بیماری التهاب پروستات مزمن چیست؟

2685 بازدید
19 مهر 98
بهاره
,

علل، علائم و راه های درمان بیماری التهاب پروستات مزمن چیست؟

التهاب پروستات مزمن یا پروستاتیت مزمن، به نوعی التهاب در پروستات اطلاق می شود. به طور کلی، التهاب در پروستات (Prostatitis) بر حسب شدت و سیر بیماری به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود. راه اصلی ورود میکروب ها به داخل پروستات، از طریق پیشابراه است و تقریبا میکروب های دخیل در عفونت مثانه و کلیه ها نیز در ایجاد این بیماری دخیل هستند، البته عفونت های مقاربتی نیز در آن شایع است. پروستاتیت مزمن نیز بر حسب علت بیماری به دو نوع التهاب پروستات باکتریایی (میکروبی) مزمن و التهاب پروستات غیر باکتریایی (غیر میکروبی) مزمن تقسیم بندی می شود. حال در ادامه این مقاله با علل، علائم و راه های درمان التهاب پروستات مزمن آشنا شوید.

 

بیماری التهاب پروستات مزمن چیست؟

بیماری التهاب پروستات مزمن چیست؟

1- التهاب پروستات باکتریایی مزمن

علل و علائم التهاب پروستات باکتریایی مزمن

در بیماری التهاب پروستات باکتریایی مزمن یا پروستاتیت میکروبی مزمن، میکروب برای مدت های طولانی در داخل پروستات باقی می ماند و رشد می کند و باعث تغییرات تقریبا غیر قابل بازگشت و در نتیجه اختلال ساختمانی و عملی پروستات می شود. از عوامل مستعد کننده این بیماری می توان رابطه جنسی مقعدی و سنگ پروستات نام برد. پروستات مزمن معمولا بی سر و صدا است و برخی از بیماران ممکن است دچار تکرر ادرار، شب ادراری، کاهش قدرت ادرار و یا زور زدن حین ادرار کردن شوند و برخی از بیماران ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و فقط به طور اتفاقی در آزمایش ادرار، این بیماری تشخیص داده شود. مشخصه پروستات مزمن، عفونت مکرر ادراری (مثانه) است و به همین دلیل باید در مردانی که به طور مکرر دچار عفونت مثانه می شوند، معاینه پروستات و کشت از ترشحات آن به عمل می آید.

روش های تشخیص التهاب پروستات باکتریایی مزمن

تشخیص پروستات مزمن از طریق آزمایش کشت از ترشحات پروستات، داده می شود. برای این منظور همانند روش معاینه پروستات، پزشک یا تکنسین آزمایشگاه پروستات را به آرامی ماساژ می دهد، سپس، ترشحات پروستات از مجرا خارج شده و در لوله آزمایش ریخته می شود و آنگاه بیمار ادرار کرده، 10 میلی لیتر اول آن نیز در ظرف آزمایش دیگری جمع می شود. برای خارج کردن ترشحات، حرکاتی نظیر عمل استبراء انجام می شود. با بررسی میکروسکوپی و کشت دادن ترشحات و ادرار به دست آمده، بیماری تشخیص داده می شود.

نکته: بعد از ماساژ پروستات ممکن است برای یک ربع تا یک ساعت احساس داشتن ادرار به طور ناگهانی و نیز فشار در داخل راست روده (پشت و داخل لگن) نمایید. این حالات پس از این مدت بر طرف می شوند، اما در صورت بروز لرز، ضعف، درد عضلانی و یا تب بلافاصله به پزشک معالج یا بیمارستان مراجعه کنید.

راه های درمان التهاب پروستات باکتریایی مزمن

درمان پروستات مزمن از طریق تجویز یک یا دو آنتی بیوتیک طبق نظر پزشک و بر اساس نتایج آزمایشات و شدت و طول مدت بیماری صورت می گیرد. حداقل زمان مصرف آنتی بیوتیک 4 تا 12 هفته می باشد. با این روش حدود دو سوم بیماران بهبود می یابند. در آن دسته از بیمارانی که با درمان فوق بهبود نیابند، ممکن است پزشک یک آنتی بیوتیک با مقادیر کم برای مدت بسیار طولانی تجویز نماید. درمان قطعی بیمارانی که با تجویز آنتی بیوتیک معالجه نشوند، برداشتن پروستات از طریق جراحی است.

 

همچنین بخوانید:  چه کسانی در معرض سرطان پروستات هستند

 

2- التهاب پروستات غیر باکتریایی مزمن

علل و علائم التهاب پروستات غیر باکتریایی مزمن

پروستاتیت غیر میکروبی مزمن، ناراحتی های مشابه پروستاتیت میکروبی مزمن نظیر تکرر ادرار، منقطع بودن قسمت های انتهایی ادرار، گاهی شب ادراری، کاهش قدرت ادرار و … دارد. علت این بیماری هنوز شناخته نشده است. برخی آن را به میکروب هایی که هنوز قادر به شناسایی آن ها نیستند، نسبت می دهند و برخی آن را همانند روماتیسم مفصلی، یک بیماری خود ایمنی می دانند.

روش های تشخیص التهاب پروستات غیر باکتریایی مزمن

تشخیص این بیماری از طریق آزمایش ترشحات پروستات داده می شود. در این آزمایش، تعدادی سلول های التهابی دیده می شود و کشت ترشحات پروستات منفی می باشد.

راه های درمان التهاب پروستات غیر باکتریایی مزمن

از آنجایی که علت این بیماری به درستی شناخته نشده است، لذا هنوز درمان مشخص و قطعی برای آن وجود ندارد. با این وجود، پروستات غیر میکروبی یک بیماری خوش خیم بوده و عارضه ای ندارد. پزشکان معمولا یک دوره 14 روزه آنتی بیوتیک تجویز می کنند و در صورت وجود درد، از یک داروی ضد التهابی نظیر ایبوپروفن یا ایندومتاسین نیز استفاده می شود. نشستن داخل لگن آب گرم روزی یک تا دو بار، هر بار به مدت 10 تا 20 دقیقه، در تخفیف درد کمک کننده می باشد. در آن دسته از بیمارانی که به طور مرتب نزدیکی جنسی ندارند، ماساژ پروستات (هفته ای چند بار) در تخفیف علایم تا حدودی موثر می باشد.

بیماری درد پروستات (پروستاتودینیا)

بیماری درد پروستات یا پروستاتودینیا (Prostatodynia) نوع شایع دیگری از بیماری های پروستات است که علائمی مشابه بیماری پروستات باکتریایی مزمن است. این بیماری معمولا در دوران جوانی و میانسالی بروز می کند و با تکرر ادرار، کاهش قطر و قدرت ادرار، قطره قطره آمدن قسمت انتهایی ادرار، شب ادراری و حملات دردهای ناگهانی در ناحیه پروستات (داخل لگن و جلوی مقعد) مشخص می شود.

دلیل شکایت و ناراحتی های بیمار، وجود انقباض در ناحیه گردن مثانه و پیشابراه عبوری از میان پروستات است. علت واقعی این مساله هنوز به درستی شناخته نشده است. بیماری در افرادی که در دوران کودکی عادت یا مجبور به نگه داشتن ادرار و مدفوع داشته اند و نیز در افراد عصبی و حساس، بیشتر است. به همین دلیل برخی آن را یک نوع بیماری روحی روانی می دانند. در معاینه و آزمایش از پروستات این بیماران، تقریبا هیچ نکته غیر طبیعی یافت نمی شود، در واقع تشخیص این بیماری پس از رد پروستاتیت (التهاب پروستات) داده می شود.

چون علت مشکلات این بیماران وجود انقباض در گردن مثانه و ناحیه پروستات است، لذا درمان اصلی آن، رفع انقباضات است. این قسمت از مثانه و پیشابراه ادراری گیرنده های عصبی (موسوم به گیرنده های آلفا-آدرنرژیک) هستند که در اثر تحریک عصبی، منقبض می شوند. دارویی (معمولا پرازوسین) که تجویز می شود، این گیرنده ها را مهار می کند و در نتیجه انقباضات کاهش می یابند. چون داروی تجویزی در واقع یک داروی ضد فشار خون است، لذا مصرف خودسرانه آن خطرناک است و نباید بیش از مقدار تجویز شده، توسط پزشک معالج، مصرف شود. برای اینکه دارو به طور کامل موثر باشد و عوارض آن به حداقل برسد، معمولا پزشکان دارو را با مقادیر کم شروع می کنند و طی چند هفته مقدار آن را تا یک حد مشخص افزایش می دهند.

تفاوت پروستاتیت غیر باکتریایی مزمن و درد پروستات با پروستاتیت میکروبی مزمن

علایم دو بیماری پروستاتیت غیر باکتریایی مزمن و درد پروستات (Prostatodynia) تقریبا شبیه به پروستاتیت میکروبی مزمن است. تفاوت اصلی این دو بیماری با پروستات میکروبی مزمن این است که در دو بیماری اول، آزمایش میکروسکوپی ترشحات پروستات شواهدی از حضور باکتری نشان نمی دهد و کشت ترشحات پروستات منفی می باشد، اما در التهاب پروستات باکتریایی مزمن، برعکس است. همچنین، در پروستاتیت میکروبی مزمن شخص مکرر دچار عفونت ادراری (مثانه) می شود، اما در پروستاتیت غیرمیکروبی و درد پروستات، معمولا سابقه ای از عفونت های ادراری وجود ندارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون پروستات را با خواص تنظیم کننده غده پروستات مردان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. امیرحسین
    6 فروردین 1401

    سلام
    15 سالم هست و یه ماهی هست که مشکل در ادرار کردن دارم و دکتر هم رفتیم گفت التهاب پروستات یا عفونت پروستات دارم تو این سن!
    برام سفیکسیم و امنیک 0.4 نوشتند که گفتند یک ماه مصرف کنم و الان 2 هفته از ان روز گذشته و من فقط کمی بهتر شدم
    الان یک سوال داشتم چرا من در این سن به این بیماری مبتلا شدم؟ و اینم بگم که قبلا خودارضایی زیاد انجام میدادم به همین علت پروستاتم مشکل پیدا کرده؟

    • عطارک
      7 فروردین 1401

      درود بر شما

      ضمن آرزوی سلامتی و بهبودی برای شما، باید خدمتتان عرض کنم که گروه عطارک فقط در زمینه عرضه محصولات گیاهی فعالیت می کند و در این مورد بهتر است با متخصصین طب سنتی مشورت کنید؛
      گیاهان زیادی برای درمان این بیماری وجود دارند که می توانید با نظر پزشک استفاده کنید.

      شاد و پیروز باشید

0