topNotif

آشنایی با منوراژی (خونریزی شدید قاعدگی) و راه های درمان آن

2959 بازدید
08 تیر 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با منوراژی (خونریزی شدید قاعدگی) و علل، علائم و راه های درمان آن

به خونریزی شدید، غیر طبیعی و یا طولانی بین دوره های قاعدگی منوراژی (Menorrhagia) می گویند. این بیماری به عنوان خونریزی بیش از ۸۰ میلی لیتر در هر سیکل قاعدگی تعریف شده است، هر چند که این تعریف مورد سوال واقع شده است، چرا که اندازه گیری حجم خونریزی در عمل مشکل بوده و از طرفی، بسیاری از زنان با وجود تجربه کردن قاعدگی های شدید (Heavy menses)، کمتر از 80 میلی لیتر خون از دست می دهند، ولی با این حال به دلیل مشکلات و علایم ناشی از این خونریزی، به دنبال درمان هستند. حال در ادامه این مقاله با منوراژی (خونریزی شدید قاعدگی) و راه های درمان آن آشنا شوید.

 

آشنایی با منوراژی (خونریزی شدید قاعدگی) و راه های درمان آن

آشنایی با منوراژی (خونریزی شدید قاعدگی) و راه های درمان آن

 

علل بیماری منوراژی

شیوع منوراژی در زنان سالم ۹ تا ۱۴ درصد می باشد. علل منوراژی در دو گروه اختلالات سیستمیک و اختلالات اختصاصی رحمی تقسیم بندی می شود. از علل سیستمیک شایع می توان بیماری های زمینه ای خونریزی دهنده از جمله بیماری فون ویلبراند و هایپوتروئیدی را نام برد و علل رحمی نیز که در زنان مسن تر شایع تر است، شامل فیبروئیدها، آدنومیوزیس، پولیپ های آندومتر و بدخیمی های تناسلی می باشد.

علایم منوراژی

در بیماری منوراژی بیمار ممکن است از خونریزی شدید و یا طولانی قاعدگی شکایت کند. در صورت خونریزی شدید، خستگی و سبکی سر ممکن است بروز کند. این علایم ممکن است به همراه دیسمنوره (قاعدگی دردناک) و یا بدون آن باشد. از دیگر نشانه های این بیماری می توان به افت فشار خون وضعیتی، تاکیکاردی و رنگ پریدگی اشاره کرد.

منوراژی (خونریزی شدید قاعدگی) و راه های درمان آن

 انتخاب درمان برای منوراژی تحت تاثیر میزان تمایل بیمار برای باردار شدن می باشد. در بین داروهای استفاده شده، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) این حسن را دارند که می توان آن ها را تنها در زمان خونریزی به کار برد.

داروهای ترکیبی ضد بارداری نیز برای درمان منوراژی موثر هستند. منوراژی، با وسایل داخل رحمی (IUD) آزاد کننده لوونورژسترل (Levonorgestrel) نیز قابل کنترل است. استفاده از این IUD ها علاوه بر تاثیر بسیار زیاد در کاهش خونریزی، باعث به تعویق انداختن و حتی حذف نیاز به اقدامات جراحی (مثل هیسترکتومی) برای درمان منوراژی شده است.

 

همچنین بخوانید:  خونریزی شدید قاعدگی و نسخه های گیاهی ضد خونریزی قاعدگی

 

سایر درمان ها

1- اقدام دیگر، استفاده از پروژسترون در طول فاز لوتئال (۱۴ روز پیش از شروع قاعدگی) یا به مدت ۱۲ روز پس از روز پنجم قاعدگی می باشد. هر چند، پروژسترون بر درمان های دیگر برتری نداشته و ضمنا استفاده ضد بارداری ندارد.

2- در زنانی که مبتلا به منوراژی همراه سیکل های دارای تخمک گذاری (Ovulatory cycles) هستند و در عین حال تمایلی به جلوگیری از بارداری ندارند، داروهای NSAID انتخاب مناسبی می باشد، مگر اینکه موارد منع مصرف (مثل زخم گوارشی) وجود داشته باشد. این داروها تنها در زمان خونریزی قاعدگی مصرف می شوند.

3- در زنان مبتلا به منوراژی که در عین حال تمایل به جلوگیری از بارداری دارند، می توان از قرص های ترکیبی ضد بارداری یا IUD حاوی لوونورژسترل استفاده نمود.

4- مدروکسی پروژسترون استات (MPA) خوراکی یا تزریقی، به دلیل اثر کمتر و قیمت بیشتر به عنوان درمان خط دوم قابل استفاده است.

5- برای زنانی که مبتلا به اختلال انعقادی شناخته شده هستند، ترانکزامیک اسید (Tranexamic acid) را می توان برای کاهش خونریزی مورد استفاده قرار داد. ترانکزامیک اسید نسبت به پروژسترون خوراکی، باعث کاهش بیشتری در خونریزی و علایم بیمار می شود.

پیگیری درمان

  • میزان خون از دست رفته طی قاعدگی باید کاهش یابد (کاهش تعداد پدهای مورد نیاز). این کاهش باید در سیکل های اول یا دوم پس از شروع درمان حاصل شود. پس از گذشت یک سیکل، بیمار باید برای ارزیابی مراجعه نماید.
  • سطح هموگلوبین (Hgb) و هماتوکریت (HCT) باید در شروع و نیز طی ۳ ماه از آغاز درمان اندازه گیری شود.
  • معاینه سالیانه ژینکولوژیک در زنانی که درمان هورمونی دریافت می کنند، باید انجام شود.
  • سطح لیپیدهای سرمی باید طی ۳ تا ۶ ماه از شروع درمان هورمونی و پس از آن بر حسب نیاز کنترل شود.
  • فشارخون باید به صورت پایه و نیز طی ۴ تا ۶ هفته از شروع درمان و به دنبال آن بر حسب نیاز اندازه گیری شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پوست انار را با خواص متعادل کردن PH پوست، جلوگیری از خونریزی شدید در دوران قاعدگی، درمان هموروئید (بواسیر)، درمان و پیشگیری از ریزش مو و شوره سر، درمان گلو درد و سرفه، رفع چین و چروک پوست، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0