علائم و روش های درمانی اختلال دو قطبی در کودکان

1472 بازدید
14 شهریور 98
بهاره
,,

با علائم و روش های درمانی اختلال دو قطبی در کودکان (اختلال شیدایی) آشنا شوید

اختلال دو قطبی یا اختلال شیدایی (Bipolar disorder)، نوعی اختلال خلقی می باشد که از شیدایی به دلتنگی در نوسان است. تا سال ۲۰۰۰ اختلال دو قطبی در کودکان به ندرت تسخیص داده می شد. نظر عمومی این بود که هیچ کس اختلال دو قطبی را قبل از دوره نوجوانی تجربه نمی کند. اما در این اواخر روانشناسان به نظریه های متفاوتی دست یافتند و کشف کردند که کودکان هم می توانند از اختلال دو قطبی رنج ببرند. لذا در این مقاله به بررسی علائم و روش های درمانی اختلال دو قطبی در کودکان خواهیم پرداخت.

 

علائم و روش های درمانی اختلال دو قطبی در کودکان

علائم و روش های درمانی اختلال دو قطبی در کودکان

 

علل و علائم اختلال دو قطبی در کودکان

مانند بسیاری از اختلال های سلامت روان، اختلال دو قطبی نیز در شرایط بالای احتمال ارثی قرار دارد. وقتی کودکی اختلال دو قطبی دارد، با احتمال بیش از ۳۰ درصد تخمین زده می شود که والدینش نیز این نشانه ها را داشته باشند. نشانه های اختلال دو قطبی، اغلب مشابه افسردگی اند و بعد بدل به رفتار شیدایی (آشفتگی شدید) می شوند.

1- افسرده بودن

یکی از عنصرهای مهم ناراحتی اختلال دو قطبی، افسردگی پنهان است. در بعضی موارد، اختلال دو قطبی، افسردگی است که نشانه های مربوط به شیدایی یا تحریک پذیری شدید به آن افزوده شده است. با اختلال دو قطبی، نشانه های افسردگی اغلب شدیدترند، برای مثال کودک وقت قابل توجهی را صرف صحبت کردن از مرگ و مردن می کند.

2- حالت تحریک پذیری یا خشم

هر روز حالت تحریک پذیری می آید و می رود و نشانه هایی قابل مشاهده دارد، اما تحریک پذیری دو قطبی مزمن است و با بد خلقی شدید، روی محیط اطراف کودک و اجراهایش اثر می گذارد. دلتنگی مزمن و خشم شدید است و پاسخ های کودک در موقعیت های مختلف، بی تناسب می نماید.

3- دوران سبک مغزی، عمل آنی و بدون فکر و فعال بودن

بعضی مردم ناآگاه، این نشانه ها را با ADHD اشتباه می گیرند. اختلاف این نشانه ها آنجاست که مانند ADHD همیشگی نیستند. در عوض، به ناگاه فوران می کنند و بعد محو می شوند. این حالت ها می توانند بسیار قوی باشند. والدین از ناتوانی خود در مقابله با رفتار کودک طی این حالت ها، نومید می شوند. مشکل می توانند با آن ها کنار بیایند. در ضمن والدین نمی توانند با کودک ارتباط برقرار کنند، زمانی که او انگیزه آنی و فعالیت بی نهایت دارد.

 

همچنین بخوانید:  علل، علائم و راه های درمان افسردگی کودکان

 

4- افزایش خشونت

کودکی که اختلال دو قطبی دارد، خشن است. کتک می زند، لگد می اندازد، گاز می گیرد، می شکند و اشیا را به سمت دیگران پرتاب می کند. نمی تواند تحریک پذیری اش را مهار کند و رفتارش با احساسی به مراتب شدیدتر از کودک افسرده همراه است.

5- مشکل های خواب

بچه هایی که اختلال دو قطبی دارد، گاهی تمامی شب را بیدار می مانند، فعالیت های گوناگون می کنند و با بی قراری از یک فعالیت به تلاشی دیگر می روند. آن قدر انرژی دارند که نمی توانند به خواب بروند. بعد از مدتی، بهای کم خوابی شان را می پردازند و بیشتر از قبل افسرده و بی حال می شوند.

بعضی از کودکان اختلال دو قطبی، شاید عقده روحی ناسلامت موارد جنسی، مواد مخدر یا الکل هم داشته باشند. گاهی این کودکان تجربه اوهام شنوایی یا دیداری دارند. هر چند چندان معمول نیست، اما من مواردی از آن دیده شده است. این کودکان معیارهای دیگر دو شخصیتی بودن را ندارند، که در آن وهم و پندار بیهوده قوی تر و نافذتر است، مدت آن طولانی است و به خودی خود محو نمی شود.

تفاوت اختلال دوقطبی کودکان با بزرگسالان

آشکار شدن اختلال دو قطبی کودکان با بزرگسالان متفاوت است و نمایش صعود و نزول آن چندان روشن نیست. حالت های کودک به این می ماند که دقیقه ای در بالا و دقیقه ای در پایین است و بعد غیر مستقیم و بیراهه است، در واقع موقعیتی بسیار ناپایدار دارند. در کودک، چرخه شیدایی، کمتر از چرخه افسردگی، به روشنی توصیف می شود.

اختلاف دیگر این است که بزرگسالان بیشتر و بهتر از کودکان می توانند حالت هایشان را توصیف کنند. چون بزرگسالان، نشانه های شیدایی و دلتنگی‌شان را در قالب کلمه ها می گذارند، اعضای خانواده راحت تر می توانند فراز و نشیب آن ها را تشخیص دهند. در کودک، تغییر حالت، با تغییر رفتار مشخص می شود.

درمان اختلال دو قطبی در کودکان

درمان اختلال دو قطبی، از افسردگی معمولی مشکل تر است. شاید نیاز به داروهای مختلف داشته باشد، اثر بخشی آن ها زمان طولانی تری می خواهد و شاید کمتر موثر باشد. کودکی که اختلال دو قطبی دارد، رفتارش به گونه ای است که کنار آمدن با او‌ برای والدینش مشکل است، چون مرتب تغییر حالت می دهد. مانند کودک افسرده، برای او‌ نیز ترکیب مشاوره و دارو مفید خواهد بود.

مهم است والدین به یاد داشته باشند، رفتار بد کودک به علت بیماری اوست. بر چسب تخلف نوجوانی به او نزنید و به دلیل رفتارش با او نجنگید. زمانی که کودک مشکل دار نمی تواند رفتارش را مهار کند، به یاد داشته باشید که قصد این کار را نمی کند. اگر کودک اختلال دو قطبی دارد، تمامی خانواده اش از مشاوره بهره خواهند برد، چون ناتوانی کودک روی همه اعضای خانواده اثر خواهد گذاشت. باید مراقب واقعیت مشکل باشید و به خواهران و برادرانش کمک کنید تا آنچه را برای خانواده رخ داده است، بیشتر درک کنند.

در مجموع، مراحل مشاوره ای که برای افسردگی صورت می گیرد، در اختلال دو قطبی نیز اجرا می شود. تفاوت اصلی اختلال دو قطبی این است که نشانه ها قوی تر و رفتار تهاجمی بیشتر است و این درمان را مشکل تر می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه تربد را با خواص مسهل قوی بلغم و رطوبت های رقیق و تسکین دهنده دردهای مفاصل، صفرابر و خارج کننده اخلاط سوخته، مسکن سرفه های ناشی از رطوبت معده و مفید برای سیاتیک، آرام بخش و تقویت کننده اعصاب و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0