topNotif

میوه چری مویا و فواید فوق العاده آن برای بدن

2411 بازدید
10 خرداد 98
بهاره
,,

میوه چری مویا و فواید فوق العاده آن برای حفظ سلامت بدن

چری‌مویا (cherimoya) با نام علمی Annona cherimola، درختی است از خانواده آنوناسه یا انناسیا (Annonaceae) که بومی آمریکای لاتین (کلمبیا، اکوادور، پرو و بولیوی) می‌باشد و در مناطق گرمسیری در سراسر جهان رشد می کند. میوه این درخت به شکل بیضی و پوسته بیرونی آن به رنگ سبز تیره است. بخش داخلی این میوه دارای بافت گوشتی سفید رنگ با طعم شیرین است. برخی طعم این میوه را ترکیبی از موز، آناناس، پاپایا، هلو و توت فرنگی می دانند. لازم به ذکر است که علاوه بر مصرف میوه های چری مویا، از برگ و ساقه های آن نیز در درمان های پزشکی استفاده می شود و به شکل موضعی نیز برای پوست کاربرد دارد. در ادامه این مقاله با میوه چری مویا و فواید فوق العاده آن آشنا شوید.

 

میوه چری مویا و فواید فوق العاده آن برای بدن

میوه چری مویا و فواید فوق العاده آن برای بدن

 

ارزش غذایی میوه چری مویا

میوه چری مویا سرشار از مواد مغذی فراوانی است که به حفظ سلامت بدن کمک می کند. تنها یک میوه بزرگ چری مویا (حدود 600 گرم) حاوی 412 کالری، 507.25 میلی لیتر آب، 6.25 گرم پروتئین، 20.6 گرم فیبر، 1.88 گرم چربی، 84.62 گرم قند و 105.25 گرم کربوهیدرات است. همچنین، دارای درصد بالایی از ویتامین ها از جمله: ویتامین ب1، ویتامین ب2، ویتامین ب3، ویتامین ب6، ویتامین کا و ویتامین ث است. علاوه بر این، شامل مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، روی و پتاسیم، آهن، سدیم و فسفر می باشد. وجود مواد مغذی فراوان و همچنین درصد بالایی از آنتی اکسیدان ها در چری مویا است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد که می تواند باعث آسیب به سلول های بدن شود، کمک می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها می توانند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهند.

میوه چری مویا و فواید فوق العاده آن

کمک به درمان سرطان

اگر چه بیشتر تحقیقات در حال حاضر محدود به مطالعات آزمایشگاهی است، اما برخی تحقیقات انجام شده نشان می دهد که میوه چری مویا می تواند در از بین بردن سلول های سرطانی کمک کند. در این مطالعه آزمایشگاهی که بر روی بیماران مبتلا به سرطان سینه انجام شد، چری مویا باعث کنترل سلول های سرطانی و افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین، در تحقیق دیگری عصاره چری مویا سبب توقف رشد تومورها و کاهش تشکیل سلول های سرطانی شده است.

 

همچنین بخوانید:  با 11 خاصیت فوق العاده میوه پاپایا آشنا شوید

 

مبارزه با انواع باکتری

برخی از مطالعات نشان داده است که میوه چری مویا خواص ضد باکتریایی دارد و به طور موثر به از بین بردن انواع مختلف باکتری ها از جمله باکتری های دهان کمک می کند. علاوه بر این، برای رفع التهاب لثه، پوسیدگی دندان، عفونت های مخمر نیز مفید واقع می شود. با این حال، این مطالعات آزمایشگاهی بوده و با استفاده از عصاره این میوه چنین نتایجی حاصل می شود.

کمک به کاهش التهاب

التهاب پاسخ طبیعی بدن است، اما ممکن است منجر به بیماری شود. مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره میوه چری مویا ممکن است به کاهش برخی از علائمی که سبب بروز آرتریت می شود، کمک کند. همچنین، سبب تقویت مفاصل و استخوان ها نیز می شود.

حفاظت از سیستم گوارش

این میوه گرمسیری فعالیت روده را افزایش می دهد و به بدن کمک می کند تا مواد زائد و سموم را از راه روده دفع کند. همچنین، وجود مقادیر بالای فیبر رژیمی به پیشگیری از یبوست، بواسیر و از بین بردن گازهای روده ای کمک می کند. یکی دیگر از فواید چری مویا، کاهش خطر ابتلا به زخم های سیستم گوارش است. معمولا زخم های داخلی که در معده، مری و روده کوچک اتفاق می افتند، باعث درد شدید می شوند. بر اساس یک مطالعه انجام شده در سال 2014 بر روی جوندگان، ثابت شد که میوه چری مویا با محافظت از پوشش معده و کاهش آسیب رادیکال های آزاد، مشکلات سیستم گوارش از جمله بروز زخم ها جلوگیری می کند.

کمک به کاهش وزن

چری مویا یک غذا کامل است که می تواند به کاهش وزن کمک کند. این میوه به دلیل کم بودن کالری، سدیم، چربی و کلسترول محدود، گزینه مناسبی برای تغییر سبک غذایی می باشد. همچنین، فیبر بالای چری مویا منجر به بهبود منظم حرکت روده و کاهش اشتهای بیش از حد می شود.

کاهش بیماری های قلبی

این میوه سطح کلسترول مفید خون را افزایش داده و سطح کلسترول مضر در خون را کاهش می دهد. به همین علت، باعث بهبود پمپاژ خون در قلب و سراسر اندام های بدن می شود. همچنین، وجود سدیم در چری مویا گردش خون را متعادل کرده و به حفظ قلب کمک می کند. در نتیجه میزان بروز فشار خون بالا، سکته های قلبی و مغزی و بیماری های قلبی و عروقی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

تقویت و افزایش سیستم ایمنی بدن

چری مویا حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است که مقاومت بدن در برابر بیماری ها را افزایش می دهد. این میوه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ث است و 15٪ از نیازهای روزانه بدن را تامین می کند، در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بسیاری از بیماری ها مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری می کند. علاوه بر این، مصرف چری مویا جذب آهن را نیز افزایش می دهد.

نحوه مصرف میوه چری مویا

میوه چری مویا را با آب بشویید و سپس پوست آن را با استفاده از چاقو برش دهید. سپس دانه های سیاه را از آن جدا کنید و گوشت داخلی آن را به طور مستقیم بخورید. همچنین، می توانید مخلوطی از شکر، شیر و چری مویا را تهیه و میل نمایید. استفاده از بستنی چری مویا و مخلوط آن با ماست نیز در کشور شیلی و پرو بسیار متداول است.

عوارض جانبی میوه چری مویا

  • درکنار فواید بیشمار این میوه، مصرف بی رویه آن می تواند سبب آسیب های مغزی شود. بر این اساس، این میوه می تواند نورون ها را در مغز و سایر قسمت های بدن از بین ببرد.
  • توصیه می شود که بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون از مصرف چری مویا اجتناب کنند، زیرا ممکن است نشانه های این بیماری را بدتر کنند.
  • به زنان باردار و مادران شیرده نیز توصیه می شود، مصرف این میوه را محدود کنند، زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای جنین یا نوزاد شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چلغوز (تخم صنوبر) را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان بی خوابی، تعادل فشار خون، دفع سنگ مثانه، تقویت قوای جنسی، تقویت حافظه، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن، درمان کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0