگاه مستقیم، به دنبال پاسخ گشتن، جملاتی نظیر تو نبایستی این طوری فكر كنی همگی نشانه این هستند كه شما او را نشنیده اید.

5- خود را به درستی ابراز كنید

هر چه صدایتان بلندتر باشد، احتمال شنیده شدن حرف هایتان كمتر خواهد بود. تمرین كنید حتی با وجود عصبانیت كلام، نظر و احساس خود را با صدایی آرام ولی استوار و كاملا شفاف، ساده و مستقیم بزنید. از هر گفتاری كه بوی تهدید، سرزنش و بی احترامی می دهد جدا خودداری كنید. حتی الامكان انتظار خود را به طور مثبت بیان كنید. اگر نپرسید و نخواهید، چیزی بدست نخواهد آورد.

 

همچنین بخوانید:  حل مسائل و مشکلات مادی زوجین

 

6- مطلق فكر نكنید و پیش داوری نكنید

حتی حس های پنج گانه هم گاهی اشتباه می كنند تا حه برسد به استنباط، عقیده و ایده هایمان. حتی در مواردی كه نزدیك به صددر صد در مورد مسئله ای مطمئن هستید این احتمال را بدهید كه ممكن است اشتباه كرده باشید و آماده پذیرش قصور و یا اشتباه خود باشید و شجاعانه اصلاحات لازم را انجام دهید.

7- قانون پنج به یك را رعایت كنید

زمانی می توان روی یك نكته یا رفتار و یا ویژگی منفی همسرتان انگشت بگذارید و متذكر شوید كه در آن روز قبلا حداقل پنج ویژگی و نكته مثبت او را بر شمرده و مورد ستایش قرار داده باشید.

8- روش كنترل عصبانیت و ابراز خشم را بیاموزید

در زمان عصبانیت به دلیل فعالیت بیشتر لایه ها پایین تر مغز (بعد احساسی و حیوانی) و فعالیت كمتر قسمت های قشری مغز (مراكز تعقل و تفكر) بحث و تصمیم گیری در این شرایط معمولا غیر سازنده خواهد بود. كنترل و هدایت عصبانیت نیاز به تمرین زیادی دارد و به سادگی به دست نمی آید. اگر توان كنترل خشم خود را ندارید از همسرتان بخواهید ادامه بحث به زمان دیگر (ولی در همان روز) موكول شود.

9- راه حل های ممكن را لیست كنید

در ابتدا ممكن است هر یك از طرفین فقط یك پاسخ و راه حل برای مشكل و اختلاف خود در ذهن داشته باشند اما با طرح مسئله و رد و بدل نظرات و افكار، معمولا راه حل های متعددی به ذهن هر دو نفر خواهد رسید.

 

اصول كلی برای حل اختلافات زناشویی

اصول كلی برای حل اختلافات زناشویی

 

10- به نتیجه گیری برسید

زمانی كار تمام شده تلقی می شود كه از مشاجره و اختلاف به یك نتیجه گیری مشترك رسیده باشید. برای رسیدن به چنین مرحله ای بایستی دو طرف دارای چند پیش شرط و ویژگی باشند: توانا، دانا، صادق و مهربان.

11- مسئولیت خود را بپذیرید

یكی از اجزا لازم برای خوشبختی پذیرش مسئولیت اعمال، رفتار، افكار و تصمیم های خود است. پذیرش اشتباه نشانه ضعف نیست بلكه فرصتی برای اصلاح و به جلو رفتن و توانمندتر شدن است. شاید بیشتر اختلافات زناشویی با پذیرش اشتباه زن یا شوهر به مرحله بحرانی و آسیب زا نرسد.

12- ستایش و سپاسگزاری كنید

در فرصت ها و زمان های مناسب از همسرتان بخاطر تعهدات برآورده شده و پایبندی به آن ها قدرانی و تشكر كنید و بیشتر شدن علاقه و محبت تان را نشان دهید.

چند نكته:

  • در بسیاری از موارد طرح درست مشكل و مسئله خود به خود باعث حل شدن آن می شود.
  • افراد ممكن است به راحتی نظر وعقیده قبلی خود را عوض كنند و به صرف حرف و قول های قبلی، نبایستی مطمئن بود كه فرد در مراحل بعدی زندگی بر عهد و پیمان خود بماند (مهم است كه دریابیم آیا فرد مخاطب ما انسان قابل اعتماد و استواری هست یا نه)
  • انتظار این را داشته باشید كه نكات منفی و بد همسرتان، پس از ازدواج و در زندگی ١٠ تا ٢٠ درصد بیشتر از آنچه شود كه در دوران آشنایی و نامزدی متوجه آن ها شده بودید.
  • در بسیاری از موارد، ما مجبور هستیم كه به جای انتخاب میان خوب و بد دست به انتخاب بد و بدتر بزنیم.
  • هر مسئله ای، تقریبا همیشه دارای راه حل های مختلفی است و فقط كمتر از ٥٪؜ چیزهای دنیا مطلق است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون اعصاب را با خواص تقویت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0