بهترین ویتامین ها برای درمان و جلوگیری از ریزش مو

2318 بازدید
08 خرداد 98
بهاره
,,

بهترین ویتامین ها برای درمان و جلوگیری از ریزش مو چه می باشند؟

امروزه داشتن موی بلند و زیبا یکی از ارکان زیبایی برای زنان محسوب می شود. حتی در جوامع امروزی داشتن مو برای آقایان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما، امروزه بسیاری از افراد با ریزش مو مواجه هستند. به گفته محققان داشتن یک تغذیه سالم می تواند به پیشگیری از ریزش مو و حتی رشد مجدد مو کمک شایانی کند. به طور کلی، تغذیه ناسالم و کمبود مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین ها به مو آسیب جدی وارد کرده و منجر به مشکلات زیادی مانند ریزش مو، ضعف قدرت فولیکول مو، سفیدی مو و غیره می شود. حال در این مقاله با بهترین ویتامین ها برای درمان و جلوگیری از ریزش مو آشنا شوید.

 

بهترین ویتامین ها برای درمان و جلوگیری از ریزش مو

بهترین ویتامین ها برای درمان و جلوگیری از ریزش مو

 

بهترین ویتامین ها برای درمان و جلوگیری از ریزش مو

موهای بلند نشان دهنده تغذیه سالم است که بدن با دریافت ویتامین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، مواد معدنی، فیبر، آب، و غیره تامین می کند. مهمترین ویتامین هایی که در داشتن رشد مو تاثیر گذار هستند و می توانند از ریزش مو جلوگیری کنند، عبارتند از:

ویتامین آ

ویتامین آ به عنوان یکی از مهم ترین و بهترین ویتامین ها برای رشد فولیکول های مو و جبران آسیب دیدگی مو شناخته می شود. این ویتامین به دلیل توانایی در تولید و کنترل چربی پوست سر (سبوم) به حفظ رطوبت مو و سلامت پوست سر کمک می کند. کمبود ویتامین آ در بدن باعث مشکلات قابل توجهی برای مو، از جمله ریزش مو می شود. ویتامین آ مورد نیاز بدن را می توانید با خوردن شیر، هویج، گل کلم، هلو، تخم مرغ و روغن ماهی به دست آورد.

ویتامین دی

ویتامین دی فولیکول های مو را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند و باعث ایجاد فولیکول های جدید نیز می شوند. ویتامین دی نقش کلیدی در حفظ و جذب مقدار بیشتری از کلسیم، فسفر و سایر مواد معدنی دارد. همچنین، این ویتامین برای از بین بردن وضعیت های روانی ناخوشایند مانند استرس و فشارهای روانی، که اغلب موجب تضعیف و ریزش مو می شود، موثر است. ساده ترین راه برای دریافت ویتامین دی این است که صبح ها 10 تا 15 دقیقه زیر نور خورشید قرار بگیرد. به علاوه، ویتامین دی در ماهی ها به ویژه سالمون، میگو، قارچ، روغن کبد ماهی، غلات، تخم مرغ و شیر یافت می شود.

ویتامین ای

ویتامین ای حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری است که فولیکول های آسیب دیده مو را فعال و ترمیم می کند و باعث تحریک آن ها برای رشد مجدد مو می شود. علاوه بر این، ویتامین ای به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست و مو، باعث ایجاد درخشندگی مو می شود. این ویتامین توانایی پیشگیری از سفید شدن زودرس موها را نیز دارد. ویتامین ای مورد نیاز بدن را می توانید از طریق قرص ها و مکمل ها تامین کنید و یا از طریق مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین ای مانند بادام، اسفناج، آووکادو، زیتون، بادام زمینی، گوجه فرنگی و دانه‌های آفتابگردان به دست آورید.

 

همچنین بخوانید:  با 3 ماسک خانگی از ریزش مو پیشگیری کنید

 

ویتامین ب 12

ویتامین ب 12 به عنوان یکی از مهم ترین و بهترین ویتامین های گروه ب محسوب می شود که به رشد مو کمک می کند. این ویتامین با تحریک سلول ها وکمک به جذب آهن، مانع از ریزش مو می شود. کمبود آهن یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو است. لذا، دریافت ویتامین ب 12 به جذب آن کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند. تخم مرغ، شیر، پنیر و ماست، غذاهای غنی از ویتامین ب 12 هستند که می توانید استفاده کنید. علاوه براین، می توانید این ویتامین را از طریق قرص ها و شامپوهای حاوی ویتامین ب 12 دریافت کنید.

ویتامین ب 9 (اسید فولیک)

اسید فولیک نقش مهمی در افزایش تولید چربی مو توسط غدد سبوم ساز را دارد و به عنوان یک مرطوب کننده از خشکی مو و همچنین، ریزش مو جلوگیری می کند. علاوه بر این، براساس تحقیقات انجام شده، یکی از دلایل سفید شدن مو، کمبود ویتامین ب 9 یا اسید فولیک است. بنابراین، با دریافت این ویتامین از سفید شدن زود هنگام موها نیز جلوگیری می شود. غلات، سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی، چغندر قند، مارچوبه، تخم مرغ و لوبیا، منبع غنی از اسید فولیک محسوب می شوند.

ویتامین ب 7 (بیوتن)

ویتامین ب 7 یا بیوتن یکی از ویتامین‌های گروه ب است که با نام ویتامین اچ (H) نیز شناخته می شود. این ویتامین با بهبود موهای ضعیف و آسیب دیده به حفظ موهای سالم کمک می کند و سبب افزایش رشد مو نیز می شود. علاوه بر این، بیوتن در سنتز (ترکیب یا تجزیه مواد برای تولید ماده) ویتامین‌ ب۱۲ که مانع از ریزش مو می شوند، نقش دارد. این ویتامین در غلات، آووکادو، جگر، خربزه، بادام، قارچ، گل کلم، زرده تخم مرغ، کره بادام زمینی، مخمر و ماهی قزل آلا یافت می شود.

ویتامین ث

ویتامین ث به جذب آهن که یک عنصر مهم در رشد مو است، کمک می کند. همچنین، آهن اولین واحد ساختمان گلبول های قرمز است که در تامین مواد غذایی و اکسیژن به سلول های مو و حفظ سلامت و رشد آن ها، نقش مهمی دارد. علاوه بر این، ویتامین ث یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که توانایی مقاومت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد را دارد. همچنین، ویتامین ث نقش اساسی در تولید کلاژن را نیز دارد. ویتامین ث مورد نیاز بدن را می توانید با مصرف پرتقال، فلفل قرمز، بروکلی، گواوا، توت فرنگی و کیوی تامین کنید.

توجه: قبل از اقدام به مصرف داروها و مکمل های غذایی، با پزشک متخصص مشورت نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن تقویت مو را با خواص تقویت رشد مو، رفع خشکی موها، رفع وز شدن موها، نرمی و درخشندگی مو، تقویت مو، کمک به رشد مو، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0