اختلال اضطراب فراگیر (منتشر) چیست؟ (علل، علائم و راه های درمان)

1609 بازدید
18 شهریور 98
بهاره
,

علل، علائم و راه های درمان اختلال اضطراب فراگیر (منتشر) چیست؟

اختلال اضطراب فراگیر یا اضطراب منتشر (Generalized Anxiety Disorder GAD)، نوعی اختلال اضطرابی است که باعث وقوع اضطراب و نگرانی مصرانه (انتظار توام با ترس و بیم) در مورد تعدادی از حوادث یا فعالیت ها (نظیر عملکرد تحصیلی، شغلی، اجتماعی و …) در اکثر روزها و حداقل در ۶ ماه سال، می شود. بزرگسالان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر یا GAD درباره جنبه های زندگی روزمره نظیر تکمیل تکالیف کاری، مدیریت هزینه ها، قرار ملاقات ها و فراهم کردن نیازمندی های خانواده نگرانند. حال در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که علل، علائم و راه های درمان اختلال اضطراب فراگیر (منتشر) چیست.

 

اختلال اضطراب فراگیر (منتشر) چیست؟ (علل، علائم و راه های درمان)

اختلال اضطراب فراگیر (منتشر) چیست؟ (علل، علائم و راه های درمان)

 

علل اختلال اضطراب منتشر

در ارتباط با علل اختلال اضطراب فراگیر یا GAD، به ویژه در کودکان، اطلاعات ناچیز در دست است. از دیدگاه رفتاری، به نظر می رسد نگرانی حس اندکی را می سازد. اکثر مردم نگران بودن را یک فعالیت آزارنده در نظر می گیرند. در نتیجه، نگرانی هیچ خاصیت تقویتی ندارد. هر چند نظریه های رفتاری مطرح می کنند که نگرانی هدف خاصی را در افراد به ویژه نوجوانان مبتلا به این اختلال را فراهم می آورد. یعنی، نگرانی به آن ها در اجتناب از برانگیختگی های جسمانی و هیجانی تصاویر روانی کمک می کند. نگرانی به افراد اجازه می دهد تا تصاویر کاملا هیجانی خطر قریب الوقوع با جزئیات تر را با افکار تحلیلی درباره بدبختی آتی عوض کنند. بر اساس فرضیه رفتاری اختلال اضطراب فراگیر یا GAD نگرانی یک شکل اجتناب و تقویت به طور منفی است.

علائم و نشانه های اختلال اضطراب فراگیر

انتظار توام با ترس و بیم مشخصه اصلی اختلال اضطراب فراگیر است. اضطراب و نگرانی با سه مورد یا بیشتر از ۶ نشانگان زیر همراه می آید که حداقل برخی از نشانگان در ۶ ماه گذشته در اکثر روزها وجود داشته است. البته لازم به ذکر است که برای کودکان فقط یک مورد از نشانه های زیر برای تشخیص اضطراب منتشر، کافی است. افراد مبتلا به این اختلال به سختی نگرانی هایشان را کنترل می کنند.

1- بی قراری یا احساس برانگیختگی یا بی صبری

2- به سادگی خسته شدن

3- تمرکز مشکل دار یا پاک شدن ذهن

4- تحریک پذیری

5- تنش عضلانی

6- مشکل خواب (مشکل در به خواب رفتن، یا در خواب باقی ماندن یا نارضایتی از خواب)

اضطراب و نگرانی یا نشانگان جسمی منجر به آشفتگی معنادار بالینی یا اختلال در عملکرد اجتماعی، آموزشی یا حوزه های مهم دیگر عملکرد می شوند. اختلال بستگی به اثرات مستقیم یک دارو یا موقعیت طبی عمومی نداشته و منحصرا در طی یک اختلال خلقی، یک اختلال روان پریشی یا یک اختلال رشدی نافذ رخ نمی دهد. هر چند همه مردم گاهی اوقات نگرانی هایی دارند، نگرانی که در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر یا نشان داده می شود مصرانه بوده، امتداد داشته و‌کنترلش دشوار است.

 

همچنین بخوانید:  بیماری اختلال وسواس فكری-عملی (OCD) چیست؟

 

اختلال اضطراب فراگیر در کودکان و نوجوانان

به نگرانی عمدتا به عنوان یک فعالیت شناختی نگریسته می شود که با افکار بسط یافته فزاینده و تکراری درباره حوادث منفی آینده و نتایجشان مشخص می شود. ممکن است کودکان درباره امتحان آتی، امکان مطالعه مناسب نداشتن برای امتحان، و دوباره نمره بد گرفتن، تایید نگرفتن از معلم ها و والدین نگران باشند. کودکان قابلیت نگرانی را در حدود سن ۴ تا ۵ سالگی شروع می کنند.

هر چند به نظر نمی آید که توانایی فکر کردن و زیاد وقت صرف کردن روی حوادث منفی در آینده دور تا سن ۸ سالگی بروز نماید. ظهور GAD معمولا بعد از این قابلیت شناختی برای نگرانی یعنی بین سن ۸ تا ۱۰ سالگی است. همان طور که قابلیت کودکان برای نگرانی با سن افزایش می یابد، فراوانی و شدت اختلال اضطراب فراگیر یا GAD هم افزایش می یابد.

متداول ترین نگرانی ها بین کودکان مبتلا به این اختلال شامل مشکلات سلامتی (مانند مریض شدن و مردن)، مشکلات مدرسه (مانند مردود شدن، مسخره شدن توسط معلم ها، قبول نشدن در دانشکده)، فجایع و بلایا (مثل آسیب دیدن در طوفان، حملات تروریستی) و مورد صدمه قرار گرفتن دیگران (مانند مرگ یک فرد محبوب، مرگ یکی از والدین) می شوند. کودکان مبتلا به این اختلال برخی نگرانی هایی شبیه بزرگسالان دارند، از قبیل اینکه ممکن است که یکی از والدین بیکار شود و یا آیا خانواده به اندازه کافی پول دارد.

راه های درمان اختلال اضطراب فراگیر (منتشر)

متاسفانه این نوع اختلال اضطرابی به سادگی توسط والدین و معلم ها نادیده گرفته می شود و این نشانگان در بزرگسالی درونی شده و به اختلال تبدیل می شود، لذا تشخیص و درمان این اختلال ها به ویژه در کودکان بسیار ضروری است. روان درمانی و دارو درمانی بهترین درمان ها برای اختلال اضطراب منتشر می باشد.

یکی از موثرترین روش های روان درمانی، مواجهه درمانی است. این روش زمانی رخ می دهد که مراجع با یک محرک نگران کننده در یک دوره زمانی ناپیوسته روبه رو می شود. مواجهه می تواند بتدریج (مواجهه سازی تدریجی)، به سرعت (غرقه سازی)، مواجهه با اشیا یا موقعیت های واقعی (مواجهه در محیط طبیعی) و یا با محرک ترسناک (مواجهه تصوری) باشد. این روش درمانی معمولا وقتی بیشترین تاثیر را دارد که به صورت تدریجی، در محیط طبیعی و انباشته باشد. همزمان با این روش، بسته به نیاز بیمار، داروهای ضد اضطراب نیز تجویز می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چوب صندل قرمز را با خواص ضد عفونی کننده طبیعی، مرطوب کنندگی پوست، مقابله با آکنه، کاهش استرس و فشار خون بالا، تسکین خارش، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0