مفید ترین خوراکی ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

3807 بازدید
27 اردیبهشت 98
بهاره
,,

با مفید ترین خوراکی ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا آشنا شوید

همه ما این احساس را تجربه کرده ایم وقتی کمی گلویمان می سوزد و صبح هنگام آن سوزش به گلودرد تبدیل می شود، سپس آبریزش بینی، حالت تهوع، بی اشتهایی و غیره. بله، این ها علایم سرماخوردگی و آنفولانزا هستند. در چنین شرایطی، اکثرمان به دنبال غذا و میوه هایی هستیم که به ما کمک کنند تا سرماخوردگی هر چه سریعتر بهبود یابد. لذا، تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید تا با مفید ترین خوراکی ها برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا، آشنا شوید.

 

مفید ترین خوراکی ها برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا

مفید ترین خوراکی ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

 

 مفید ترین خوراکی ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

ماهی

امگا 3 در انواع ماهی ها به ویژه ماهی های ساردین یافت می شود که برای تقویت قلب و کاهش عفونت بدن مفید است. همچنین، تحقیقات مشخص کرده اند که امگا 3 باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن برای مقابله با ویروس ها و میکروب ها می شود. شاید بپرسید، بیشتر غذاهای دریایی حاوی امگا 3 هستند، پس چرا ساردین پیشنهاد شد؟ علتش این است که ساردین بیشترین مقدار امگا3 را در مقایسه با دیگر غذاهای دریایی دارد.

قارچ

قارچ سرشار از ویتامین ب، سلنیوم و آنتی اکسیدان هایی است که بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد مصون نگاه می دارد. مصرف قارچ باعث افزایش مقاومت بدن می شود که این به معنای رهایی سریعتر از بیماری ها از جمله سرماخوردگی است. قارچ ها می توانند از کمبودهایی که باعث بیماری می شوند جلوگیری کنند. برای مثال اگر مقدار سلنیوم بدنتان کم باشد در معرض بیماری آنفولانزا قرار می گیرید. پس دفعه بعد که املت درست می کردید چند عدد قارچ به آن اضافه کنید.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص درمانی فراوانی برای بدن است و اغلب مردم از آن در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. فرقی نمی کند آن را دم کرده یا داخل پن کیک خود بریزید، در هر صورت این ماده به حفظ سلامت بدن شما کمک می کند. در چین و ژاپن زنجبیل یکی از اولین پیشنهادها برای رفع سرماخوردگی های وخیم است.

چای زنجبیل برای مقابله با سرماخوردگی، آنفولانزا، حالت تهوع و التهاب یک انتخاب موثر است. اگر واقعا وضعیت بدی دارید، بینی تان گرفته، گلویتان می سوزد و تب دارید، چای زنجبیل با مقداری لیمو و عسل را حتما امتحان کنید. تنها کافی ست، دو قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده تازه (یا پودر آن) را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. توصیه می شود که این چای را دو تا سه بار در روز مصرف کنید تا علائم سرماخوردگی مانند گلودرد، گرفتگی بینی، تب و بدن درد کاهش یابد.

 

همچنین بخوانید:  روغن های معطر مفید برای سرماخوردگی

 

فلفل دلمه ای زرد

همان طور که می دانید، ویتامین ث برای مقابله با عفونت ها، سرماخوردگی و آنفولانزا قوی عمل می کند. فلفل دلمه ای مخصوصا فلفل دلمه ای زرد سرشار از ویتامین ث است. برای 80 سال است که ویتامین ث برای عفونت های تنفسی موثر است، اما تحقیقات نشان داده اند برای سرماخوردگی بسیار موثر نیست. با این حال ویتامین ث برای از بین بردن علایم سرماخوردگی موثر است. پس دفعه بعد هنگام تهیه املت فراموش نکنید از فلفل دلمه ای در کنار قارچ هایتان استفاده کنید. همچنین فلفل دلمه ای زرد را با غذا یا در سالاد هم می توانید مصرف کنید. لیمو، پرتقال، کیوی نیز سرشار از ویتامین ث هستند.

عسل

توصيه مي شود عسل را در صورت بروز سرماخوردگي مصرف نمايید، زيرا ويژگي هاي ضد ويروسي و ضد باکتريایی دارد و از عفونت ناشي از سرماخوردگي جلوگيري می کند. علاوه بر داشتن ويژگي هاي ضد ویروسی، عسل براي تقويت سيستم ايمني بدن به منظور مبارزه با عفونت هاي مختلف مانند سرماخوردگی، مفید است. عسل را می توانید با اضافه کردن دو قاشق غذاخوری از آن به یک فنجان آب گرم یا یک فنجان چای سبز استفاده کنید. همچنین، می توانید با اضافه کردن آب لیمو، اثر بخشی آن را چند برابر کنید. توجه داشته باشید که مصرف عسل برای نوزادان و کودکان زیر یک سال ممنوع است و مسمومیت و مشکلات جدی برای آن ها ایجاد می کند.

دارچین

دارچین دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی است، به همین علت به درمان علائم سرماخوردگی به ویژه گلودرد کمک می کند. دارچین دارای طبع گرم است به همین دلیل باید به هنگام سرما و در فصل زمستان استفاده شود. توصیه می شود برای درمان سرفه و سرماخوردگی، چای دارچین به همراه کمی عسل استفاده نمایید.

شیر

شیر یکی بهترین مواد مغذی است که به دلیل دارا بودن ویتامین ها و مواد معدنی مفید مانند سلنیوم، منیزیم و روی، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامتی بدن ایفا می کنند. لذا، نوشیدن یک لیوان شیر سبب ارتقا ایمنی بدن و مقاومت در برابر انواع بیماری ها از جمله سرماخوردگی می شود. توصیه می شود برای از بین بردن سر دردهای ناشی از سرماخوردگی و تقویت سیستم عمومی بدن، یک لیوان شیر را به همراه کمی زنجبیل میل نمایید. علاوه بر این، شیر سیر نیز به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده، برای درمان سرفه و بیماری های تنفسی بسیار مفید است.

 

مفید ترین خوراکی ها برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا

مفید ترین خوراکی ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

 

سوپ مرغ

سوپ به ویژه سوپ مرغ یک روش خوب برای مبارزه با سرماخوردگی است، توصیه می شود در طول سرماخوردگی از سوپ مرغ همراه با سبزیجات تازه مصرف نمایید، زیرا سبزیجات و مرغ دارای خواص ضد التهابی هستند که به کاهش التهاب گلو و سیستم تنفسی کمک می کند. علاوه بر این، سوپ سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش خلط و کاهش انسداد بینی می شود و به بدن در برابر مقابله با ویروس ها کمک می کند. به هنگام تهیه سوپ، بهتر است علاوه بر مرغ و سبزیجات، ترجیحا کمی زنجبیل و آب لیمو نیز اضافه کنید.

آب و مایعات فراوان

به افراد سرماخورده توصیه می شود که مقدار زیادی مایعات، به خصوص آب، برای جلوگیری از کم آبی و کمک به کاهش برخی از نشانه های سرماخوردگی مانند احتقان، مصرف کنند. همچنین، توصیه می شود از نوشیدن الکل اجتناب کرده و نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه را محدود کنید، زیرا این نوشیدنی ها باعث خشکی گلو شده و نشانه های سرماخوردگی را بدتر می کند. نوشیدن آب گرم، آبمیوه های طبیعی و نوشیدنی های گرم مانند دمنوش بابونه، آویشن، پونه کوهی، زوفا و غیره به درمان علائم سرماخوردگی مانند کاهش احتقان بینی، سرفه، گلو درد و غیره می شود.

نعنا

گیاه نعنا در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا توصیه شده است. این گیاه دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است و به دلیل ایجاد افزایش تعریق در بدن، تب را کاهش می دهد. استفاده از چای نعنا برای درمان علائم سرماخوردگی از جمله گلو درد، سرفه، درد سینه، تب و گرفتگی بینی مفید است. همچنین، غرغره کردن روزانه چای نعنا، برای از بین بردن گلو درد موثر واقع می شود.

برای تهیه چای نعنا، دو قاشق چای خوری از برگ های تازه و خرد شده نعنا را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. سپس، اجازه دهید که به مدت 10 دقیقه در آب باقی بماند. پس از گذشت زمان، آن را صاف کرده و با کمی عسل میل نمایید. شما می توانید روزانه 3 تا 4 بار از دمنوش نعنا بنوشید و علاوه بر این، از سبزی تازه نعنا در سالادها، سوپ ها و سایر غذاها استفاده کنید.

سیر

سیر از زمان های قدیم در درمان سرماخوردگی استفاده می شود و حاوی ترکیب آلیسین (Allicin) که دارای خواص آنتی‌بیوتیکی بی‌شماری از جمله اثرات ضد ویروسی، انگلی، باکتری و قارچی می‌باشد. سیر را می توان به صورت خام و یا در انواع سوپ ها و سالادها استفاده کرد. لازم به ذکر است، استفاده از سیر باعث کاهش سطح قند خون می شود، لذا بهتر است، بیماران دیابتی در مصرف آن اعتدال را رعایت نمایند.

 

همچنین بخوانید:  درمان سرفه با پرتقال و نمک

 

لیمو

 لیمو یکی از بهترین روش های طبیعی است برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است، زیرا حاوی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها است. همچنین، دارای خواص ضد قارچی و ضد عفونی کننده می باشد. شما می توانید مقداری آب لیمو تازه را به یک لیوان آب آشامیدنی اضافه کرده و میل نمایید. همچنین، مقداری پوست لیمو را خرده کرده و در یک فنجان آب جوش بریزید. پس از گذشت 5 دقیقه کمی آب لیمو تازه به آن افزوده و با کمی عسل میل نمایید. این دمنوش علائم سرماخوردگی به ویژه درد سینه و سرفه را کاهش می دهد.

 مصرف روی

روی یا زینک (Zinc) یک ماده معدنی ضروری برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن است. مطالعات اخیر نشان داده است که بزرگسالانی که مکمل روی مصرف می کنند، سرماخوردگی و آنفلوآنزا آن ها سریعتر بهبود می یابد. پزشکان استفاده از یک قرص روی (60 میلی گرم) با معده خالی را به هنگام سرماخوردگی توصیه می کنند. البته مصرف روی باید با تجویز پزشک صورت بگیرد. لازم بخه ذکر است که ماده معدنی روی به طور طبیعی در سیر، قارچ، بادام زمینی و دانه ها، به خصوص کنجد و کدو تنبل یافت می شود.

پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

برای پیشگیری از سرماخوردگی و کاهش انتقال ویروس هایی که موجب سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند، راهکاراهای ساده ای وجود دارد که عبارتند از:

  • دست ها را به طور مرتب با آب و صابون بشویید. اگر صابون یا آب در دسترس نباشد، می توان از ضد عفونی کننده های حاوی الکل استفاده کرد. برای جلوگیری از سرماخوردگی، این روش ها را به کودکان آموزش دهید.
  • برای جلوگیری از گسترش عفونت و انتقال ویروس، در هنگام عطسه یا سرفه از یک دستمال استفاده کنید و پس از استفاده آن را در سطل زباله بیندازید.
  • آب کافی، غذاهای مقوی و خوراکی های مفید که در بالا ذکر شد استفاده نمایید.

به طور کلی خوردن غذای سالم، استراحت کافی، خواب کافی و کاهش تنش، عواملی هستند که باعث کاهش احتمال سرماخوردگی می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه افدرا را با خواص کمک به کاهش وزن، درمان آسم، تب بر، درمان رماتیسم، رفع تب یونجه، رفع سرماخوردگی و آنفلونزا، تسکین سردرد، آرام بخش اعصاب، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0