topNotif

پوست نوزاد و بثورات گذرای شایع پوستی در نوزادان

2469 بازدید
29 خرداد 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با پوست نوزاد و بثورات گذرای شایع پوستی در نوزادان

ظاهر پوست نوزاد انعکاسی از سلامت عمومی اوست. وجود هرگونه مشکل و بثورات بر روی پوست نوزادان می تواند یک بیماری پوستی باشد که برای والدین بسیار نگران کننده است. برخی از مشکلات پوستی نیز همراه با تب، درد و غیره است که نیز نشانه ای از یک بیماری جدی در بدن کودک است. درمان ضایعات پوستی اهمیت بسیاری دارد اما، برخی از آن ها بی خطر و به صورت گذرا و خود به خود بهبود می یابند. لذا در این مقاله شما را با پوست نوزاد و بثورات گذرای شایع پوستی در نوزادان آشنا خواهیم کرد.

 

پوست نوزاد و بثورات گذرای شایع پوستی در نوزادان

پوست نوزاد و بثورات گذرای شایع پوستی در نوزادان

 

مشخصات اصلی پوست نوزاد

پوست نوزاد طبیعی و سفید پوست، به رنگ ارغوانی، نرم و صاف بوده و از ماده خاکستری مایل به سفید به نام ورنیکس کازئوزا (Vernix caseosa) پوشیده است. این لایه یک حفاظ طبیعی بوده و از ترشح غدد سباسه (غدد چربی پوست) و تجزیه مواد اپیدرمی ایجاد می گردد و به راحتی در اثر شستشو از بین می رود. بیشتر کودکان طبیعی در ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تولد هنوز انتهاهای آبی رنگ دارند که به ویژه در حین گریه کردن یا حبس نفس و در محیط سرد واضحتر می شود.

معمولا پوسته ریزی بدن نوزاد از ۲۴ تا ۳۶ ساعت بعد از تولد، آغاز شده و ممکن است تا سه هفته ادامه یابد. اگر در موقع تولد وجود داشته باشد، غیر طبیعی است و نشانه کمبود اکسیژن گیری داخل رحمی (Anoxia)، دیررسی (Postmaturity) و یا ایکتیوز (Ichthyosis) مادرزادی است.

نوزادان نارس رنگ پوستشان قرمزتر است، زیرا پوست نازک است و عروق خونی به راحتی دیده می شوند. نسج زیر جلدی کم است و پوست فقط به صورت پرده شلی روی اندام ها را پوشانده است. بدن این کودکان از موهای نرمی پوشیده شده که به موهای جنینی (Lanugo) معروفند و کاهش درجه حرارت در این ها شایع بوده و باید در دستگاه هایی به نام انکوباتوز (Incubatotor) نگهداری شوند.

پوست نوزادان دیررس (Postmature) خشک است و به مدفوع خود کودک آغشته می باشد. پوست نوزادانی که وزنشان نسبت به سنشان کمتر است، نیز دچار این حالت می شود چون هر دو مورد فوق با عدم کفایت جفت همراهند.

بثورات گذرای شایع پوستی در نوزادان

1- آکنه های ارزنی یا میلیا (Milia)

این حالت آنقدر شایع است که آن را یافته طبیعی به حساب می آورند. به صورت پاپول های ظریف و سفید یا زرد به ویژه روی گونه ها، بینی، چانه، پیشانی و گهگاهی در قسمت فوقانی تنه و اندام ها دیده می شوند. این ضایعات به علت انسداد غدد پیلوسباسه (چربی کنار مو) توسط کراتین و چربی ایجاد می شوند. این ضایعات به صورتی آرام و بدون علائم بالینی خود را نشان داده و معمولا در عرض ۳ تا ۴ هفته اول به طور ناگهانی ناپدید می شوند ولی ممکن است تا ماه دوم یا سوم نیز ادامه یابند.

 

همچنین بخوانید:  بیماری درماتیت سبورئیک نوزادان و راه های درمان آن

 

2- عرق جوش یا میلیاریا (Miliaria)

عرق جوش به علت انسداد مجاری عرق ایجاد می شود. عرق جوش سفید (Miliaria crystalina) از حباب های کوچک شفاف و بدون قرمزی که در سر، گردن و تنه نوزاد ایجاد می شوند، تشکیل شده است. عرق جوش قرمز (Miliaria rubra) به صورت دانه ها و حباب هایی که حاشیه قرمز دارند در نواحی چین دار مانند گردن، کشاله ران و زیر بغل ایجاد می شوند و علت آن افزایش عرق در نوزاد است. افزایش گرمای محیط زمینه ساز تشکیل این بثورات بر روی پوست نوزاد می شود. درمان آن دوری از محیط گرم و رطوبت زیاد است. لازم به ذکر است که عفونت ثانوی به علت استافیلوکوک (Staphylococcus Infection) ممکن است روی هر دو نوع عرق جوش اضافه شود.

3- تکثیر فراوان غدد سباسه (Sebaceous Gland Hyperplasia)

این بیماری به صورت پاپول های متعدد و به رنگ زرد یا همرنگ پوست می باشد که روی بینی و گونه های نوزاد ایجاد می شود. علت تکثیر شدید این غدد را تحریکات ناشی از هورمون های آندروژن (Androgen) مادر می دانند این بثورات خود به خود در عرض چند هفته از بین می روند.

4- کوتیس مارموراتا (Cutismarmorata)

بیماری کوتیس مارموراتا بر روی پوست نوزاد در اثر تماس با هوای سرد، خطوط آبی رنگ و شبکه ای روی پوست ایجاد می شود که معمولا علامت بیماری خاصی نیست و تدریجا ناپدید می شوند، ولی ممکن است برخی تا دوران کودکی نیز باقی بمانند.

 

پوست نوزاد و بثورات گذرای شایع پوستی در نوزادان

پوست نوزاد و بثورات گذرای شایع پوستی در نوزادان

 

5- تغییر رنگی دلقکی (Harleyuin Colour Change)

این بیماری بر روی پوست نوزاد یک پدیده غیرمعمول است که وقتی کودک به یک پهلو می خوابد ایجاد می شود. در این پدیده نیمه تحتانی بدن قرمز روشن و به طور همزمان نیمه فوقانی رنگ پریده بوده و حد مشخصی به صورت خط افقی بین دو نیمه بدن وجود دارد. این حالت موقتی است و چند ثانیه تا چند دقیقه دوام داشته و ممکن است در هر زمانی از موقع تولد تا ۳۷ هفتگی دیده شود. این حالت در نوزادان نارس شایع تر است و به گفته پزشکان این پدیده مرضی نیست و فکر می کنند به علت نارس بودن هیپوتالاموس که انقباض عروق محیطی را کنترل می کند، باشد.

6- قرمزی توکسیک نوزادی (Erythema Toxicimneonatarum)

قرمزی توکسیک نوزادی به صورت لکه های قرمز منتشر با دانه های زرد یا سفید است که در خلال اولین هفته زندگی بر روی پوست نوزاد ایجاد می شود و در نوزادان معمولی بیش از نوزادان نارس دیده می شود. علت این بیماری ناشناخته است، در بافت شناسی ارتشاح ائوزینوفیل (Eosinophils) به ویژه در اطراف محل باز شدن غدد پیلوسباسه وجود دارد. این بیماری برای یک تا دو روز باقیمانده و سپس خود به خود از بین می رود.

7- جوش های تیره و گذرای نوزادی (Transientneonatal Pustularmelanosis)

این بیماری جدیدا شناخته شده است و فقط در نوزادانی که پوست تیره دارند دیده می شود. بثورات حبابی و جوش مانند در موقع تولد وجود دارند، ولی در عرض یک تا دو روز ناپدید می شوند و لکه هایی به اندازه سر سوزن و پررنگ بجا می گذارند. این بثورات در هر جایی از بدن ممکن است ایجاد می شوند، ولی اغلب به صورت گروهی در زیر چانه، روی پیشانی و پشت گردن ظاهر می شوند. لکه ها در عرض چند هفته یا چند ماه ناپدید می شوند. علت این بیماری ناشناخته است.

نکته: بسیاری از بثورات شایع بر روی پوست نوزاد بعد از گذشت چند روز یا چند هفته بهبود می یابد، اما به منظور تشخیص درست بیماری، مراجعه به پزشک الزامی است، زیرا اکثر بثورات پوستی نشانه های مشابهی دارند که تشخیص آن از یکدیگر برای والدین دشوار می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بادام شیرین را با خواص تقویت اعصاب، رفع بی خوابی، پرپشت شدن ابرو و مژه، رفع التهاب معده، تمیزکننده پوست و مو، رشد مجدد مو، حاوی ویتامین های ای و ب، ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0