topNotif

چه موادغذایی سبب تخریب و آسیب به دندان ها می شوند؟

2100 بازدید
22 مهر 98
بهاره
,

چه موادغذایی سبب تخریب و آسیب به دندان ها می شوند؟

امروزه یکی از ارکان زیبایی صورت، داشتن دندان های سفید، ردیف و سالم است. شاید شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که علی رغم رسیدگی به دندان های خود دچار تغییر رنگ و پوسیدگی دندان هایتان شده اید. یکی از مهمترین عواملی که سبب زردی یا پوسیدگی در دندان ها می شود، استفاده از غذاهای نامناسب است. برخی از مواد غذایی اگر چه برای بدن مفید می باشند، اما سبب تخریب دندان ها می شوند. لذا با شناخت غذاهای نامناسب و آسیب زا به دندان و همچنین، انتخاب غذای سالم از دندان های خود محافظت کنید. در این مطلب با چند ماده غذایی آشنا می شوید که خودداری از مصرفشان برابر با داشتن دندان های سفیدتر است. حال در ادامه به شما خواهیم گفت که چه موادغذایی سبب تخریب و آسیب به دندان ها می شوند.

 

چه موادغذایی سبب تخریب و آسیب به دندان ها می شوند؟

چه موادغذایی سبب تخریب و آسیب به دندان ها می شوند؟

 

چه موادغذایی سبب تخریب و آسیب به دندان ها می شوند؟

قهوه و چای

چای و قهوه جز نوشیدنی های سالم محسوب می شوند، اما مصرف روزانه و مرتب آن ها به شکل عادت، به دلیل داشتن تانن ها، می تواند دندان ها را از بین ببرد. علاوه بر این، خواص اسیدی قهوه می تواند به دندان ها (به ویژه هنگامی که سطح ph دهان کمتر است) آسیب بزند. نوشیدن چای و قهوه به طور مرتب می تواند باعث خشکی دهان و تغییر رنگدانه های دندان شود. بنابراین اگر چای و قهوه زیادی مصرف می کنید، حتما بعد از آن مقدار زیادی آب بنوشید و یا ترجیحا مصرف آن را به حداقل برسانید. همچنین، افزودن مواد قندی به این نوشیدنی ها پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد، بنابراین، علاوه بر کاهش مصرف روزانه چای و قهوه، از افزودن مواد قندی به آن نیز خودداری نمایید.

سس سویا

رنگ تیره سس سویا باعث تغییر رنگدانه دندان ها و لکه شدن آن می شود. علاوه بر این، وجود سدیم بالا در سس سویا نیز سبب آسیب رسیدن به دندان ها خواهد شد. لذا، بعد از مصرف ماده غذایی با سس سویا حتما دندان هایتان را مسواک بزنید. مسواک زدن پس از مصرف سس سویا از تغییر رنگ و لک شدن دندان ها جلوگیری کرده و آن ها را درخشان و سفید نگه می دارد.

مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی علاوه بر آسیب به مغز، کبد و سلامت کلی بدن، سبب بروز پوسیدگی دندان، زخم دهان و بیماری های لثه نیز می شود. شراب ها نیز به دندان ها آسیب زده و سبب تغییر رنگ آن ها می شود. شراب قرمز حاوی تانن و اسیدهایی است که دندان ها را خراب می کنند. اگر چه شراب سفید دندان ها را سیاه نمی کند، اما باعث ایجاد لک های برجسته بر آن ها می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف مشروبات الکلی، میزان تجمع پلاک ها روی دندان را افزایش می دهد.

آب نبات ها

آب نبات ها سطح ph دهان را کاهش می دهند و باعث می شوند دندان ها بیشتر در معرض حفره، لک و آسیب دیدگی قرار گیرند. اگر چه لذت شیرینی آب نبات ها بی نظیر است، اما باعث می شود باکتری ها روی دندان نشسته و سبب پوسیدگی و تغییر رنگ آن ها شوند.

 

همچنین بخوانید:  سفید کردن دندان ها با 4 روش خانگی

 

مرکبات و میوه های حاوی رنگدانه

خوردن بیش از حد مرکبات باعث از بین رفتن مینای دندان خواهد شد و در نتیجه باعث می شود دندان ها به مرور زمان در معرض پوسیدگی قرار گیرند. به عنوان مثال، ماده اسیدی در گریپ فروت وجود دارد که می تواند باعث زردی دندان ها شود. به طور کلی، میوه های حاوی اسید سیتریک می توانند مینای دندان را تحت تاثیر قرار دهند و در طولانی مدت سبب تخریب آن ها گردند. علاوه بر مرکبات، تمشک ها یا دیگر میوه هایی که حاوی رنگدانه های تیره هستند سبب تغییر رنگ دندان ها می شوند. بنابراین، پس از مصرف میوه هایی همچون انواع مرکبات و تمشک، حتما مسواک بزنید.

نوشابه و نوشیدنی های شیرین

مصرف روزانه نوشیدنی های شیرینی مانند انواع نوشابه (نوشابه های گازدار، نوشیدنی های رژیمی و نوشابه های انرژی زا) و آبمیوه های صنعتی به دندان ها آسیب می رسانند. این نوشیدنی ها حاوی مقدار زیادی قند هستند که منجر به تجمع پلاک های دندان می شود. همچنین، اغلب نوشیدنی های صنعتی حاوی باکتری هایی هستند که باعث ایجاد حفره و از بین رفتن مینای دندان خواهند شد. علاوه بر این، کافئین موجود در برخی نوشابه ها باعث خشکی دهان می شود.

ترشی جات

اگر چه ترشی جات و خیارشورها مواد غذایی خوشمزه هستند، اما باعث آسیب رساندن به دندان ها می شوند. اسید موجود در ترشی ها به مرور زمان سبب از بین رفتن مینای دندان ها شده، بنابراین سعی کنید از ترشی جات همراه با غذا استفاده نکنید. اگر نمی توانید از مصرف ترشی جات خودداری کنید، پس از مصرف آن ها دندان هایتان را سریعا مسواک بزنید.

میوه های خشک

برخی افراد میوه های خشک را در لیست غذاهای سالم قرار می دهند، اما بسیاری از میوه های خشک چسبناک هستند و برای مدت طولانی به دندان چسبیده و باعث پوسیدگی آن ها می شوند. بنابراین، توصیه می شود بعد از مصرف میوه های خشک، مقدار زیادی آب بنوشید و از نخ دندان و مسواک استفاده کنید.

نکته: برای داشتن دندان های سفید و سالم می توانید گاهی با جوش شیرین دندان هایتان را مسواک بزنید. همچنین، شما می توانید از سرکه سیب و هیدروژن پراکسید هم در مواقعی (نه همیشه) استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چوب مسواک را با خواص تمیز کنندگی سنتی دندان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0