آشنایی با نحوه محاسبه اضافه وزن و چاقی

2224 بازدید
27 تیر 98
بهاره
,

آشنایی با نحوه محاسبه اضافه وزن و چاقی به روش های بروکا و شاخص جرم بدن

امروزه چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات عمده در جوامع صنعتی می باشد. عدم تحرک، تغذیه ناسالم و استرس می تواند دلایل اصلی بروز چاقی در بین افراد باشد. افرادی که دچار وزن بیش از حد نرمال یا استاندارد هستند، با رعایت تغذیه و فعالیت های جسمانی منظم می توانند به وزن ایده آل خود برسند. اما سوال اینجاست که وزن ایده آل چه وزنی است؟ معیار سنجش وزن چه می باشد؟ پیشنهادات بسیاری وجود دارد که بر اساس آن فرد خود را با وزن طبیعی و نرمال می تواند بسنجد. اما دو روش معروف وجود دارد، یکی فرمول بروکا و دیگری فهرست شاخص جرم بدن (BMI) است. که هر دو روش، راهنمای وزن یک فرد بزرگسال است. حال در ادامه با نحوه محاسبه اضافه وزن و چاقی آشنا شوید.

 

آشنایی با نحوه محاسبه اضافه وزن و چاقی

آشنایی با نحوه محاسبه اضافه وزن و چاقی

 

معیار محاسبه وزن

اصولا هیچ محدودیت مشخصی برای وزن و اصول تغذیه در حالت کلی تعریف نمی شود و این امر خود یک عیب محسوب می شود، زیرا کسی نمی تواند به برنامه کارآمد شخص دیگر اعتماد کرده و آن را الگوی خود قرار دهد. این نکته شایان ذکر است که امروزه اغلب عادات تغذیه و ورزش افراد نادرست است.

عوامل فردی مانند وضعیت ژنتیکی، فعالیت بدنی (افراد با حجم عضلانی بالا به مراتب بیشتر از افرادی هستند که فاقد حجم عضلانی می باشند)، آموزش تغذیه در کودکی (به خصوص در شکل گیری سلول های چربی) می توانند وزن فرد را تغییر دهد. همه شکل های محاسباتی می تواند به صورت مکرر با یکدیگر تداخل یابند. از این دیدگاه واژه های اضافه وزن و چاقی در بسیاری از موارد به صورت مترادف استفاده می شوند. باید توجه داشت که هرگونه خارج شدن از حد استاندارد را اضافه وزن نمی گویند، بلکه این موضوعی خاص است.

از طرف دیگر چاقی زمانی ظاهر می شود که بافت چربی در کل بدن به صورت مشهودی افزایش یابد. برای مثال (بدنسازان، ورزشکاران، وزنه برداران) اغلب وزن بالایی دارند اما، بافت چربی های نامناسبی ندارند. به این دلیل هر فردی که می خواهد وزن خود را کاهش دهد نباید تنها بر وزن خود و بر مبنای مقیاس معمول اکتفا کند، بلکه باید به بافت چربی بدن خود توجه کند.

آشنایی با نحوه محاسبه اضافه وزن و چاقی

قبل از هر چیز بد نیست بدانید، بهترین زمان برای وزن کردن، صبح قبل از پوشیدن لباس و خوردن صبحانه می باشد. به طور کلی دو روش معروف در این زمینه وجود دارد که یکی فرمول بروکا و دیگری فهرست شاخص جرم بدن (BMI) است.

 

همچنین بخوانید:  چقدر کالری مصرف کنیم تا لاغر شویم

 

فرمول بروکا

فرمول های مشابه دیگری نیز برای اندازه گیری وزن که تنها نمادین هستند، وجود دارد. برای سال های زیادی یکی از فرمول های مشهور برای محاسبه وزن مناسب، فرمول بروکا می باشد، که این فرمول در قرن ۱۹ توسط دکتر فرانسوی به نام پیر بروکا معرفی شد. در طی تحقیقات و آزمایشاتی که بر روی سربازان صورت گرفت، بروکا متوجه شد که وزن متوسط افراد را می توان با کم کردن عدد ۱۰۰ از قد افراد به دست آورد. طبق آنچه گفته شد وی فرمولی را برای وزن طبیعی گسترش داد:

 

قد (سانتی متر) – ۱۰۰ = وزن طبیعی

 

از جمله انتقاداتی که به فرمول بروکا وارد شد، در ابتدا از طریق دانشمندان تغذیه بود، که معتقد بودند در این فرمول تفاوت های جنسیتی در نظر گرفته نشده است و همچنین وزنی که توسط این فرمول بدست می آید برای بسیاری از افراد وزن زیادی بشمار می آید. به علاوه، این نکته باید در نظر گرفته شود که فرمول بروکا در مورد وزن افراد متوسط مناسب می باشد و شکل های متفاوت و خاص را نیز شامل نمی شود.

فرمول اصلاح شده بروکا نقاط تشخیصی بهتری را مشخص کرده و تفاوت های مختص به جنسیت را نیز پوشش می دهد. به طوری که وزن ایده آل بانوان ۱۵٪ کمتر از وزن عادی آنان است (با توجه به نسبت بالاتر چربی که در بدن بانوان موجود است) و برای آقایان وزن ایده آل ۱۰٪ کمتر از وزن طبیعی آنان بوده و این امر به علت سنگین تر بودن ساختار بدنی آنان می باشد و برای بدست آوردن وزن ایده آل دو فرمول زیر ارائه می شود:

بانوان: قد (سانتی متر) – ۱۰۰ – ۱۵٪ = وزن ایده آل

آقایان: قد (سانتی متر) – ۱۰۰ – ۱۰٪ = وزن ایده آل

شاخص توده بدن  (BMI)

یک ساختار مناسب برای محاسبه وزن بدن، استفاده از شاخص توده بدن است. در شاخص چربی بدن به جنسیت اهمیتی داده نمی شود و شاخص مقادیر حاصله را با اندازه های نرمال مقایسه می کند. این شاخص به شرح زیر می باشد:

 

وزن بدن(kg) = (m 2)  قد = شاخص جرمی

 

  • دچار کمبود وزن: زیر ۱۸
  • وزن نرمال: ۱۸ تا ۲۵
  • اندکی اضافه وزن: ۲۶ تا ۳۰
  • اضافه وزن زیاد: بالای ۳۰

شاخص چربی بدن برای ارزیابی وزن بدن از فرمول بروکا مناسب تر است. از دیدگاه علم تغذیه، شاخص چربی بدن مردان ۲۰ تا ۲۵ و زنان ۱۹ تا ۲۴ ایده آل بوده و آن را وزن طبیعی می نامند. مقادیر ۳۰ شامل اضافه وزن و از ۳۰ به بالا چاقی تلقی می شود.

نکته: شاخص چربی بدن برای وزن نرمال با افزایش سن، اندکی تغییر می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق زیره سبز را با خواص درمان تقویت سیستم ایمنی، کمک به هضم و لاغر کننده، ضد پیری، درمان اختلالات تنفسی، درمان بی خوابی، جلوگیری از ابتلا به دیابت، ضد ویروس و ضد باکتری، افزایش ادرار و سم زدایی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0