topNotif

بیماری آکرومگالی چیست؟ (علل، علائم، تشخیص و راه های درمان آن)

2682 بازدید
10 تیر 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

 علل، علائم، تشخیص و راه های درمان بیماری آکرومگالی چیست؟

بیماری آکرومگالی (Acromegaly) اختلالی است که متعاقب ترشح بیش از حد هورمون رشد بروز می نماید و سبب بزرگی غیر عادی در بخش هایی از بدن مانند انگشتان دست و پا، بینی و آرواره می شود. این بیماری نادر بوده و شیوع آن ۵۰ تا ۷۰ مورد در هر یک میلیون نفر می باشد. بیماری وابسته به جنس نبوده و معمولا در میانسالی دیده می شود. همچنین، این بیماری را با بیماری ژیگانتیسم (غول پیکری) در ارتباط می دانند. حال، در ادامه این مقاله به بررسی بیماری آکرومگالی و راه های درمان آن خواهیم پرداخت.

 

بیماری آکرومگالی چیست؟ (علل، علائم، تشخیص و راه های درمان آن)

بیماری آکرومگالی چیست؟ (علل، علائم، تشخیص و راه های درمان آن)

 

علل و علائم بیماری آکرومگالی چیست؟

بیماری آکرومگالی که به رشد بیش از حد بدن اطلاق می شود، بیماری است که در اثر رشد بیش از حد هورمون رشد ظاهر می شود. این انفاق زمانی رخ می دهد که غده هیپوفیز بعد از بسته شدن صفحه اپی فیز (صفحه رشد) هورمون رشد بیش از حد تولید می کند. چندین علت ممکن است سبب این اختلال شود اما، در ۹۸ درصد موارد، علت آکرومگالی ترشح بیش از حد هورمون رشد توسط آدنوم هیپوفیز (تومور خوش‌خیم با منشا بافت غددی) می باشد.

علائم این بیماری در افراد متفاوت است اما، بیشتر بیماران با ظاهر فیزیکی و علایم رشد بیش از حد بافت نرم نظیر بزرگی انگشتان دست و پا، بزرگی و برجستگی های غیر طبیعی چانه و فک شناخته می شوند. علاوه بر این، دارای نشانه هایی مانند خستگی، خواب آلودگی، تعریق، درد در دست ها، ناتوانی جنسی و سر درد می باشد. علایم بیماری آکرومگالی بتدریج پیشرفت کرده و تشخیص آن معمولا ۷ تا ۱۰ سال بعد از بالا بودن هورمون رشد گذاشته می شود. لازم به ذکر است، مرگ و میر بیماران آکرومگال، به علت ابتلا به بیماری های قلبی  و عروقی، تنفسی و نئوپلاسم ها، ۲ تا ۳ برابر جمعیت نرمال است.

تفاوت آکرومگالی و ژیگانتیسم

ژیگانتیسم (Gigantism) یا غول پیکری اختلال نادرتری است که به دنبال ترشح بیش از حد هورمون رشد در دوران کودکی، قبل از بسته شدن اپی فیز (صفحه رشد) استخوان ها ظاهر می شود و سبب رشد بیش از حد قد می گردد. در حالی که آکرومگالی ناشی از ترشح بیش از حد هورمون رشد بعد از بسته شدن صفحه اپی فیز (صفحه رشد) رخ می دهد. ژیگانتیسم در کودکان بروز می کند، در صورتی که آکرومگالی بیشتر در بزرگسالان دیده می شود. کودکانی که به ژیگانتیسم مبتلا هستند ممکن است در بزرگسالی به آکرومگالی مبتلا شوند اما، بیماری آکرومگالی منجر به ژیگانتیسم نمی شود.

 

همچنین بخوانید:  راه های درمان کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد

 

تشخیص آکرومگالی

تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) مهم ترین و رایج ترین تست جهت تشخیص آکرومگالی است. افزایش قند خون (هیپرگلیسمی) بعد غذا معمولا باعث مهار ترشح هورمون رشد برای یک تا دو ساعت می شود، بنابراین، انتظار می رود بعد از مصرف گلوکز ترشح هورمون رشد مهار شود، در حالی که در بیماران آکرومگال این اتفاق نمی افتد. شاخص های تشخیصی شامل عدم مهار ترشح هورمون رشد به کمتر از حد مجاز به دنبال تست OGTT به همراه بالا بودن IGF-1 می باشد.

راه های درمان آکرومگالی

درمان جراحی

بسته به نوع آدنوم و مهارت جراح، موفقیت درمان ۵۰ تا ۹۰ درصد است.

درمان دارویی

بیشتر بیماران در عین جراحی نیاز به درمان دارویی جهت کنترل علایم دارند. موارد استفاده از درمان دارویی شامل منع جراحی یا رادیوتراپی، نیاز به کنترل سریع علایم و یا عدم پاسخ کافی به سایر درمان ها می باشد.

درمان های دارویی عبارتند از:

1- آگونیست های دوپامین (برموکریپتین و کابرگولین): این داروها خوراکی بوده و ارزان قیمت نیز هستند.

2- آنالوگ های سوماتوستاتین: این داروها تزریقی بوده و از آگونیست های دوپامین موثرترند.

3- آنتاگونیست رسپتور: این دارو در درمان و کنترل بیماری بسیار موثر است.

نکته: توصیه می شود از مصرف خودسرانه داروها جدا خودداری نمایید.  

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پنج انگشت را با خواص درمان افسردگی، سردرد، میگرن، درد چشم، اختلالات هورمونی زنانه، آسم، برونشیت مزمن، عفونت های دستگاه گوارش، اسهال، درمان برخی از سرطان ها، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0