topNotif

علائم و راه های درمان سرطان رحم یا آندومتر

1761 بازدید
08 مهر 98
بهاره
,

با علائم و راه های درمان سرطان رحم یا آندومتر آشنا شوید

سرطان رحم یا جسم رحم یا مخاط رحم یا آندومتر (Endometrial cancer)، که معمولا پس از یائسگی مشاهده می شود، ممکن است تمام سطح آندومتر (لایه مخاطی داخل رحم) را گرفتار سازد. در واقع سرطان آندومتر ممکن است به طور سطحی رشد کند، کل رحم را فراگیرد، جسم و گردن رحم را گرفتار سازد و حتی با انتشار خود مثانه یا رکتوم را نیز مبتلا کند. حال در ادامه این مقاله به بررسی علائم و راه های درمان سرطان رحم یا آندومتر، خواهیم پرداخت.

 

علائم و راه های درمان سرطان رحم یا آندومتر

علائم و راه های درمان سرطان رحم یا آندومتر

 

انواع سرطان رحم یا آندومتر

سرطان های اولیه آندومتر می تواند از انواع آدنوکارسینوم (تومورهای بدخیم در بافت غدد و بافت اپیتلیال)، آدنوآکانتوم (آدنوکارسینوما با تمایز سنگفرشی بدخیم) و کارسینوم آدنو‌اسکواموس و انواع دیگر سرطان باشد. کارسینوم آندومتر می تواند با رشد سطحی خود به گردن رحم پیشروی کند. همچنین، ممکن است به میومتر (بافت طبیعی ماهیچه ای رحم) و صفاق (غشا نازکی است که دیواره‌های حفره شکم و بخش بزرگی از احشاء (اندرونه) را می‌پوشاند و از بخش‌های مهم حفاظت می‌کند) و از راه لوله ها به تخمدان گسترش یابد. با پیشرفت بیماری غدد لنفاوی، شریان ها و وریدهای رحم نیز گرفتار می شوند. خوشبختانه تهاجم به میومتر و گسترش این سرطان نسبتا کند صورت می گیرد.

علائم سرطان آندومتر

سرطان آندومتر در زنان یائسه، خونریزی بعد از یائسگی ایجاد می کند و از این رو توصیه می شود زنان یائسه با وقوع خونریزی بی درنگ به پزشک مراجعه نمایند. در دوره پیش از یائسگی نیز سرطان رحم ایجاد هیپر منوره می کند. با پیشرفت بیماری و احتمالا مسدود شدن دهانه رحم، رحم بزرگ می شود و دیواره آن بتدریج بسیار نازک و شکننده می گردد. زنان باید این موضوع را جدی بگیرند که با مشاهده خونریزی غیر طبیعی رحم باید به دقت مورد معاینه و آزمایشات تشخیصی قرار گیرند.

با پیشرفت سرطان ممکن است عفونت به وجود آید و در پی آن ترشح آبکی و بد بو مشاهده شود. با عفونی شدن رحم ممکن است درد نیز احساس شود. با توجه به نازک شدن دیواره رحم خطر پارگی رحم نیز بیمار را تهدید می کند و ممکن است با انسداد گردن رحم، یاخته های سرطانی از طریق لوله های فالوپ به داخل شکم و اطراف رحم بریزد. نازکی و شکنندگی رحم در جریان سرطان سبب می شود که در پی متسع کردن و کورتاژ رحم، احتمالا رحم پاره شود.

 

همچنین بخوانید:  علائم سرطان دهانه رحم و چگونگی درمان آن

 

طبقه بندی سرطان رحم

سرطان رحم را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

  • مرحله o سرطان بدون انتشار (TIS) است و مدرکی دال بر وجود تومور اولیه وجود ندارد.
  • مرحله I کارسینوم محدود به جسم رحم است.
  • مرحله IA بزرگترین طول حفره رحم ۸ سانتی متر یا کمتر است.
  • مرحله IB بزرگترین طول حفره رخم بیش از ۸ سانتی متر است. (این مرحله از نظر بافت شناسی آدنوکارسینوم، خود به درجه ۱ و ۲ و ۳ تقسیم می شود).
  • مرحله II سرطان شامل جسم و گردن رحم (دهانه رحم) است، اما به خارج از رحم منتشر نشده است.
  • مرحله III کارسینوم از جسم رحم تجاوز کرده، اما از لگن حقیقی فراتر نرفته است.
  • مرحله IV کارسینوم از لگن حقیقی فراتر رفته و مخاط مثانه یا رکتوم را شامل شده است.
  • در مرحله IVA کارسینوم به اندام های مجاور منتشر شده است.
  • در مرحل IVB کارسینوم به اندام های دور دست انتشار یافته است.

راه های درمان سرطان رحم یا آندومتر

درمان سرطان آندومتر نیز با جراحی و پرتودرمانی انجام می شود. با توجه به وضعیت تومور و پیشرفت آن، وضع عمومی بیمار و سن او، جراح تصمیم می گیردکه چه کاری به مصلحت است. ممکن است لازم بداند که تمام رحم، لوله ها و تخمدان ها را بردارد و یا با انجام درمان استحفاظی جراحی را به بعد موکول کند.

نکته: سرطان آندومتر یا رحم معمولا در زنان یائسه و یا در طول گذار به یائسگی اتفاق می افتد، لذا به زنان در این شرایط توصیه می شود، هر چند ماه یکبار به پزشک متخصص مراجعه کرده و آزمایشات لازم را انجام دهند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خارخاسک را با خواص درمان عفونت های داخلی، التهاب مجاری ادراری، درد مثانه و دفع سنگ کلیه، افزایش قوای جنسی و غیره، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0