topNotif

راه های طبیعی افزایش پلاکت خون با 7 ماده غذایی

7447 بازدید
16 مرداد 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با راه های طبیعی افزایش پلاکت خون با 7 ماده غذایی

پلاکت ها یا ترومبوسیت‌ها اجسام کروی شکل کوچک و فاقد هسته ای هستند که در مغز استخوان تشکیل می شوند. نقش اصلی پلاکت ها در خون جلوگیری از خونریزی است. این اجسام بیضی شکل در محل آسیب دیده رگ با استفاده از فرآیند چسبندگی به همدیگر و ترشح مواد، به عمل انعقاد کمک می کنند. تعداد پلاکت های معمولی خون در یک فرد سالم 150 هزار تا 450 هزار در هر میکرولیتر است. اما وقتی این تعداد کمتر از 150 هزار میکرولیتر باشد، پلاکت ها پایین در نظر گرفته می شود. در علم پزشکی به کاهش تعداد پلاکت ها در خون، ترومبوسیتوپنی (Thrombocytopenia) گفته می شود. اما هیچ جای نگرانی نیست، زیرا با کمک برخی رژیم های غذایی می توان پلاکت های خون را به طور طبیعی افزایش داد. حال در ادامه این مقاله به راه های طبیعی افزایش پلاکت خون با 7 ماده غذایی، خواهیم پرداخت.

 

راه های طبیعی افزایش پلاکت خون با 7 ماده غذایی

راه های طبیعی افزایش پلاکت خون با 7 ماده غذایی

 

علل و علائم کاهش پلاکت خون

از مهمترین علت های کاهش پلاکت خون (ترومبوسیتوپنی) در بدن می توان به مصرف داروهای خاص، بیماری های ژنتیکی، نارسایی مغز استخوان، سرطان ها (به ویژه سرطان خون)، شیمی درمانی، کم خونی آپلاستیک، مصرف زیاد الکل، سندرم میلودیسپلاستیک، سیروز کبدی، کمبود ویتامین ب 12، کمبود اسید فولیک، بیماری عفونی و ویروسی مانند ایدز و انواع خاصی از تب ها مانند تب دنگی و مالاریا، اشاره کرد.

مهمترین نشانه های این بیماری خونریزی های مکرر در بینی، لثه و همچنین، خونریزی های شدید و طولانی در دوران قاعدگی زنان است. علاوه بر این، کاهش پلاکت خون ممکن است با نشانه های دیگری نظیر کبودی بدن، بثورات پوستی و لکه های قرمز روی پا، خونریزی شدید غیرقابل کنترل، بزرگی طحال، خونریزی معده، خستگی و ضعف، وجود خون در ادرار یا مدفوع و سردرد ظاهر شود.

راه های طبیعی افزایش پلاکت خون با 7 ماده غذایی

چغندر قند

مصرف چغندر قند یک رژیم غذایی محبوب و صد البته بسیار مفید برای افزایش پلاکت خون است. چغندرقند سرشار از خاصیت آنتی اکسیدانی و هموستاتیک طبیعی (انعقاد کننده خون) است که باعث افزایش تعداد پلاکت ها در طی چند روز مصرف می شود. اگر دو یا سه قاشق چای خوری آب چغندر با یک لیوان آب هویج مخلوط شود، پلاکت های خون به سرعت رشد می کنند. علاوه بر این، به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها در این مخلوط مقاومت بدن نیز افزایش می یابد.

پاپایا

استفاده از میوه پاپایا و برگ آن باعث افزایش پلاکت خون در طی چند روز می شود. در سال 2009 ، محققان انستیتوی علوم و فن آوری آسیا در مالزی دریافتند که با مصرف آب برگ پاپایا می توان میزان پلاکت هایی که در اثر تب دنگی کاهش داشته اند را افزایش داد. شما می توانید علاوه بر مصرف میوه پاپایا از برگ های آن در آب مانند چای جوشانده و بنوشید. دمنوش برگ های پاپایا طعمی همانند چای سبز دارند.

آب نارگیل

آب نارگیل نیز برای افزایش پلاکت های خون در بدن بسیار مفید هستند. آب نارگیل حاوی مقدار زیادی الکترولیت است و همچنین، منبع خوبی از مواد معدنی است که به رفع کمبود پلاکت های خون در بدن کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  خوراکی های خون ساز را بشناسید

 

انگور هندی (آمله)

املا یک درمان گیاهی محبوب برای افزایش پلاکت در طب سنتی هند (آیورودا) است. میزان بالای ویتامین ث موجود در آملا به افزایش تولید پلاکت و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بدین منظور، به طور مرتب صبح ها 3 تا 4 عدد آملا را روی با معده خالی میل نمایید. همچنین می توانید با اضافه کردن عسل به آب آملا آن را برای افزایش میزان پلاکت ها مصرف کنید.

کدو تنبل

کدو تنبل یکی دیگر از رژیم های مفید برای بهبود میزان پلاکت های خون است. کدو تنبل سرشار از ویتامین آ است که به رشد مناسب پلاکت ها کمک می کند. علاوه بر این،پروتئین تولید شده در سلول ها را تنظیم می کند که برای افزایش سطح پلاکت بسیار ضروری هستند. افزودن یک یا دو قاشق چای خوری عسل در نصف لیوان آب کدو تنبل و مصرف آن دوبار در روز باعث افزایش تعداد پلاکت ها در خون می شود.

گودوچی (تینوسپورا کوردیفولیا)

گودوچی یا تینوسپورا کوردیفولیا (Tinospora cordifolia) گیاهی است بومی هندوستان و یکی از مهمترین گیاهان دارویی در طب سنتی هند (آیورودا) محسوب می شود. آب برگ های این گیاه جهت افزایش پلاکت خون بسیار مفید می باشد. مصرف منظم گودوچی به هنگام تب دنگو باعث افزایش پلاک ها و همچنین تقویت ایمنی بدن می شود. دو قاشق عصاره این گیاه را با یک قاشق عسل مخلوط کرده دو بار در روز میل کنید. همچنین، می توانید ساقه این گیاه را یک شب در آب خیس کرده و در صبح روز بعد، صاف کرده و آب آن را بنوشید. این روش نیز باعث می شود پلاکت ها در خون افزایش یابند.

اسفناج

اسفناج منبع خوبی از ویتامین کا است و اغلب برای کمک به درمان اختلالات پلاکت پایین استفاده می شود. ویتامین کا برای عملکرد صحیح لخته شدن خون لازم است، به این ترتیب خطر خونریزی بیش از حد کاهش می یابد. علاوه بر این، این سبزی سرشار از آهن است که از کم خونی نیز جلوگیری می کند. برگ اسفناج تازه را در دو فنجان آب ریخته و برای چند دقیقه بجوشانید. پس از خنک شدن نصف لیوان آب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. جهت افزایش پلاکت خون می توانید این مخلوط را سه بار در روز بنوشید. همچنین می توانید اسفناج را به عنوان سبزیجات در سوپ، سالاد و اسموتی نیز مصرف کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آمله مقشر را با خواص نافع سودا، عطش، آب زیاد دهان، خونریزی بواسیر و بینی، رطوبت معده، ضعف قلب، چشم، معده و اعصاب، ریزش مو، نفخ، کمی اشتها، تب، آسم، سیاتیک، روماتیسم، سکته و سوزاک است.، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

8
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0