علل چاقی و پیامدهای ناشی از اضافه وزن را بشناسید

1777 بازدید
24 تیر 98
بهاره
,,

شناسایی علل چاقی و پیامدهای ناشی از اضافه وزن

سازمان بهداشت جهانی چاقی را بزرگترین خطر مزمن برای سلامتی تعریف می کند. در اغلب کشورهای صنعتی، در حال حاضر بیش از 1/3 درصد بزرگسالان و 1/4 درصد کودکان، وزن بالاتر از حد نرمال دارند. متاسفانه، پیامد هزینه های بالای خدمات درمانی در این امر به بیلیون ها می رسد. چاقی علت های متفاوتی دارد که به وسیله آن در اغلب موارد جنبه های متعدد یکدیگر را تقویت می کنند. استرس های روزمره، بیماری های ژنتیکی در کنار تغذیه نامناسب و فقدان فعالیت ورزشی یکی از مهمترین دلایل چاقی محسوب می شوند. حال در ادامه علل چاقی و پیامدهای ناشی از اضافه وزن را بشناسید.

 

علل چاقی و پیامدهای ناشی از اضافه وزن را بشناسید

علل چاقی و پیامدهای ناشی از اضافه وزن را بشناسید

 

علل چاقی

اضافه وزن بیش از حد یا بیمارگونه، عوامل بسیاری را در بر می گیرد که هر یک از آن ها می تواند تشدید کننده عامل دیگری باشد. البته لازم به ذکر است که تشخیص علل چاقی، کار بسیار دشواری است و نیاز به اقدامات پزشکی دارد. در هر صورت، مهمترین عواملی که سبب چاقی مفرط می شوند عبارتند از:

1- تغذیه نامناسب، فقدان ورزش و استرس روزمره

تغذیه نامناسب، نبود ورزش یا فعالیت جسمی کافی و استرس روزمره (به عنوان مثال: کار، تنهایی و افسردگی) از جمله عوامل مشخص چاقی می باشند. اگر عامل چاقی در تغذیه و فقدان ورزش نهفته باشد، فرد می تواند با انگیزه نسبتا درست به سادگی وزن خود را کم کند.

2- نقایص و بیماری های ژنتیکی

چنانچه عوامل ژنتیکی و یا بیماری های مشخصی دلیل چاقی باشد، موضوع سخت تر می شود. چاقی ناشی از عوامل ژنتیکی معمولا نتیجه نقایص برخی از ژن ها می باشد (عوامل پولوژنیک)، ضمنا ما می توانیم فرض را بر این بگذاریم که منشا چاقی به موفقیت و وضعیت ژن ها مرتبط می شود. بنابراین می تواند در دوران کودکی و بزرگسالی افزایش یابد. در نهایت افزایش وزن حتی در بزرگسالی نتیجه ژنتیک فرد، محیط فرد و غذاهای چرب می باشد. برخی از بیماری ها مانند کم کاری تیروئید، سندرم کوشینگ یا تومورهای مغزی می تواند منجر به چاقی شوند.

بیماری هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید)

بیماری هیپوتیروئیدی (Hypothyroidism) به علت قطع یا کاهش بسیار زیاد هورمون های تیروئیدی (تیروکسین و تیرودیونین) ایجاد می شود. این اختلال باعث می شود که تمامی فرایند متابولیکی بدن به طور قابل توجهی کاهش یابد. کاهش فعالیت بدن نیاز به درمان پزشکی طولانی مدت با هورمون های متابولیکی مصنوعی (لیوتیروکسین) دارد. این داروها با مقدار و اندازه مناسب اغلب عوارض جانبی به همراه نخواهند داشت.

سندرم کوشینگ (پرکاری غده آدرنال)

این یک اختلال هورمونی است که به وسیله تولید بیش از حد کورتیزول به وجود می آید، هورمونی که از غده آدرنال (غدد فوق کلیوی) و همچنین استفاده طولانی مدت کورتیزول نشات می گیرند. سندرم کوشینگ بیماری نادری است که پیامدهای متعددی به همراه دارد و در بین افراد مبتلا، به شکل افزایش وزن، تغییرات پوستی، افزایش فشار خون، ناراحتی های عضلانی، پوکی استخوان، افسردگی و دیابت ظاهر می شود. این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۰۹ توسط یک جراح مغز آمریکایی شناخته شد و او این بیماری را به نام خودش ثبت کرد. هورمون کورتیزول در غدد آدرنال ترشح می شود و یکی از مهمترین هورمون هایی است که در بدن تولید شده و بدون آن مرگ فرد اجتناب ناپذیر است.

بیشترین عامل سندرم کوشینگ استفاده طولانی مدت و اندازه بالای کورتیزول در طول مدت درمان است. (برای مثال: آسم، برونشیت، اختلالات رماتیسمی و بیماری های مزمن التهابی و دستگاه گوارش). بعد از درمان موفق در بسیاری از موارد کورتیزول می تواند به تدریج کاهش پیدا کند و بالاخره سندرم کوشینگ به طور کامل درمان شود، در غیر این صورت یعنی اگر سندرم کوشینگ به علت کورتیزول نباشد، می تواند علت آن اختلال در عملکرد غده صنوبری یا غده آدرنال باشد. همچنین، تومورهای غده های صنوبری یا آدرنال می توانند موجب ایجاد سندرم کوشینگ شود.

 

همچنین بخوانید:  چگونه بر اعتیاد به شکر غلبه کنیم ؟

 

پیامدهای ناشی از اضافه وزن

پیامدهای چاقی همچون عوامل چاقی بسیار متفاوت می باشند و اساسا چاقی ترکیب بسیاری از پیامدهای ذهنی، فیزیولوژیکی و ارتوپدی می باشد.

1- پیامدهای روان شناختی

پیامدهای روان شناختی، کمتر از سایر عوامل نمی باشند و برای بسیاری از افراد درگیری های بیشتری می آفرینند. مشاهده شده است که در اغلب اوقات چاقی مفرط به پایین آمدن اعتماد به نفس، عزت نفس و اغلب اوقات با کاهش جذابیت جنسی همراه می شود. همچنین، در برخی افراد به شکل افسردگی، انزوا و گوشه گیری بروز پیدا می کند.

2- پیامدهای ارتوپدی (فیزیکی)

در بسیاری از افراد، عملکرد بدنی به هنگام چاقی کاهش می یابد و از نقطه نظر ارتوپدی، سیستم عضلانی و استخوانی به طور مستقیم تحت فشار قرار می گیرد و این فشار به طور شدیدی بر روی اندام های پایینی بدن و ستون فقرات و مفاصل دیده می شود. اغلب افراد چاق از مشکلات درد مفاصل، درد پا و زانو، عدم حرکت، کمر درد، سیاتیک، دیسک کمر، تغییر شکل مفاصل و استخوان ها رنج می برند.

3- پیامدهای فیزیولوژیکی

چاقی مفرط غالبا موجب افزایش میزان ضربان قلب هنگام استراحت، افزایش خطر حملات قلبی، نقرس، تصلب شرایین، تنگی نفس، دیابت، فشار خون بالا، افزایش چربی خون، سرطان و یبوست در بین سایر پیامدها می باشد و همچنین زنان را با مشکلات زیادی در حین بارداری و زایمان رو برو می کند. چاقی میزان حجم خون را بالا می برد و به طور مزمن باعث افزایش مفرط حجم خون در قلب می شود. بر اثر بیماری های ذکر شده، از چاقی به عنوان چهارمین علت مرگ یاد شده است که تحت عنوان سندرم سوخت و سازی به شمار می آید. همچنین چاقی یکی از ۵ عامل اصلی حمله قلبی بعد از دیابت، افزایش چربی خون، افزایش فشار خون و سیگار می باشد و این ۵ عامل امید زندگی را در فرد کاهش می دهد.

کلام آخر اینکه، هر چاقی به علت بیماری نیست، لذا تشخیص علل چاقی اولین قدم برای افرادی است که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. البته تشخیص هم به عهده پزشک می باشد نه خود فرد، اما آنچه که طبق آمار بهداشت جهانی اعلام شده است، بیشترین علت چاقی تغذیه نامناسب، نبود ورزش یا فعالیت جسمی کافی و استرس ها و تنش های روزمره است که خوشبختانه با تغییر سبک زندگی، قابلیت اصلاح دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون لاغری را با خواص لاغر کننده، چربی سوز، رفع اشتهای کاذب، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0