درمان خارش آبله مرغان با روش های خانگی و طبیعی

14971 بازدید
21 اردیبهشت 98
بهاره
,,

درمان خارش آبله مرغان به روش خانگی

آبله مرغان (Chickenpox) یک عفونت ویروسی و بسیار واگیردار است. این بیماری بیشتر در کودکان شایع است و با نشانه هایی مانند تب، دانه ها و تاول های کوچک که خارش بسیاری دارند، بروز می کنند. عامل این بیماری عفونت یا ویروسی به نام ویروس واریسلا زوستر است. کسانی که در دوران کودکی واکسینه نشده اند و یا دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، بیشتر در معرض این عفونت قرار دارند. به طور کلی این یک بیماری خطرناک و جدی نیست، اما بی توجهی به علائم آن، می تواند مرگبار باشد. این بیماری درمان خاصی ندارد، اما می توان با مواد طبیعی و گیاهی علائم آن را کاهش داد. حال در این مقاله با درمان خارش آبله مرغان با روش های خانگی و طبیعی آشنا شوید.

 

درمان خارش آبله مرغان با روش های خانگی و طبیعی

درمان خارش آبله مرغان با روش های خانگی و طبیعی

 

علائم بیماری آبله مرغان

از علائم مشخصه این بیماری، بثورات پوستی است که در هر جای بدن می‌تواند پدید آید. تاول ها معمولا در تمامی نقاط بدن ظاهر می شوند و هر 3 روز، مجموعه جدیدی از آن در بدن به وجود می آیند. از دیگر علائم این بیماری خارش است. خارش به طور تقریبی در همه بیماران وجود دارد. از دیگر علائم این بیماری می توان به تب، خستگی، درد شکمی، سر درد، حالت تهوع و احساس ناخوشایند، اشاره کرد. این نشانه ها در کودکان خفیف تر از بزرگسالان می باشد. بیماری آبله مرغان درمان خاصی ندارد و بین 7 تا 10 روز در کودکان خود به خود بهبود می آید، اما در بزرگسالان این دوره طولانی تر است. بیماری آبله مرغان معمولا در فصل زمستان و بهار شایع است و ویروس آن دو برابر سایر ویروس ها مسری بوده و از راه هوا و قطره های تنفسی، قابل انتقال می باشد.

درمان خارش آبله مرغان با روش های خانگی و طبیعی

زنجبیل

زنجبیل با خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی، می تواند مانع از گسترش بثورات پوستی شود. همچنین، زنجبیل به کاهش علائم بیماری به ویژه خارش های پوستی کمک می کند. زنجبیل جز مواد طبیعی است که در درمان آبله مرغان هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی، استفاده می شود. شما می توانید روزانه از دمنوش زنجبیل برای پیشگیری از گسترش بیماری استفاده کنید. همچنین، می توانید مقداری از پودر آن را در وان آب گرم ریخته و به مدت 15 دقیقه در آن دراز بکشید تا خارش و تحریک های پوستی کاهش یابند.

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا یک درمان طبیعی برای کاهش خارش آبله مرغان است. ژل آلوئه ورا به عنوان یک خنک کننده پوست، علاوه بر درمان خارش آبله مرغان، جای جوش و بثورات پوستی را التیام می بخشد. همچنین، این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است که از گسترش آبله مرغان جلوگیری کرده و مانع از ماندگاری تاول و جوش های روی پوست می شود. برای این منظور، ژل الوئه ورا را بر روی نواحی بثورات پوستی گذاشته و اجازه دهید، خشک شود. سپس، بدن را با آب شسته و خشک نمایید.

 

همچنین بخوانید:  علایم و درمان گیاهی بیماری پوستی اگزما

 

جوش شیرین

جوش شیرین نیز یک درمان ساده برای کاهش خارش آبله مرغان است. این ماده دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که از گسترش علائم بیماری کاسته و تحریک پوستی و خارش را به حد قابل توجهی کاهش می دهد. لذا، می توانید در یک وان مقداری جوش شیرین ریخته و در آن دراز بکشید و یا اینکه، مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و بر روی جوش ها و محل های آسیب دیده بگذارید و در نهایت بدن را با آب بشویید.

عسل

عسل حاوی خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است که از التهاب های پوستی کاسته و مانع از تحریک پوست و خارش آن می شود. عسل نه تنها بثورات را کاهش می دهد، بلکه به حذف علائم نیز کمک می کند. برای درمان خارش، قرمزی و تحریکات پوستی ناشی از بیماری آبله مرغان، نواحی آسیب دیده را با عسل بپوشانید. اجازه دهید عسل به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست باقی بماند، سپس آن را با آب گرم شسته و خشک نمایید. اگر این روش را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید، تاثیر فوق العاده ای در کاهش جوش ها و خارش های پوستی خواهد داشت.

نمک حمام

نمک حمام حاوی خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که برای مبارزه با میکروب ها و همچنین، کاهش و درمان خارش آبله مرغان استفاده می شود. بدین منظور می توانید دو فنجان نمک حمام (نمک اپسوم) را داخل وان آب گرم ریخته و به مدت 15دقیقه در آن دراز بکشید. سپس، آبکشی کرده و بدن را خشک نمایید.  

درمان خارش آبله مرغان با روش های خانگی و طبیعی

درمان خارش آبله مرغان با روش های خانگی و طبیعی

 

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار با خواص ضد عفونی کننده و مرطوب کننده ای که دارد، یک درمان طبیعی برای خارش آبله مرغان است. بدین منظور، گل و برگ های همیشه بهار را در آب به مدت یک شب خیس کنید، سپس خمیری از آن تهیه کرده و بر روی موضع بمالید. همچنین، می توانید دم کرده این گیاه را صاف کرده و از آب آن جهت شستشو بدن استفاده نمایید.

برگ چریش

برگ های چریش داراي خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی هستند که به عنوان یکی از بهتربن و موثرترین روش ها، مانع گسترش علائم بیماری آبله مرغان می شود. علاوه بر این، خارش را کاهش داده و جای جوش و بثورات پوستی را از بین می برد. برای استفاده از برگ های چریش، خمیری از برگ های آن تهیه کرده و روی پوست بمالید. همچنین، می توانید با آب چریش حمام کرده و یا برگ های له شده آن را به شکل ضماد بر روی موضع بمالید.

کپسول ویتامین ای

ویتامین ای یکی از ویتامین های مفید برای حفظ سلامت و بازسازی پوست است. روغن ویتامین ای پوست را هیدراته کرده و عفونت های پوستی مانند بثورات را نیز درمان می کند، به همین علت، یکی از راه های درمانی برای کاهش علائم بیماری آبله مرغان است. برای این منظور می توانید، روغن موجود در کپسول ویتامین ای را خارج کرده و بر روی بثورات پوستی قرار دهید. به منظور دریافت نتیجه بهتر، می توانید این عمل را در شب، قبل از خواب انجام داده و صبح روز بعد پوست را با آب بشویید. این روش علاوه، بر کاهش خارش و جوش های پوستی، مانع از ماندن جای جوش می شود.

نکته: برای کاهش خارش نیز می توانید از داروی آنتی هیستامین و برای کاهش تب از استامینوفن، استفاده نمایید. لازم به ذکر است، در صورت عدم بهبودی در بیماری، به پزشک مراجعه نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل همیشه بهار را با خواص درمان سوختگی، یبوست، میخچه، تقویت معده و کبد، درمان بیماری های پوستی، درمان قاعدگی های مرتب و…، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

79
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0