topNotif

ویتامین ب 7 (بیوتین) و نقش آن در حفظ سلامت بدن

2631 بازدید
17 اردیبهشت 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

نقش ویتامین ب 7 (بیوتین) در بدن

ویتامین ب۷ یا بیوتین، یک ویتامین محلول در آب و یکی از ویتامین های گروه ب است. این ویتامین مشتق شده از ایمیدازول است که تقریبا در تمام غذاهای طبیعی یافت می شود و با نام ویتامین اچ (H) نیز شناخته می شود. بیوتین مولکول‌های غیر پروتئینی و آلی هستند که از اجزای برخی آنزیم ‌ها می‌باشند (کوآنزیم). این ویتامین نقش اساسی در سوخت و ساز پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها ایفا می کنند و در سنتز ویتامین های ب 6 و ب 12 نقش دارند. بر اساس تحقیقات علمی، وجود بیوتین در بدن بسیار ضروری است و نقش بسزایی در حفظ سلامتی بدن دارد به طوری که کمبود آن در بدن سبب بروز مشکلات بسیاری از جمله: ریزش مو، اگزما، بیماری های پوستی، اختلالات گوارشی می شود. در ادامه با ویتامین ب 7 یا بیوتین و نقش آن در بدن آشنا شوید.

 

ویتامین ب 7 (بیوتین) و نقش آن در حفظ سلامت بدن

ویتامین ب 7 (بیوتین) و نقش آن در حفظ سلامت بدن

 

ویتامین ب 7 (بیوتین) و نقش آن در حفظ سلامت بدن

تقویت مو

اگرچه مطالعات علمی مدرن تا به امروز تایید نکرده است که بیوتین برای تحریک رشد و تشدید مو ضروری است، اما ثابت شده است که کمبود آن در بدن موجب آسیب و ریزش مو می شود و وجود آن رطوبت مو را حفظ می کند. امروزه مصرف مکمل های بیوتین یکی از رایج ترین روش های درمان ریزش مو می باشد و بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند انواع شامپو ها و کرم های مو از بیوتین استفاده می کنند.

تقویت ناخن

میزان مناسبی از ویتامین ب 7 در بدن باعث تقویت لایه خارجی ناخن ها می شود و از شکستن آن ها جلوگیری می کند. در تحقیقات آزمایشگاهی ثابت شده است که مصرف روزانه این ویتامین سبب افزایش رشد ناخن ها و بهبود شکنندگی آن ها می شود.

حفظ سلامت پوست

بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی، برای حفظ سلامت و ایمنی پوست در برابر آسیب های عصبی و فیزیکی، دوز مناسب بیوتین باید روزانه تامین شود. کمبود ویتامین ب 7 باعث ایجاد بیماری های پوستی مانند بثورات پوستی، پسوریازیس، خارش، آکنه، التهاب های پوستی و بسیاری دیگر از عفونت های پوستی می شود.

کاهش وزن

ویتامین ب 7 سبب افزایش متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها در بدن می شود و به عنوان آنزیم گوارشی در سیستم گوارش عمل می کند، بنابراین نقش مهم و ضروری در کاهش وزن ایفا می کند. به طور کلی، بیوتین به سوخت و ساز آمینو اسیدها، سنتز اسیدهای چرب و فرآیند متابولیکی کربوهیدرات ها کمک می کند و دریافت آن از طریق مواد غذایی به کاهش وزن و همچنین، افزایش انرژی کمک می کند.

تنظیم سطح قند خون

ویتامین ب 7 به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند. همچنین، مطالعات علمی نشان می دهد که بیوتین ترشح انسولین در پانکراس را تحریک می کند و باعث کاهش سطح قند خون می شود. بر اساس تحقیقات علمی اگر بیوتین با عنصر کروم مصرف شود، میزان قند خون در مبتلایان دیابت، به خصوص در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی، کاهش می دهد.

 

همچنین بخوانید:  علل و علائم کمبود اسید فولیک (ویتامین ب 9)

 

کاهش سطح کلسترول

مطالعات اخیر نشان داده است که بیوتین نقش مهمی در کاهش کلسترول مضر در خون دارد و از بیماری های خطرناکی مانند حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری می کند.

حفاظت از اندام های بدن

ویتامین ب 7 از بافت های مختلف عضلانی و همچنین استخوان ها محافظت می کند و در صورت آسیب، آن ها را ترمیم و بازسازی می کند.

کاهش آسیب های عصبی

بیوتین عملکرد سیستم های مختلف عصبی را بهبود می بخشد و به کاهش آسیب های عصبی کمک می کند. علاوه بر این، بیوتین در کاهش علائم برخی از بیماری های خود ایمنی مانند ام اس یا تصلب بافت چندگانه، موثر است. مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه دوز بالای ویتامین ب 7 می تواند علائم و شدت بیماری ام اس را که منجر به ضعف عضلانی و آتروفی می شود، کاهش دهد.

علائم کمبود ویتامین ب 7 (بیوتین)

تشخیص کمبود بیوتین ممکن است دشوار باشد، زیرا نشانه های آن اغلب با علائم بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شوند. بنابراین تشخیص آن با آزمایش خون به منظور بررسی سطح آن، مطمئن تر است. علائم کمبود بیوتین عبارتند از: بثورات قرمز بر روی پوست و صورت به طور خاص، خشکی پوست و چشم، تضعیف و ریزش مو، خستگی و بی خوابی، از دست دادن اشتها، تهوع، افسردگی، احساس سوزش در دست و پا ،دردهای عضلانی ، اختلالات روده و شکاف در گوشه های دهان. این علائم در افراد سیگاری و الکلی، بیماران کبدی و زنان باردار رایج است.

منابع غذایی بیوتین (ویتامین ب 7)

بیوتین در بسیاری از منابع غذایی در یافت می شود، بنابراین تا زمانی که پزشک به شما توصیه نکرده است، از مکمل های دارویی آن استفاده نکنید. مواد غذایی که بیشترین میزان بیوتین را دارا می باشند، عبارتند از: مخمر، زرده تخم مرغ، حبوبات، سویا، بادام زمینی، دانه های آفتابگردان، جگر، سبزیجات برگدار، غذاهای دریایی، گل کلم، ذرت، قارچ، کره، آجیل و محصولات لبنی مانند شیر، پنیر.

نکته: بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف ویتامین ب 7 (حتی در دوز بالا) خطری برای بدن ندارد و هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی کند. اما، توصیه می شود برای تامین این ویتامین از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید و در صورت تشخیص کمبود بیوتین و با تجویز پزشک، از مکمل های ویتامین ب 7 استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ذرت پفیلا را با خواص پیشگیری از یبوست، بهبود متابولیسم، کاهش افسردگی، پیشگیری از پوکی استخوان، کنترل سطح قندخون، کاهش سطح کلسترول، کمک به کاهش وزن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0