topNotif

چرا صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز محسوب می شود؟

2184 بازدید
05 مرداد 98
بهاره
,,

چرا صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز محسوب می شود؟

از بچگی همیشه شنیده ایم که صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز است. اما آیا تا به حال کسی برایتان توضیح داده چرا این طور است؟ آیا به نصیحت آن هایی که گفته اند صبحانه بخورید، عمل کرده اید؟ یا خیر؟ وقتی صبح ها خانه را با شکم خالی ترک می کنید، در واقع خودتان را در موقعیتی قرار می دهید که با گرسنگی روز خود را شروع کنید. صبحانه یکی از مهمترین وعده های غذایی است که انسان در طول روز می خورد و از اهمیت ویژه ای جهت تامین انرژی مورد نیاز بدن برخوردار است. به ویژه پس از مدت طولانی که از خواب بیدار می شوید، بدن به مقدار زیادی انرژی و یک صبحانه سالم شامل مواد مغذی ضروری مانند کلسیم (شیر و مشتقات آن)، ویتامین ها، پروتئین ها، نمک های معدنی و غیره نیاز دارد.

 

چرا صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز محسوب می شود؟

چرا صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز محسوب می شود؟

 

در ابتدای روز چه اتفاقی می افتد؟

مصرف صبحانه به تقویت متابولیسم (سوخت و ساز) بدن برای شروع روز کمک می کند. اما وقتی روز خود را بدون صبحانه شروع می کنید در واقع به بدن خود این پیام را می دهیم که مجبوری روزت را با همان مقدار انرژی که از قبل داشتی شروع کنی.

چرا صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز است!؟

1- تامین انرژی بیشتری در طول روز

مصرف صبحانه در ابتدای روز به شما انرژی لازم را می دهد تا روزتان را بسیار عالی شروع کنید. وقتی از خوردن صبحانه خودداری می کنید، صبحتان با انرژی کمتری شروع می شود، قدرت تمرکزتان پایین می آید، به سختی کارها و فعالیت های ابتدای روزتان را انجام می دهید. حتی ممکن است بیدار ماندن برایتان سختتر شود، اما اگر حتی یک عدد میوه یا اسموتی آماده شده از شب قبل را در صبح خورده و از خانه خارج شوید، بدنتان بهتر با مسائل ذکر شده برخورد می کند. براساس یک تحقیق در سال 1999 در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه، خوردن فیبر و کربوهیدرات برای صبحانه، در طول روز خستگی را کاهش می دهد. همچنین، محققان دریافتند که خوردن غذای کم فیبر و کربوهیدرات در مقایسه با صبحانه های سنگین و چرب، انرژی بیشتری را برای بدن تامین می کنند.

2- بهبود عملکرد حافظه و مغز

خوردن صبحانه سبب بهبود عملکرد یادگیری، افزایش تمرکز و تقویت حافظه در طول روز می شود. کودکانی که صبحانه می خوردند عملکرد بالاتری در تحصیلات و ورزش نسبت به کودکان که گرسنه به مدرسه می آیند، دارند. آن ها قادر خواهند بود که حرکت چشم و حرکت دست خود را هماهنگ کنند و در انجام زمان تکالیف، سریع تر باشند. با توجه به مطالعه بر روی 319 نوجوان 13 تا 20 ساله، خوردن غذاهای غنی از انرژی در صبحانه باعث بهبود حافظه کوتاه مدت می شود.

3- پیشگیری از پر خوری و اشتهای کاذب

زمانی که صبحانه نمی خورید انرژی بدن کاهش می یابد و این باعث می شود هرچیزی که دم دستمان هست را مصرف کنیم. معمولا افراد به میان وعده های شیرین و ناسالم مراجعه می کنند و در طولانی مدت این مسئله باعث مشکلات زیادی برای سلامتی از جمله چاقی، دیابت و غیره خواهد شد.

4- بهبود سیستم ایمنی بدن

خوردن صبحانه سالم سبب بهبود سیستم ایمنی بدن در برابر بسیاری از بیماری ها مانند دیابت می شود. هدف از خوردن صبحانه، کنترل میزان قند خون توسط ایجاد تعادل مناسب بین پروتئین، کربوهیدرات و چربی (محدود) است. در صورتی که بدون خوردن صبحانه در طول روز فرد احساس گرسنگی بیشتر کرده، سطح قند خون آن کاسته و در نتیجه باعث ضعف عمومی بدن می شود.

 

همچنین بخوانید:  صبحانه های سرشار از پروتئین

 

5- اهمیت صبحانه در کاهش وزن

مطالعات اخیر نشان می دهد که نخوردن صبحانه، خطر ابتلا به چاقی و بیماری های مزمن را افزایش می دهد. همچنین، محققان دریافته اند که خوردن صبحانه به عنوان بزرگترین وعده غذایی روزانه باعث کاهش وزن در طولانی مدت می شود. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که بزرگسالان و کودکانی که هر روز صبحانه می خورند نسبت به افرادی که صبحانه نمی خورند، وزن کمتر و تناسب اندام بیشتری دارند، زیرا صبحانه سالم باعث کاهش گرسنگی در طول روز می شود و به کاهش اشتها کاذب کمک می کند. کاهش وزن همراه با صبحانه به این بستگی دارد که صبحانه سالم و عاری از چربی و کالری های مضر باشد. صبحانه بخشی از شیوه زندگی سالم است.

6- کنترل سطح کلسترول خون

نتایج تحقیقی در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد، افرادی که صبحانه خوردند نسبت به کسانی که صبحانه نخوردند، بیش از 100 کالری در طول روز کمتر مصرف کردند. همچنین این مطالعه نشان می دهد، افرادی که صبحانه نخوردند در معرض خطر افزایش کلسترول بد خون بوده، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آنان نیز افزایش می یابد.

مهمترین عناصر صبحانه

یک صبحانه سالم باید شامل انواع اقلام غذایی باشد که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • کربوهیدرات
  • پروتئین ها
  • فیبر (مانند خوردن یک میوه یا سبزیجات که در معده ماندگاری بیشتری دارد و برای مدت طولانی تر احساس سیری می کنید)

توجه: این عناصر باید با منابع مختلف غذایی مانند خوردن تخم مرغ، نان، شیر و برخی از مشتقات آن، مربا یا عسل، میوه ها یا سبزیجات به منظور تامین انرژی و بهبود عملکرد بدن همراه باشند تا در طول روز احساس خستگی و گرسنگی کمتری کنید.

کالری کمتر به معنای وعده های غذایی کمتر نیست

افراد زیادی تصور می کنند وقتی وعده های غذایی کمتری مصرف کنند، کالری کمتری هم دریافت می کنند. ممکن است این مطلب برای معدود افرادی درست باشد (با توجه به مواد غذایی مصرفی آن ها)، اما برای عده زیادی اینطور نیست. بهترین روش برای دریافت کالری کمتر، کاهش مقدار وعده غذایی و افزایش کیفیت مواد مصرفی است، اما این به معنای حذف یک وعده غذایی نیست. توجه داشته باشید که مصرف تمام وعده های غذایی به خصوص صبحانه، برای بهبود عملکرد سیستم بدن، بسیار ضروری است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جو دوسر پرک را با خواص رفع اضطراب، درمان ضعف مثانه، درمان یبوست، درمان بیماری دیورتیکولوز (نوع بیماری گوارشی)، درمان نقرس، رفع بیماری التهابی روده، درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، درمان اختلالات عصبی، تنظیم فشارخون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. سالار
    2 اردیبهشت 1402

    اتفاقا تحقیقات نشان داده ، صبحانه هیچ نقشی در متابولیست بدن ندارد و همچنین افرادی که صبحانه میخورند بطور متوسط نیم کیلو چاق تر از افرادی هستند که صبحانه نمیخورند ، البته که در مورد داشتن تمرکز در ژول روز صبحانه مفید است

0