روش های پیشگیری و کاهش انتقال ایدز از مادر به کودک

1570 بازدید
03 شهریور 98
بهاره
,

آشنایی با روش های پیشگیری و کاهش انتقال ایدز از مادر به کودک

بررسی ها نشان می دهند که در بعضی از کشورها بیش از ۳۰ درصد مادران مبتلا به HIV هستند. این آمار وحشتناک پزشکان و محققان را بر آن می دارد تا برای جلوگیری از انتقال عفونت از مادر به کودک چاره ای بیندیشند. در کشورهای توسعه یافته در اثر راهبردهای پیشگیرانه احتمال سرایت ایدز از مادر به کودک تا یک دهم و حتی کمتر کاهش یافته است. از آنجا که تعداد زنان باردار مبتلا به HIV در کشورهای در حال توسعه بیشتر است، برنامه های جلوگیری از انتقال ایدز نیز اهمیت بیشتری در این کشورها دارد. اما مشکلات اقتصادی، اخلاقی و تکنیکی در این کشورها، مانع بزرگی در مقابل این طرح ها (طرح های پیشگیری از انتقال بیمار از مادر به کودک) محسوب می شوند. حال در این مطلب به بررسی روش های پیشگیری و کاهش انتقال ایدز از مادر به کودک خواهیم پرداخت.

 

روش های پیشگیری و کاهش انتقال ایدز از مادر به کودک

روش های پیشگیری و کاهش انتقال ایدز از مادر به کودک

 

کنترل ایدز در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه

کشف داروی AZT در سال ۱۹۹۴ که مانع انتقال ویروس ایدز از مادر به کودک می شود، نقطه تحولی در روند مبارزه با ایدز به شمار می آید.

کاهش انتقال ایدز از مادر به کودک در کشورهای توسعه یافته، نتیجه معالجه زنان باردار، تجویز داروهای ضد ویروس به فرزندان این مادرها و جلوگیری از شیر دادن مادرهاست. این برنامه ها در کشورهای در حال توسعه به سهولت قابل اجرا نیست. داروهای مورد استفاده بسیار گران هستند (حدود هزار دلار در هر دوره بارداری) و باید زیر نظر دقیق پزشک به طور دایم در طول بارداری مصرف شوند و عوارض جانبی آن ها مورد بررسی قرار گیرد.

جایگزین شیر مادر در خانواده های فقیر معمولا شیر دادن با شیشه است، که این خود موجب احتمال ابتلای کودک به اسهال، کاهش آب بدن، سو تغذیه و بیماری های مسری می شود. عمل سزارین در هنگام زایمان از خطر انتقال ایدز مادر به کودک می کاهد. اما این روش در کشورهای فقیر به دلیل کمبود امکانات مناسب جراحی و هزینه های بالای آن، زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرد. سه روش زیر برای جلوگیری از انتقال ایدز مادر به کودک در کشورهای در حال توسعه نیز قابل اجرا هستند.

روش های پیشگیری و کاهش انتقال ایدز از مادر به کودک

در کشورهای پیشرفته از هفته ۱۴ حاملگی داروی AZT به مادر تجویز می شود و به نوزاد نیز در شش هفته اول دارو داده خواهد شد. اما این روش هم پر هزینه است و تم محتاج معاینه مستمر مادر و کودک. تحقیقات برای یافتن روش های ساده تر، از قبیل تجویز دیرتر و کمتر داروی AZT به مادر باردار و اضافه کردن داروهای دیگر همچنان ادامه دارد. طی آزمایشی در سال ۱۹۹۹ در اوگاندا نشان داده شد که با تجویز داروی نویراپین به مادر هنگام شروع زایمان و نیز به طفل تازه به دنیا آمده، می توان تا حد زیادی جلوی ایدز را گرفت. هزینه این روش تنها ۴ دلار است. امید می رود که در چند سال آینده شاهد روش های ساده تر و ارزان تر برای جلوگیری از ایدز باشیم.

 

همچنین بخوانید:  سوالات و جواب هایی در مورد ایدز

 

کاهش خطر ابتلا به ایدز در شیر دادن های طولانی مدت

اگر چه همه ما از مزایای شیر مادر مطلع هستیم، اما شیر دادن مادر مبتلا به HIV خطر انتقال ویروس به کودک را در بر دارد. در طی بررسی های اخیری که سازمان جهانی بهداشت در کشورهای در حال توسعه انجام داده است، کودکی که از شیر مادر تغذیه نکند، احتمال ابتلای او به بیماری های عفونی ۶ برابر بیشتر می شود. این خطر در خانواده های فقیر که توانایی تهیه غذای سالم را ندارند، بیشتر است. در سال ۱۹۹۷ دفتر ایذر سازمان ملل متحد با همکاری سازمان جهانی بهداشت و یونیسف اعلامیه ای صادر کردند که در آن توصیه شده است که مادران مبتلا به HIV از دادن شیر خود به کودک خودداری نمایند و جای آن از شیر خشک، شیر گاو یا گوسفند یا غذاهای جایگزین استفاده کنند. در صورت عملی نبودن دستور فوق، ۳ راه زیر پیشنهاد می شود:

1- تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر در چند ماه آغاز تولد برای اطمینان از محافظت کودک از خطرهای مربوطه. سپس، شیر مادر قطع شود و شیر خشک، یا در مورد کودکان بزرگتر از ۶ ماه، غذاهای جایگزین که از نظر مواد غذایی و تامین انرژی غنی هستند، به جای شیر مادر داده شود.

2- ابتدا باید شیر مادر جوشانده، سپس به کودک داده شود (گرمای ۶۲/۵ درجه سانتی گراد به مدت ۳۰ دقیقه به طور موثری بخش اعظم ویروس ایدز را می کشد).

3- در صورت امکان، برای تغذیه کودک از شیر زن دیگری که مبتلا به HIV نیست، استفاده شود.

توجه داشته باشید:

در دستور شماره یک تنها یکی از موارد باید عملی شود. طبق شواهد دادن شیر خشک یا غذا در کنار شیر مادر موجب اختلال در دستگاه گوارش کودک می شود و احتمال ابتلا به HIV را افزایش می دهد. مادران شیرده مبتلا به ایدز باید مواظب باشند که نوک پستان آن ها خراشیده یا زخمی نشود. بعد از دوره شیردهی، هنگام تغذیه کودک با غذاهای دیگر موارد زیر باید رعایت شود:

1- رعایت موارد بهداشتی از قبیل شستن دست ها قبل از غذا دادن به کودک و بعد از تعویض پوشک.

2- پختن کامل غذا با استفاده از مواد تازه و خودداری از دادن غذاهای مانده به کودک.

3- دادن محلول های خوراکی به کودکی که دچار اسهال شده است.

روش های دیگر در کاهش احتمال انتقال ایدز از مادر به کودک

برای کاهش احتمال انتقال بیماری از مادر به کودک، دو روش دیگر وجود دارد:

1- پاکیزه کردن مسیر عبور طفل هنگام زایمان

2- تغییر رفتار جنسی

انتقال HIV ممکن است هنگام تولد کودک و در موقعی صورت بگیرد که نوزاد در کانال تولد قرار گرفته است. آزمایشات انجام شدهنشان می دهند که با استفاده از آنتی سپتیک کلرهگزیدین می توان مسیری را که بچه طی زایمان می پیماید، پاکیزه کرد و احتمال انتقال ویروس ایدز را به هنگام طولانی شدن زایمان و پارگی بافت های رحم کاهش داد. اگر چه این روش احتمال انتقال بیماری را کامل از بین نمی برد اما از آن جهت حایز اهمیت است که احتمال ابتلای نوزاد به بیماری های دیگر در هنگام تولد را بسیار کاهش می دهد.

اگر زن باردار مبتلا به ایدز در طول حاملگی به بیماری های دیگری نیز دچار شود، احتمال انتقال ایدز به جنین افزایش می یابد. این طور به نظر می رسد که نداشتن مقاربت جنسی در طول حاملگی و یا استفاده از کاندوم به هنگام نزدیکی جنسی در دوران بارداری، خطر انتقال ایدز به جنین را کاهش می دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

هوفاریقون خشک را با خواص درمان میگرن، درمان افسردگی، معالجه بیماری های زنان مثل ترشحات واژینال، درمان ورم معده، درمان عفونت های ریوی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0