topNotif

حرکات و ورزش های مناسب برای حفظ تعادل واتا (دوشا هندی)

2168 بازدید
07 شهریور 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با حرکات و ورزش های مناسب برای حفظ تعادل واتا (دوشا هندی)

به باور آیورودا هر انسان موجودی منحصر به فرد است و درستی این باور در زمینه ورزش به خوبی دیده می شود. همان طور که هیچ ‌نسخه تجویز دارو روی همه یکسان عمل نمی کند و نمی توان گفت که این نسخه برای همه در شرایط ایده آل است، هیچ برنامه ورزشی را نمی توان یافت که برای همه به یک اندازه مفید باشد. با این حال در زمینه ورزش اصولی هستند که در مورد هر سه گونه بدن (واتا، پیتا و کافا) کاربرد دارند. از آنجایی که واتا اصل حاکم بر حرکت، تعادل، چالاکی، نشاط درونی و نرمی است، حفظ تعادل آن با سایر دوشاها بسیار حائز اهمیت است. لذا در این مقاله با حرکات و ورزش های مناسب برای حفظ تعادل واتا (دوشا هندی) آشنا شوید.

 

حرکات و ورزش های مناسب برای حفظ تعادل واتا (دوشا هندی)

حرکات و ورزش های مناسب برای حفظ تعادل واتا (دوشا هندی)

 

ورزش و دوشاها

به طور کلی گونه های کافا از ورزش های به نسبت شدید بیشتر سود می برند. گونه های کافا با عضلات قوی و سنگین‌تر می توانند از ورزش به میزان بیشتری بهره مند شوند. افراد این گونه باید از سبک زندگی رخوت انگیز خودداری کنند. گونه های پیتا از بدنشان توقف بیش از اندازه دارند. اگر دوشای غالب شما پیتاست باید سعی کنید که به حرکات بدنی تفریحی بپردازید. برای گونه واتا نیز ورزش های سبک را توصیه می کنیم. بسیاری از مشکلات روانی و همین طور انواع اعتیادها ناشی از بر هم خوردن تعادل واتا است، به همین علت نوع ورزش برای بازگرداندن تعادل واتا بسیار حائز اهمیت است.

کوهنوردی های مختصر و ملایم، ورزش های سبک هوازی و دوچرخه سواری سبک به ایجاد تعادل در واتا کمک می کنند، اما احتمالا ورزش یوگا در این میان از همه بهتر است.

از آنجا که واتا با عناصر هوا و فضا در ارتباط است انواعی از حرکات یوگا با خم شدن سر به سمت زمین همراه باشد، موثرتر است. حرکات یوگا در این شرایط باید با نرمی و آرامش انجام شوند. نکته مهم دیگر تاکید بر شیوه درست تنفس است که به اندازه خود حرکت اهمیت دارد. سعی کنید از بینی نفس های موزون بکشید. از تنفس برای رسیدن به احساس تعادل، آرامش و نیروی درون استفاده کنید.

حرکات و ورزش های مناسب برای حفظ تعادل واتا (دوشا هندی)

به هنگام اجرای حرکات به آرامش داشتن و فشار نیاوردن توجه داشته باشید. نیازی نیست که همه حرکات را به طور کامل و صد در صد بدون عیب و نقص انجام دهید. عضلات بدن خود را صرفا به اندازه ای بکشید که این کشیدگی را احساس کنید. با تمرین بیشتر مسلما بر انعطاف بدنی شما افزوده می شود.

خم شدن به پایین

به حالت آرام بایستید. دست ها در دو سمت بدن به آرامی و راحتی حالت افتاده داشته باشند. حالا در حالی که هوا را به درون ریه ها می کشید به آرامی دست ها را به سمت بالا ببرید تا اینکه به حالت قائم در بالای سر شما قرار بگیرند. سرتان را کمی به عقب متمایل کنید. به طوری که کشش را در بدنتان احساس نمایید. چشم ها نقطه ای در بالای سر را نگاه می کند.

اکنون در حالی که آرنج ها حالت مستقیم و کشیده دارند و دست ها به سمت بیرون صاف شده اند، از ناحیه کمر خم شوید و سعی کنید که با انگشتان خود زمین را لمس نمایید. به اندازه ای به پایین خم شوید که فشاری به بدنتان وارد نشود. نیازی نیست که زانوها حالت مستقیم و کشیده داشته باشند. تا عدد ۵ بشمارید و بعد در حالی که هوا را به درون ریه می کشید مجددا به حالت قبلی باز گردید. این حرکت را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید.

نشستن دو زانو

به حالت دو زانو بنشینید به طوری که وزن بدنتان روی پاشنه های پاها که در زیر شما قرار گرفته اند منتقل شود. پشت و نیز سر و گردن به حالت قائم هستند. کف دست ها روی دو‌ زانو قرار می گیرند. حالا چشمانتان را ببندید و نفس آرام و یکنواخت بکشید. ذهن آرامی داشته باشید. دست کم ۳۰ ثانیه به همین حالت باقی بمانید.

حرکت سر به زانو

روی زمین بنشینید و پاها را به سمت جلو دراز کنید. حالا زانوی چپ را خم کنید، به طوری که کف پای چپ نرمه ران راست را لمس کند. در حالی که هوا را از ریه های خود بیرون می دمید از ناحیه کمر روی پای به جلو امتداد یافته خم شوید و با دو دست پنجه پای راست را بگیرید. فشار بیش از اندازه نیاورید. در صورت نیاز زانوی پای راست را کمی خم کنید. به طور طبیعی تنفس کنید. تا عدد ۵ بشمارید و به همین حالت باقی بمانید. حالا دوباره به حالت نشسته قبل در آیید و این بار جای دو پا را عوض کنید. این حرکت را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید.

 

همچنین بخوانید:  تست تعیین نوع بدن یا طبع شناسی در طب آیورودا (آزمون دوشا شناسی)

 

حالت بیداری

به پشت دراز بکشید، دست ها به حالت امتداد یافته در دو سمت بدن و کف آن ها به سمت بالاست. چشمانتان را ببندید. حالت استراحت کامل بگیرید. نفس های موزون و عمیق بکشید. احساس کنید که تنش از بدنتان خارج می شود. تا هر زمان که احساس نیاز می کنید به همین حالت باقی بمانید. مدت این تمرین هر چه بیشتر باشد بهتر است.

تمرین تنفس

با تنفس کردن با عالم هستی در ارتباط شوید. با هر نفسی که می کشید میلیاردها اتم را با محیط پیرامون خود مبادله می کنید. با هر نفس، ذهن و جسم شما تغذیه می شود و مواد زاید به بیرون رانده می شوند. شما می توانید با دو روش با بی تعادلی واتا برخورد کنید. توصیه می شود به هنگام نگرانی و یا قبل از خواب از این دو تمرین استفاده نمایید.

تنفس متناوب با هر دو سوراخ بینی
  • به راحتی روی یک صندلی به حالت قائم بنشینید. کف پاها روی زمین را لمس می کنند. اکنون انگشت شست دست راست را کنار سوراخ بینی سمت راست بگذارید. دو انگشت میانی کنار سوراخ سمت چپ قرار می گیرد.
  • به آرامی با فشاری که به انگشت شست وارد می کنید سوراخ بینی سمت راست را مسدود نمایید و در این حال هوای درون ریه را از طریق سوراخ بینی سمت چپ به بیرون هدایت کنید. حالا به آرامی هوا را از سوراخ بینی سمت چپ به درون بکشید.
  • با دو انگشت میانی سوراخ سمت چپ بینی را مسدود کنید و‌ هوای درون ریه را از سوراخ سمت راست به بیرون هدایت کنید. بعد به آرامی از طریق سوراخ سمت راست هوای سالم را یه درون ریه های خود بکشید.
  • بار دیگر با انگشت شست سوراخ سمت راست بینی خود را مسدود کنید و ‌هوای درون ریه را از طریق سوراخ سمت چپ بینی به بیرون بفرستید. حالا با سوراخ بینی چپ تنفس کنید.
  • مدت ۴ تا ۵ دقیقه تنفس با سوراخ های چپ و راست بینی را تمرین کنید.
تنفس یا صدای زنبور
  • روی یک صندلی به حالت قائم بنشینید. کف پاها روی زمین قرار دارند. هوا را به عمق ریه های خود بفرستید و بعد در حالی که هوا از سوراخ بینی به بیرون می دمید، بگذارید که از گلویتان صدایی ادامه دار (شبیه وزوز زنبور) بیرون بیاید. آن قدر این حرکت را ادامه دهید تا ریه های شما ار هوا خالی شوند.
  • حالا بار دیگر هوا را به درون ریه های خود بکشید و حرکت را از نو تکرار نمایید.
  • این تمرین را در پنج نوبت انجام دهید. تمرین ۲ تا ۳ دقیقه وقت می گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

حسن لبه (جاوی) را با خواص ضد سرفه های عفونی و خلط دار، پاکسازی سر از بلغم و رطوبت، دافع امواج منفی و…، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0