topNotif

خواص فوق العاده زردآلو خشک (برگه زردآلو) و ارزش غذایی آن

3032 بازدید
20 تیر 98
بهاره
,

خواص فوق العاده زردآلو خشک (برگه زردآلو) و ارزش غذایی آن

زردآلو خشک یا برگه زردآلو یکی از تنقلات پر طرفدار به ویژه در میان کودکان محسوب می شود. زردآلو یکی از میوه های تابستانی خوشمزه است که بومی سه منطقه چین، آسیای مرکزی و خاور نزدیک می باشد. میوه زردآلو علاوه بر طعم فوق العاده اش، خواص درمانی بسیاری دارد. یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری و استفاده از این میوه، خشک کردن آن است. در گذشته زنان زردآلوها را در آفتاب پهن کرده و زردآلو خشک شده تهیه می کردند. حال در ادامه این مطلب با خواص فوق العاده زردآلو خشک (برگه زردآلو) و ارزش غذایی آن، آشنا شوید.

 

خواص فوق العاده زردآلو خشک (برگه زردآلو) و ارزش غذایی آن

خواص فوق العاده زردآلو خشک (برگه زردآلو) و ارزش غذایی آن

 

ارزش غذایی برگه زردآلو

زردآلو خشک دارای ارزش تغذیه ای بالایی است. تنها 100 گرم زردآلو خشک دارای 241 کالری، 30.89 میلی لیتر آب، 3.39 گرم پروتئین، چربی0.51 گرم، 62.64 گرم کربوهیدرات و 7.3 گرم فیبر است. علاوه بر این، این خشکبار خوشمزه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری از جمله ویتامین ب یک، ویتامین ب 2، ویتامین 3، ویتامین ب 6، ویتامین ب 9 (فولات)، ویتامین کا، ویتامین آ، ویتامین ای، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، سدیم و روی می باشد.

خواص فوق العاده زردآلو خشک (برگه زردآلو)

1- کاهش خطر ابتلا به سرطان

میوه های خشک از جمله زردآلو به دلیل داشتن پلی فنول ها و ویتامین ها، دارای خواص ضد اکسید کننده هستند. همچنین، فواید بسیاری برای بدن از جمله بهبود جریان خون و افزایش سلامت سیستم گوارش دارند. علاوه بر این، زردآلو از آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو می کاهد. استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن نقش مهمی در رشد و بروز سرطان دارند، در نتیجه مصرف آن خطر ابتلا به انواع بیماری ها به ویژه سرطان را کاهش می دهد.

2- درمان یبوست

زردآلو خشک شده به عنوان منبع غنی فیبر و درمان مناسب برای یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. وجود فیبرهای گیاهی عملکرد هضم را تسریع بخشیده و با تنظیم حرکت روده ای از ایجاد یبوست نیز جلوگیری می کند.

3- جایگزینی مناسب برای مواد غذایی مضر

برگه زردآلو به عنوان یک میان وعده غذایی، جایگزین مناسبی برای خوراکی های و تنقلات مضر و سرشار از چربی، کلسترول و سدیم می باشد. این خوراکی خوشمزه حتی برای کودکان به همراه غلات یک صبحانه کامل محسوب می شود.

 

همچنین بخوانید:  خواص زرد آلو و روش تهیه برگه زردآلو

 

4- سرشار از مواد مغذی

زردآلو خشک حاوی مواد مغذی فراوانی است، به طوری که مصرف آن در مقادیر کم نیز یک چهارم از نیاز روزانه بدن به مس را تامین می کند. همچنین، حاوی مواد معدنی ضروری مانند آهن است که از کم خونی جلوگیری می کند. مصرف این خشکبار 42 درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می کند. علاوه بر این، حاوی ماده معدنی پتاسیم می باشد که برای حفظ تعادل مایعات و الکترولیت ها در بدن ضروری است. یک فنجان زردآلو خشک 9 درصد از نیاز روزانه بدن انسان به این عنصر را تامین می کند. به طور کلی میوه های خشک شده به ویژه برگه زردآلو حاوی مواد مغذی برابر با میوه های تازه (اما در حجم کوچکتر) هستند. لازم به ذکر است که ویتامین ث در طول فرآیند خشک شدن به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

5- مفید برای زنان باردار

زردآلو خشک شده حاوی مواد مغذی بسیاری برای سلامت بدن به ویژه برای زنان باردار است. این میوه به دلیل داشتن آهن فراوان از کم خونی دوران بارداری می کاهد. همچنین، فیبر موجود در آن عملکرد سیستم گوارش را بهبود بخشیده و مشکلاتی مانند یبوست و سوء هاضمه را درمان می کند. علاوه بر این، به کاهش تنش و اختلالات عصبی و درمان عفونت واژن کمک می کند. مصرف زردآلو خشک نه تنها به مادران باردار بلکه به رشد سیستم عصبی جنین کمک کرده و از زایمان زودرس جلوگیری می کند.

 سایر خواص زردآلو خشک (برگه زردآلو)

  • به افزایش گلبول های قرمز خون کمک می کند.
  • پوست را تغذیه کرده و طراوت آن را افزایش می دهد. همچنین، از ظهور چین و چروک بر روی پوست جلوگیری کرده و سلولهای مرده پوست را پاکسازی می کند.
  • غشاهای مخاطی را تقویت می کند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر بسیاری از بیماری های عفونی و بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا محافظت می کند.
  • عضلات چشم و بینایی را تقویت می کند.
  • معده را تقویت کرده و اختلالات معده مانند یبوست را درمان می کند.
  • با محافظت در برابر بیماری های قلبی و عروقی، باعث تقویت عضلات قلب می شوند.
  • از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  • به درمان اختلال نعوظ کمک کرده و میل جنسی (هم در مردان و هم در زنان) را افزایش می دهد.

نکته: میوه های خشک شده دارای قند بالایی نسبت به میوه های تازه هستند، لذا توصیه می شود در مصرف آن اعتدال رعایت شود. همچنین، توجه داشته باشید میوه های خشک شده موجود در بازار حاوی مواد افزودنی از جمله شیرین کننده های صنعتی و مواد نگهدارنده هستند که می تواند برای بدن مضر بوده و در برخی افراد سبب گرفتگی معده، آسم، حساسیت و بثورات پوستی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن هسته زردآلو را با خواص مرطوب کننده پوست، کاهش چین و چروک، درمان سیاهی و پف دور چشم، لایه برداری پوست، نرم کننده و تقویت کننده مو، پیشگیری و درمان سرطان، کاهش فشار خون، درمان سرماخوردگی، کاهش علائم آرتروز، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0