علل، علائم و راه های درمان اسهال خونی

4765 بازدید
06 مهر 98
بهاره
,

آشنایی با علل، علائم و راه های درمان اسهال خونی

اسهال خونی یا دیسانتری (Dysentery)، اختلال روده های بزرگ است که توسط موجودات بیماری زا مانند ویروس یا باکتری ایجاد می شود. معمولا ویروس های بیماری زا سبب التهاب معده و دیواره روده، بزرگ شده و منجر به اسهال خواهند شد. در این بیماری میل بیش از حد برای دفع مدفوع وجود دارد و درد و دل پیچه نیز از علائم دیگر آن می باشد. وجود خون در مدفوع ناشی از عفونت ها و میکروب ها قابل درمان است و می توان به روش های سنتی با آن مقابله کرد. اما برخی اسهال های خونی که منشا میکروبی ندارند، خطرناک بوده و ممکن است نشانه یک بیماری جدی مانند خونریزی معده یا سرطان روده بزرگ باشد، لذا توجه به این بیماری و مراجعه به پزشک بسیار اهمیت دارد. حال در ادامه این مقاله با علل، علائم و راه های درمان اسهال خونی آشنا شوید.

 

علل، علائم و راه های درمان اسهال خونی

علل، علائم و راه های درمان اسهال خونی

 

علل و علائم اسهال خونی

بر اساس پزشکی نوین، عامل اسهال خونی میکروبی و باکتریایی است که شایع ترین آن ها باکتری شیگلا می باشد، اما عوامل دیگری نظیر خونریزی سیستم گوارش، شقاق مقعد، پولیپ سرطانی، مصرف غذاهای قرمز و برخی داروها سبب ایجاد خون در مدفوع می شود. البته برخی عوامل نظیر بی احتیاطی های تغذیه ای، تغییرات آب و هوایی، غذاهای ناسالم، ترکیبات ناسازگار تغذیه ای، زندگی شتاب زده و محیط ناسالم سبب رشد و گسترش عفونت های میکروبی در افراد حساس شده و ابتلا به اسهال خونی را افزایش می دهد.

در حالت اسهال خونی، اسهال شدیدی وجود ندارد، اما غالبا بلغم و خون به همراه مقدار کمی مدفوع وجود دارد. زخمی در روده بزرگ هست که مسئول این تحریک دائمی در روده است. قبل از میل داشتن به تخلیه مدفوع، دل پیچه و درد وجود دارد. مقدار کمی مدفوع و تکه های زخم به عنوان بلغم و خون، خارج می شود. اسهال خونی بسته به شدت بیماری ها می تواند حاد و مزمن باشد. گاهی اوقات خروج مدفوع سخت همراه با مقدار زیادی بلغم وجود دارد. موارد حاد این بیماری اغلب با تب آشکار می شود.

راه های درمان اسهال خونی به روش سنتی

تخم گشنیز

در شروع مشکل اگر یک جوشانده گیاهی با یک قاشق غذاخوری تخم گشنیز خشک درست شده و با آب خورده شود، پوشش روده ای آرام شده و مقدار بلغم در مدفوع کاهش می یابد.

آبلیمو

برای کاهش بلغم در مدفوع، آب 2 عدد لیمو را گرفته و به یک لیوان آب اضافه کنید و 3 تا 4 بار در روز از آن میل نمایید. شما می توانید برای طعم دادن به این نوشیدنی، کمی نمک معدنی و شکر افزوده و آن را بنوشید.

گل انبه و گل انار

یک قاشق غذاخوری از هر کدام گل های تازه انبه و گل های انار (گل های انبه کوچک بوده و روی درخت آن به صورت دسته ای رشد می کنند و حال آنکه گل انار که بزرگتر بوده و از این رو تنها یک یا دو تا از آن کافی خواهد بود) را با هم آسیاب کنید و در یک لیوان شیر مخلوط کرده و میل نمایید.

هر دوی این گل ها هم خاصیت قابض و هم خاصیت آرام کننده دارند. گل انبه نیز خاصیت بند آوردن خون را دارد که از ترواش یافتن خون جلوگیری می کند. از این رو، هر دو این ها روی زخم های روده ای اثر می کنند. برای درمان اسهال خونی کافی است یک بار در روز و به مدت 3 تا 4 روز از این مخلوط بخورید. این دستورالعمل یکی از قدیمی ترین و موثرترین روش درمانی در طب سنتی هند (آیورودا) می باشد.

 

همچنین بخوانید:  درمان گیاهی اسهال با 12 نسخه، به توصیه اطبا بزرگ در طب سنتی

 

پوست پرتقال و هسته کشمش

یکی از روش های درمان توصیه شده در طب آیورودا (طب سنتی هند) ترکیب پوست پرتقال و هسته کشمش است. پوست پرتقال به دلیل داشتن فیبرهای فراوان برای دستگاه گوارش عالی بوده و به تنظیم حرکات روده ای کمک می کند. هسته کشمش نیز برای کاهش دفع بلغم از مدفوع، مفید است. اگر چه بخش میوه ای کشمش ملین است، اما هسته های آن چنین خاصیتی ندارند. این ترکیب زخم های موجود در روده ها را التیام می بخشد و از خروج بلغم در مدفوع جلوگیری می کند. برای درمان اسهال خونی، یک قاشق غذاخوری پوست خشک شده پرتقال و یک قاشق غذاخوری هسته کشمش بزرگ سیاه را آسیاب کرده تا پودر شود. روزانه یک قاشق چای خوری از این مخلوط را به مدت 3 تا 4 روز میل نمایید.

برگ شنبلیله و کشمش سیاه

خوردن یک قاشق غذاخوری عصاره برگ شنبلیله به همراه یک یا دو عدد کشمش سیاه، اسهال خونی را تسکین می دهد.

تخم شنبلیله و ماست

تخم شنبلیله بلغم را از مدفوع پاکسازی می کند، لذا برای درمان اسهال خونی مناسب می باشد. بدین منظور، یک قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را آسیاب کنید و 2 تا 3 مرتبه در روز، یک چهارم قاشق غذاخوری از آن را با یک فنجان ماست تازه میل نمایید.

اسفرزه

دانه اسفرزه به دلیل داشتن فیبر غذایی به تنظیم حرکات روده ای کمک کرده و در طب سنتی از بو داده آن برای درمان اسهال های طولانی و مزمن استفاده می شود. برای تسکین اسهال خونی نیز می توانید، یک قاشق چای خوری اسفرزه را در نصف لیوان آب جوش حل کرده و همراه با نبات میل نمایید.

پودر زنجبیل و روغن کرچک

در اسهال خونی که فقط خون و بلغم دفع می شود و به جای اسهال، مدفوع سفت وجود دارد، یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل که با یک لیوان آب یا شیر داغ مخلوط شده، همراه با یک قاشق غذاخوری روغن کرچک، روده ها را از انسداد رهایی داده و به سرعت سطح داخلی روده را لیز می کند. یک تا دو روز بعد از این کار، درمان را با یک قاشق چای خوری پودر دانه اسفرزه که در نصف فنجان ماست ریخته شده و دوبار در روز به مدت 3 تا 4 روز ادامه دهید.

ریشه ختمی

مقدار 25 گرم ریشه ختمی را به یک و نیم لیر آب افزوده و اجازه دهید دم بکشد. سپس، آن را صاف کرده و میل نمایید. همچنین، می توانید روزانه از دمنوش های گیاهی دیگری نظیر ریشه انجبار، سپستان، ریشه هفت بند و بارهنگ استفاده کنید.

نکته: همه درمان هایی که در بالا اشاره شده اند، مایعات، الکترولیت ها، عناصر کمیاب و همچنین بار میکروبی طبیعی روده را جایگزین می کنند و از این رو ما را از رویکردی همه جانبه به درمان بیماری مطمئن می سازند، اما باز هم توصیه می شود در صورت تشدید علائم بیماری و یا داشتن بیماری خاص به پزشک مراجعه کرده و درمان های فوق را با مشورت پزشک انجام دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسفرزه را با خواص کاهش احتمالی گلوکز خون، کمک در کاهش وزن، مکمل فیبری، کاهنده کلسترول و تری گلیسیرید، مهار کننده سرطان، سندرم روده، نرم کننده مدفوع و…، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0