خواص برگ چغندر قند و فواید درمانی آن

7925 بازدید
02 اردیبهشت 98
بهاره
,

آشنایی با خواص برگ چغندر قند و فواید درمانی آن برای بدن

برگ چغندر قند یکی از انواع سبزیجات برگ دار است که ریشه (لبو) و تخم آن نیز ارزش غذایی بالایی دارند. این برگ ها جایگیزین مناسبی برای اسفناج در فصل های سرد سال می باشند، زیرا به لحاظ ظاهری و همچنین ارزش غذایی شباهت بسیاری به هم دارند. این گیاه منبع غنی از آهن، ویتامین کا، ویتامین ث و سایر مواد مغذی است که برای ارتقا تقویت عمومی بدن و پیگشیری ار بسیاری از بیماری ها مناسب می باشد .برگ های این گیاه را می توان در انواع سالادها، تهیه غذاها و سوپ ها استفاده کرد. در ادامه این مقاله با خواص برگ چغندر قند و فواید درمانی آن آشنا شوید.

 

خواص برگ چغندر قند و فواید درمانی آن

خواص برگ چغندر قند و فواید درمانی آن

 

ارزش غذایی برگ چغندر قند

برگ چغندر قند مانند تمام گیاهان برگ دار سبز رنگ حاوی مواد مغذی بسیاری است که بدن را در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند و به عنوان یک گیاه شفابخش به درمان و کاهش علائم برخی از بیماری ها نیز کمک می کند. مصرف منظم این برگ ها بخش اعظمی از نیازهای روزانه بدن به انواع ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات را تامین می کند. این گیاه جز گیاهان کم کالری می باشد، به طوری که 100 گرم برگ چغندر قند حاوی 84 کیلوژول (حدود 20 کالری) است. بخش زیادی از این گیاه آب (۹۲٫۶۵ گرم) بوده و علاوه بر این حاوی قند (۱٫۱ گرم)، کربوهیدرات (۴٫۱۳ گرم)، پروتئین (۱٫۸۸ گرم)، چربی (۰٫۰۸ گرم) و فیبر (۲٫۱ گرم) می باشد.

برگ های سبز چغندر یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات عالی هستند که به حفظ سلامت بدن کمک می کنند. این برگ های سبز حاوی ویتامین های بسیاری از جمله منبع غنی از ویتامین کا (۳۲۷٫۳ میکروگرم) و ویتامین ث (۱۸ میلی‌گرم) می باشند. علاوه بر این سرشار از ویتامین های گروه ب (ویتامین ب یک، ویتامین ب 2، ویتامین ب 3، ویتامین ب 5، ویتامین ب 6 و اسید فولیک یا ویتامین ب 9)، ویتامین آ و ویتامین ای است. از طرفی این برگ منبع غنی از آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم، پتاسیم و دیگر مواد معدنی است. آنچه که اهمیت مصرف برگ های چغندر را افزایش می دهد وجود کاروتنوئیدهای ضروری مانند لوتئین، زآکسانتین و بتاکاروتن است.

خواص برگ چغندر قند و فواید درمانی آن

به دلیل وجود ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی در برگی های سبز چغندر، این گیاه دارای فواید درمانی بسیاری می باشد. بر اساس طب سنتی، طبع برگ چغند قند سرد و تر است. مهمترین خواص برگ چغندر قند عبارتند از:

پیشگیری از سرطان

برگ چغندر قند مانند بسیاری از سبزیجات سبز رنگ، دارای خواص ضد سرطانی است، زیرا حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های ضروری بدن می باشد. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند، که یکی از علت های شکل گیری سلول های سرطانی است. علاوه بر این، بر گ های این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین ای، ویتامین ث، روی، زاکسنتین و بتا کاروتن است. بسیاری از این مواد مغذی برای جلوگیری از طیف وسیعی از سرطان ها، به ویژه سرطان روده بزرگ، موثر واقع می شود. همچنین، وجود کلروفیل در برگ های سبز چغندر در جلوگیری از تشکیل آمین های حلقه نامتقارن، که هنگام غذا خوردن در دمای بالا باعث ایجاد سرطان می شوند، موثر است.

 سلامت استخوان

برگ چغندر سرشار از ویتامین کا، کلسیم و منیزیم است که سبب حفظ سلامت استخوان ها می شود. وجود این مواد معدنی و ویتامین ها در این گیاه، باعث افزایش رشد و تقویت استخوان ها شده و میزان شکستگی در استخوان ها را کاهش می دهد. بنابراین، مصرف برگ های سبز آن برای بیماری های مرتبط با استخوان به ویژه پوکی استخوان بسیار مفید است.

 

همچنین بخوانید:  خواص آب چغندر و فواید آن برای سلامتی

 

کنترل دیابت

شاید یکی از مهمترین خواص برگ چغندر قند، توانایی آن در تنظیم میزان قند خون در بدن می باشد. این برگ حاوی یکی از فلاونوئیدهای منحصر به فرد است که فعالیت یک آنزیم خاصی به نام آلفا گلوکوزید را مهار می کند، که باعث می شود که سطح قند خون ثابت باقی بماند. از طرفی این برگ های سبز رنگ حاوی اسید آلفا لیپوئیک (Lipoic acid)، آنتی اکسیدانی است که سطح گلوکز خون را کاهش می دهد. همچنین، از تغییرات و نشانه های استرس اکسیداتیو در بیماران دیابتی جلوگیری می کند. علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان می دهد که برگ چغندر قند می تواند علائم نوروپاتی محیطی یا غیرمستقیم در بیماران دیابتی را کاهش دهد.

پیشگیری از بیماری کم خونی

آهن و مس هر دو عنصر ضروری برای تولید گلبول های قرمز هستند و کمبود این دو ماده معدنی، می تواند بیماری کم خونی را ایجاد کند که باعث ضعیف، خستگی و عدم توانایی تمرکز در فرد می شود. علاوه بر این، مصرف برگ های سبز چغندر قند سبب افزایش گردش خون شده، در نتیجه اکسیژن رسانی به سایر اندام ها بهبود می یابد.

سلامت قلب

آنتی اکسیدان های ضد التهابی و مواد مغذی موجود در برگ چغندر قند، همراه با پتاسیم، به کاهش فشار خون و فشار بر سیستم قلبی و عروقی کمک می کنند. همچنین، وجود مواد معدنی مانند مس، آهن، کلسیم و منیزیم سبب تنظیم ضربان قلب، بهبود گردش خون، کنترل فشار خون و کلسترول می شوند. بنابراین، مصرف برگ هلی سبز این گیاه، بدن را در برابر بیماری های قلبی و عروقی مانند آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی محافظت می کند.

 

خواص برگ چغندر قند و فواید درمانی آن

خواص برگ چغندر قند و فواید درمانی آن

 

کمک به کاهش وزن

برگ چغندر قند یکی از گیاهانی است که به کاهش وزن و لاغری کمک می کند، زیرا از جمله گیاهانی است که کم کالری می باشد و 100 گرم از آن، تنها حدود 20 کیلو کالری دارد. همچنین، دارای فیبر رژیمی می باشد که باعث هضم غذا و تنظیم حرکت های روده ای می شود و از بروز یبوست جلوگیری می کند. بنابراین، توصیه می شود هنگام برنامه ریزی برای لاغری از این برگ های سبز به رژیم غذایی خود، اضافه کنید.

بهبود بینایی

برگ چغندر قند حاوی مقدار زیادی کاروتنوئیدهایی به نام بتا کاروتن، لوتئین و زاکسانتین می باشد که در بسیاری از موارد به منظور بهبود سلامت چشم و کاهش دژنراسیون ماکولا، گلوکوم (آب ‌سیاه)، شب کوری (Nyctalopia) و سایر بیماری های مرتبط با بینایی، استفاده می شود.

مفید برای ورزشکاران و تقویت فعالیت های ورزشی

همان طور که اشاره شد برگ چغندر، سبب بهبود گردش خون و در نتیجه بهبود اکسیژن رسانی به اندام های بدن از جمله عضلات، می شوند. علاوه بر این، این گیاه حاوی نیترات هایی است که اکسیژن بیشتری برای عضلات تولید می کنند و عملکرد بدن را به هنگام ورزش بهبود می بخشد. لازم به ذکر است، وجود مقادیر بالایی از مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم، به حفظ سلامت و کاهش گرفتگی عضلانی نیز کمک می کنند.

سایر خواص برگ چغندر قند

  • التهاب دستگاه گوارش را کاهش می دهد.
  • به درمان التهاب مجاری ادراری کمک می کند.
  • سبب بهبود عملکرد مغز و کاهش ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون می شود.
  • به کاهش بی خوابی کمک می کند.
  • اختلالات خلقی و استرس را کاهش می دهد.
  • جایگزین مناسبی برای اسفناج می‌باشد.
  • عملکرد بهبود زخم را تسریع می بخشد.
  • سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.
  • سموم و مواد زائد از بدن را دفع می کند.

نکته: به دلیل وجود اگزالات در برگ های چغندر مصرف بی رویه آن می تواند سبب آسیب به بدن، ایجاد سنگ کلیه و کاهش جذب مواد کلسیمی شود. لذا از مصرف بی رویه این برگ ها اجتناب کنید. علاوه بر این، مصرف این گیاه برای بیماران با مشکلات صفراوی و کلیوی توصیه نمی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم چغندر را با خواص کاهش و تسکین سرفه، سلامت کبد، تصفیه کننده خون، پشتیبانی گردش خون، سلامت قلب، تقویت حافظه و اعصاب، پیشگیری و درمان ریزش مو، پیشگیری از رشد سلول های سرطانی و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0