topNotif

طرز تهیه نان ذرت خانگی (بدون فر) و خواص آن

4825 بازدید
16 تیر 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

طرز تهیه نان ذرت خانگی (بدون فر) و خواص آن

ذرت در سراسر جهان به عنوان یکی از غلات مغذی شناخته می شود. این گیاه که بومی مکزیک می باشد، به روش های مختلفی طبخ می شود. یکی از روش های استفاده از آن، تهیه نان با آرد ذرت است که در مکزیک و کشورهای آمریکای جنوبی بسیار متداول بوده و به تورتیا معروف است. بسیاری از متخصصین تغذیه مصرف این نان را برای بیماران مبتلا به سلیاک، بیماران دیابتی و فشار خون بالا توصیه می کنند. همچنین، این نان به دلیل داشتن چربی بسیار ناچیز برای کاهش وزن بسیار مناسب است. حال در ادامه این مقاله با طرز تهیه نان ذرت خانگی (بدون فر) و خواص آن، آشنا شوید.

 

طرز تهیه نان ذرت خانگی (بدون فر) و خواص آن

طرز تهیه نان ذرت خانگی (بدون فر) و خواص آن

 

طرز تهیه نان ذرت خانگی (بدون فر)

مواد لازم برای تهیه نان ذرت

  • آرد ذرت 2 پیمانه
  • نمک یک قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر یک قاشق مربا خوری
  • روغن یک قاشق غذاخوری
  • آب ولرم یک تا یک و نیم پیمانه (به حدی اضافه می شود که مایه خمیر به دست نچسبد)

طرز تهیه نان ذرت

ابتدا آرد ذرت، نمک و بیکینگ پودر را با هم مخوط کرده و یک تا دو بار آن را الک کنید. سپس، روغن را اضافه کرده و شروع به ورز دادن کنید و همزمان آب را آرام آرام اضافه کنید (به حدی که خمیر به دست نچسبد و یا بیش از حد رقیق (شل) نشود). خمیر را آنقدر ورز دهید تا یکپارچه و یکدست شود. حال خمیر را به مدت 30 تا 40 دقیقه درون یک کیسه نایلونی قرار داده و استراحت دهید.

پس از استراحت خمیر، آن را به شکل توپک های کوچک (به اندازه یک گردو یا کمی بزرگتر) برداشته و روی میز مقداری آرد پاشیده و خمیر را با وردنه باز کنید. حال در یک تابه چدنی داغ بدون روغن دو طرف خمیر را سرخ کنید. هم اکنون نان ذرت شما آماده است. توصیه می شود پس از پخت نان آن را در یک ظرف یا دستمال نخی قرار داده تا نرم بماند. همچنین، در صورت تهیه نان ذرت شیرین، مقداری شکر در تهیه آن اضافه کنید.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه نان ساده و نان جو خانگی

 

خواص نان ذرت

کاهش وزن

ذرت حاوی کالری و چربی بسیار کم است، بنابراین به روند کاهش وزن و درمان چاقی بیش از حد کمک می کند. علاوه بر این، به دلیل فیبر موجود در آن از یبوست و سوء هاضمه جلوگیری کرده و اشتها کاذب را نیز کاهش می دهد.

 پیشگیری از سرطان

آرد ذرت بدن را در برابر انواع سرطان ها محافظت می کند، زیرا حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی است که از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و بدن را در برابر انواع بیماری های جدی مانند سرطان (به خصوص سرطان روده بزرگ) مصون نگاه می دارد.

پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

ذرت منبع طبیعی و غنی از فیبر است که سطح کلسترول در خون کاهش می دهد و نسبت کلسترول مفید خون را نیز افزایش می دهد. در نتیجه، از انسداد شریان ها جلوگیری کرده و بدن را در برابر بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کند.

مفید برای سیستم و مجاری ادراری

از مهمترین خواص دارویی ذرت می توان به مدر (ادرار آور) بودن آن اشاره کرد. به همین علت، مصرف آن باعث حذف سموم و رسوبات از بدن می شود. علاوه بر این، برای درمان بیماری های ادراری، عفونت های مثانه و دستگاه ادراری، کم بودن ادرار، ادم (احتباس آب در بدن)، درمان التهاب کلیه، دفع سنگ و رسوبات کلیه موثر می باشد.

سایر خواص نان ذرت

  • ذرت حاوی مقادیر مناسب اسید فولیک و ویتامین ث برای سلامتی و رشد بدن است. همچنین، ویتامین ث موجود در نان ذرت سیستم ایمنی را تقویت می کند.
  • ویتامین ب یک موجود در آن متابولیسم کربوهیدرات ها را افزایش می دهد.
  • ویتامین ب 5 به عملکرد فیزیولوژیکی بدن کمک می کند.
  • نان ذرت سطح قند خون را تنظیم می کند، بنابراین برای بیماران دیابتی مفید است. البته به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود که فقط دو بار در هفته از آن مصرف کنند.
  • برای درمان آرتریت، روماتیسم، نقرس و دردهای عضلانی مفید است.
  • به تنظیم فشار خون بالا کمک می کند.
  • ذرت سرشار ویتامین ب 9 (اسید فولیک) می باشد. این عنصر یکی از مهمترین ویتامین ها برای زنان باردار برای پیشگیری از کم خونی محسوب می شود و علاوه بر این، از ناهنجاری های مادرزادی مانند عدم رشد مغزی در جنین جلوگیری می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آرد ذرت را با خواص پیشگیری از بیماری های قلبی، پیشگیری از ناراحتی های دستگاه گوارش به ویژه یبوست و مشکلات ناشی از آن، درمان دیابت و پیشگیری از کاهش حافظه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0