topNotif

آشنایی با علل و علائم آرتروز در مفاصل

2085 بازدید
13 مهر 98
بهاره
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با علل و علائم آرتروز در مفاصل آشنا شوید

آرتروز، به عنوان شایعترین بیماری مفصلی شناخته شده است که عمدتا در اثر افزایش سن ظاهر می شود. شناخت مکانیزم های ایجاد این بیماری، همچنین آگاهی یافتن نسبت به اقدامات تشخیصی و درمانی، می تواند تا حدود زیادی به پیشگیری از این بیماری، همچنین کنترل درد و ناتوانی ناشی از آن کمک کند. لذا در این مقاله با علل و علائم آرتروز در مفاصل آشنا شوید.

 

آشنایی با علل و علائم آرتروز در مفاصل

آشنایی با علل و علائم آرتروز در مفاصل

 

آرتروز چیست؟

بیماری آرتروز، آسیب رسیدن به غضروف پوشاننده مفصل می باشد که علت آن اختلال در عملکرد قسمت های مختلف مفصل می باشد. این بیماری مفصلی، رابطه مستقیم با افزایش سن دارد که طی آن مفصل ها در اثر استفاده طولانی مدت و گاه بد استفاده کردن، دچار تخریب شده و منجر به ایجاد نشانه های متعدد در بیمار می شود. البته لازم به ذکر است، بیماری آرتروز تنها به علت افزایش سن نیست، چه بسا گاهی این بیماری در جوانان در اثر حادثه ای (مانند سابقه ضربه و آسیب در تصادف) ایجاد شود.

علل بیماری مفصلی آرتروز چیست؟

سطحی از غضروف که در فضای کپسول مفصلی قرار دارد، از لایه نازکی به نام پرده یا غشا سینوویوم ساخته شده است. این غشا یا پرده نازک خاصیت ترشحی دارد و مایع مفصلی را برای ایجاد حرکت روانتر و آسانتر مفصل ها، ترشح می کند. تمامی سلول های بدن به مرور زمان و با افزایش سن، پیر شده و سلامت خود را از دست می دهند. این قاعده برای مفاصل و غضروف ها نیز مستثنی نمی باشد. غضروف هم با گذشت زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و دچار آسیب می شود. به زبان ساده تر علت اصلی ایجاد بیماری آرتروز، تخریب غضروف مفصلی است که در اثر فشار وارده بر مفصل به دلیل اضافه وزن، افزایش سن، عدم تحرک، استفاده نامناسب از بدن، ضربه شدید و ورزش های غلط، ایجاد می شود.

نشانه ها و علائم آرتروز چیست؟

1- درد مفصلی

این مشکل در مراحل اولیه بیماری، معمولا پس از حرکت آغاز شده و سریع بعد از استراحت کردن، بهبود می یابد. به هنگام پیشرفت بیماری، درد مفاصل علاوه بر آنکه در هنگام حرکت وجود دارد، مدتی پس از استراحت و برای چند دقیقه (و حتی چند ساعت) نیز احساس می شود. در مراحل نهایی بیماری، به دلیل فشار بیش از حد استخوان زیر کپسول مفصلی، دردهای شبانه نیز شروع می شود.

2- خشکی مفصل

اکثر افراد مبتلا به آرتروز پس از استراحت و یا عدم فعالیت، در بکار گیری مجدد مفاصل خود دچار مشکل می شوند. کمر درد صبحگاهی در بیماران مبتلا به آرترزو کمر بسیار شایع است. خشکی های صبحگاهی معمولا کمتر از ۳۰ دقیقه بهبود پیدا خواهند کرد، اما اگر این خشکی ها بیش از نیم ساعت باشد، معمولا نشان دهنده وجود یک بیماری التهابی مانند رماتیسم مفصلی نیز خواهد بود.

 

همچنین بخوانید:  درمان گیاهی تسکین بیماری التهاب مفاصل

 

3- کاهش دامنه حرکت

از نشانه های شایع آرتروز، کاهش دامنه حرکتی و محدودیت در باز و بسته کردن کامل مفاصل است. در برخی افراد که بیماری بسیار پیشرفت کرده است، محدودیت حرکت در دست، پا و حتی راه رفتن دیده می شود.

4- ناپایداری مفاصل

معمولا بیماران مبتلا به آرتروز مانند آرتروز زانو، احساس ناپایداری در مفاصل می کنند به طوری که ناگهان حس می کنند زیر پایشان خالی شده است. این مشکل معمولا به دلیل ضعفی است که عضلات دور مفصل زانو به آن مبتلا می شوند، اتفاق می افتد.

5- وجود نقاط دردناک در اطراف مفصل ها

به علت آسیب ساختمان های اطراف مفصل نظیر عضله دردناک، التهاب غشا پوشاننده مفصل، محل اتصال عضله به استخوان و … در بیماری آرتروز، وارد کردن هر نوع فشاری (ضعیف یا قوی) سبب درد در آن ناحیه خواهد شد.

6- التهاب یا تورم سفت در اطراف مفاصل

از دیگر نشانه های آرتروز، تورم سفت مفاصل است که معمولا با معاینه پزشک و مشاهده تغییر شکل و تورم سخت تشخیص داده می شود. این نوع تورم با بیماری ادم و احتباس مایعات متفاوت است.

7- صدا دادن مفاصل

از دیگر علائم آرتروز صدا دادن مفاصل است که معمولا در حین حرکت اتفاق می افتد. ممکن است پزشک به هنگام معاینه و حرکت مفصل زانو یا شانه متوجه صدا شود و یا حتی در شرایط حادتر بدون لمس کردن هم این صدا در حین حرکت به گوش برسد.

8- التهاب مفصل (آب آوردن)

وجود مایع در مفصل مبتلا به آرتروز نشان دهنده التهاب خفیف است. مفصل هایی که با این مشکل و به رو هستند، معمولا از درد شکایت دارند. این دردها معمولا با گرم شدن و یا قرمز شدن مفصل ها که نشانه التهاب می باشند، همراه است. در اکثر مواقع، وارد آمدن فشار بیش از حد و یا ضربه های غیر متعارف باعث آب آوردن مفصل و تشدید دردناکی آن می شود. گاهی اوقات، مفاصل دچار التهاب بدون نشانه گرم شدن می شوند که به آن نقرس کاذب گویند. نقرس کاذب نشانه رسوب بعضی از کریستال ها مانند پیر و فسفات کلسیم می باشد، در حالی که نقرس واقعی از رسوب کریستال های اسید اوریک در مفصل ایجاد می شود.

 

کدام مفاصل بیشتر دچار آرتروز می شوند؟

کدام مفاصل بیشتر دچار آرتروز می شوند؟

 

کدام مفاصل بیشتر دچار آرتروز می شوند؟

متاسفانه همه مفاصل با درجات متفاوت دچار آرتروز می شوند. اما بیشترین مفاصلی که در خطر ابتلا به آرتروز می باشند، عبارتند از:

  • زانوها
  • انگشتان دست ها
  • مفصل هیپ (محل قرارگیری استخوان ران در لگن)
  • ستون فقرات و گردن

آرتروز چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان برای تشخیص این بیماری سه اقدام اساسی انجام می دهند که عبارتند از:

1- صحبت با بیمار و گرفتن شرح حال

2- معاینه بیمار

3- استفاده از اقدامات تشخیصی مانند رادیوگرافی، آزمایشات خونی، کشیدن مایع مفصلی و تجزیه آن٫ ام آر آی و …

روش های درمانی بیماری مفصلی آرتروز

به طور کلی مجموعه اقدامات درمانی برای آرتروز را می توان در 10 گروه جداگانه تقسیم کرد که عبارتند از:

  • آب درمانی
  • فیزیوتراپی
  • آموزش بیمار
  • استفاده از داروهای خوراکی و تزریقی
  • انجام اقدامات جراحی
  • استفاده از وسایل کمکی برای راه رفتن و افزایش دامنه حرکت
  • اقدامات نوتوانی یا بازتوانی
  • استفاده از داروها برای تزریق داخل مفصل
  • استفاده از نرم کننده های داخلی مفصلی و سایر داروهای موضعی
  • استفاده از کفش های مناسب

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر شوکران را با خواص ضد هاری، ضد کزاز، ضد درد آرتروز، درمان آسم، ضد بیماری مالیخولیا، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0