10 دستورالعمل بسیار مفید تغذیه ای برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی

2328 بازدید
20 تیر 96
عطارک
,

راه های پیشگیری و درمان سرماخوردگی با گیاهان دارویی

با فرارسیدن فصول سرد سال احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر می شود و نگرانی ابتلا نیز افزایش می یابد. سرماخوردگی یکی از شایعترین بیماری ها واگیردار است که به دستگاه تنفسی فوقانی مربوط می شود. این بیماری اگرچه سریع درمان می شود، اما عدم درمان این بیماری می تواند مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد. این بیماری که معمولا از طریق عفونت به افراد منتقل می شود با علائمی مانند تب، سرفه و گلو درد همراه است.

امروزه راه های درمانی بسیاری برای این بیماری وجود دارد، اما در طب سنتی به استفاده از گیاهان دارویی تاکید بسیار شده است. برای درمان سرماخوردگی، مصرف گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی، کم هزینه تر بوده و عوارض کمتری نیز دارد. لذا، در این مقاله به معرفی راه های پیشگیری و درمان سرماخوردگی با گیاهان دارویی می پردازیم از قبیل زنجبیل، دارچین، شیرین بیان، آویشن و اکالیپتوس؛

دم کرده پونه کوهی و آویشن شیرازی در فصل پاییز و زمستان بسیار مناسب بوده، خاصیت ضد عفونی کنندگی داشته و برای سرماخوردگی نیز بسیار مفید است. این دمنوش را می توان با مقداری عسل مخلوط نموده و روزانه چند نوبت میل نمود. برای سرماخوردگی های ساده در فصل سرد، کدو حلوایی یک درمان مناسب است که می تواند به صورت بخار پز به همراه کمی پودر نبات و دارچین مصرف شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با دیگر دستورالعمل های بسیار مفید تغذیه ای برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی آشنا کنیم.  

علل سرماخوردگی

  • ضعف سیستم ایمنی بدن و ناتوانی بدن در برابر ویروس ها و عفونت هایی که باعث سرماخوردگی می شوند.
  • عفونت ویروسی
  • انتقال عفونت از طریق ارتباط غیرمستقیم، که در آن انتقال ویروس ممکن است هنگام استفاده از هر وسیله شخصی از فرد مبتلا باشد.
  • قرار گرفتن در معرض هوای سرد و تغییر ناگهانی هوا

علائم سرماخوردگی

 

پیشگیری و درمان سرماخوردگی

پیشگیری و درمان سرماخوردگی

 

راه های پیشگیری و درمان سرماخوردگی با گیاهان دارویی

پونه کوهی

دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی در فصل پاییز و زمستان بسیار مناسب بوده، خاصیت ضدعفونی کنندگی داشته و برای سرماخوردگی نیز بسیار مفید است. این دمنوش را می توان با مقداری عسل مخلوط نموده و روزانه چند نوبت میل نمود.

گل گاو زبان

دمنوش گل گاوزبان به شرط ترش نبودن، به خصوص در شروع علائم سرماخوردگی، به همراه کمی لیمو عمانی و مقدار کمی عسل یک دمنوش مناسب است.

زنجبیل

زنجبیل تازه از جمله گیاهان دارویی است که تاثیر شگفت انگیزی در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در فصول سرد دارد. این گیاه خاصیت ضد التهابی، ضد باکتری و ضد ویروسی داشته و یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت و افزایش توان سیستم ایمنی و دفاعی بدن محسوب می شود. این گیاه را می توان به طور مستقیم برای تهیه غذا در وعده های روزانه استفاده کرد و یا آن را به صورت دمنوش مصرف نمود. استفاده از دمنوش زنجبیل برای تسکین سرفه و گلودرد بسیار موثر است و همچنین، می تواند حالت تهوع ناشی از آنفولانزا را نیز کاهش دهد.

 

همچنین بخوانید:  درمان سردرد ناشی از سرماخوردگی با گیاهان دارویی

 

اکیناسه

این گیاه در آمریکا برای بیش از 400 سال برای درمان عفونت های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، زیرا حاوی ترکیبات فلاونوئیدها است که باعث کاهش التهاب و افزایش سیستم ایمنی بدن می شود . خوردن این گیاه می تواند 50٪ خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد و مصزف آن در زمان بیماری، علائم را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که دوز مناسب این گیاه برای بزرگسالان یک تا دو گرم بوده که برابر با سه فنجان در روز می شود. البته توصیه می شود از گیاه اکیناسه برای بیش از یک دوره استفاده نکنید.

شیرین بیان

مصرف ریشه گیاه شیرین بیان یکی از داروهای مناسب برای درمان سرفه های ناشی از سرماخوردگی است. این گیاه دارای ضد التهابی و ضد ویروسی است و سبب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. توصیه می شود مقدار اندکی از ریشه شیرین بیان را با اندکی آب جوشانده، سپس آن را با کمی عسل مخلوط کرده و گرم بنوشید.

دمنوش اسطوخودوس، پونه، نعنا و آویشن

جوشانده گیاه اسطوخودوس، پونه، نعنا و آویشن برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی بسیار مفید می باشد. برای تهیه جوشانده این گیاهان بهتر است میزان مساوی از هر گیاه را در ظرفی ریخته و دو لیوان آب به آن اضافه کنید. پس از جوشیدن آن را در سه نوبت بنوشید.

دارچین

نوشیدن یک تا دو لیوان دمنوش دارچین در طول روز سیستم دفاعی بدن را نسبت به ابتلا به سرماخوردگی و زکام مقاوم و ایمن می کند. دارچین دارای طبع گرم بوده و به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد ویروسی برای درمان سرفه و گلو درد بسیار مفید است.

سیاه دانه

سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی است به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین، به عنوان یک خلط آور برای تسکین سرفه های شدید و خلط دار استفاده می شود. یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را با یک فنجان شیر مخلوط کنید و هر روز برای حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از این بیماری آن را میل نمایید.

زردچوبه

زردچوبه یکی از بهترین گیاهان طبیعی است که به درمان سرماخوردگی کمک می کند. این ادویه دارای خواص بسیاری برای حفظ سلامت بدن دارد. این ماده یک ضد عفونی کننده طبیعی و ضد التهابی است که باعث می شود باکتری ها و ویروس ها را از بین رفته و همچنین سرفه کاهش یابد.

ریحان

بسیاری از داروهایی که به کاهش علائم سرماخوردگی و سرفه کمک می کنند، از عصاره گیاه ریحان تهیه می شود. این گیاه به عنوان یک خلط آور، راه های تنفسی را باز کرده و به کاهش سرفه های خلط دار کمک می کند. علاوه بر این، استفاده از چای ریحان سبب کاهش گلو درد نیز می شود.

درمان سرماخوردگی با روغن های گیاهی

برای درمان سرماخوردگی می توان از طریق ماساژ بدن از روغن های گیاهی مانند روغن اسطوخودوس، رزماری، کافور و ریحان استفاده کرد. همچنین، برای رفع آبریزش بینی ریختن روغن هایی با طبع سرد مانند روغن بنفشه و روغن کدو، در بینی نیز توصیه می شود.

علاوه بر ماساژ، می توانید از این روغن ها برای استحمام استفاده کنید. بدین منظور، 5 قطره از این روغن ها را در وان حمام ریخته و در آن بنشینید. همچنین، استنشاق بخور آب همراه با برخی از روغن های گیاهی مانند اسطوخودوس، رزماری، نعنا، اسطوخودوس و غیره نیز به درمان گرفتگی بینی و باز شدن مجاری تنفسی کمک می کند.

راه های پیشگیری از سرماخوردگی

برای کاهش ابتلا به سرماخوردگی رعایت بعضی نکات می تواند بسیار مفید باشد. این راهکارها عبارتند از:

شستن دست ها به طور دائم: از آنجا که ویروس های سرماخوردگی به راحتی منتقل می شوند، ستن دست ها با آب و مواد شوینده می توانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

ارتقا و حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن: یکی از دلایل ابتلا به سرماخوردگی، ضعف سیستم ایمنی بدن می باشد، بنابراین با افزایش ایمنی بدن ابتلا به بیماری نیز کاهش می یابد. به همین دلیل توصیه می شود برای افزایش ایمنی بدن، تغذیه سالم، خواب کافی، نوشیدن آب کافی، کاهش استرس، ورزش منظم و اجتناب از مصرف سیگار و الکل را در زندگی روزانه خود، انجام دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل اکیناسه را با خواص پیشگیری از آنفلوانزا، مقابله با التهاب مثانه، درمان برونشیت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0