topNotif

مهارت های ضروری زندگی برای بهبود کیفیت زندگی

1406 بازدید
15 آبان 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با مهارت های ضروری زندگی و مهارت مقابله ای برای بهبود کیفیت زندگی

تفاوتی ندارد رابطه عاشقانه تان تمام شده باشد، یا یک ترم دانشگاه را پاس نکرده باشید، یا با استرس های شغل جدیدتان سروکله بزنید، در هر صورت لازم است چندین مهارت یاد بگیرید تا در صورت لزوم از تنش این مسائل ناراحت کننده، بکاهید. آنچه در این مقاله به شما ارائه می دهیم مهارت های لازم برای مقابله با مشکلات و هیجاناتی است که در بهداشت روانی از آن با نام مهارت های مقابله ای، یاد شده است. مهارت های مقابله ای به شما کمک می کنند تا در شرایط سخت به کمک خودتان بشتابید، و از تنش ها و مشکلات شرایط بحرانی و ناراحت کننده ای که پیش آمده، بکاهید. حال در ادامه این مقاله به معرفی مهارت های ضروری زندگی برای بهبود کیفیت زندگی می پردازیم.

 

مهارت های ضروری زندگی برای بهبود کیفیت زندگی

مهارت های ضروری زندگی برای بهبود کیفیت زندگی

 

با مهارت های مقابله ای آشنا شوید

زمانی که آشفته و پریشان هستید و به کمک نیاز داید قبل از شروع از خود بپرسید: ” آیا به تغییر موقعیتم نیاز دارم یا باید راهی برای مقابله با این شرایط پیدا کنم؟”

مهارت های لازم برای مقابله با مسئله، هنگامی که نیاز به تغییر موقعیت خود دارید کمک کننده هستند، به عنوان مثال شما می توانید با حذف عوامل استرس زا به خود کمک کنید. تصور کنید زمانی که در یک رابطه عاطفی مخرب هستید چه میزان حس منفی همچون ناراحتی، استرس، جر و بحث و… را تجربه می کنید و این احساسات ناخواسته بر روی دیگر قسمت های زندگیتان همچون کار و تحصیل اثر منفی می گذارند. با حذف این رابطه شاید مدتی ناراحت و افسرده باشید، اما در نهایت بهبود پیدا می کنید و راه سعادت زندگیتان را پیدا خواهید کرد.

مهارت های مقابله ای با احساسات و هیجانات

همه ما انسان ها احساساتی از قبیل خشم، غم، ناراحتی و… داریم که گاهی کنترل این احساسات از دستمان خارج می شود و آنقدر غرق احساساتمان می شویم که احساسات طبیعی ما چندین برابر می شوند. در مثال بالا از موقعیتی که داشته اید آگاه هستید، می دانید علت حواس پرتی و حال ناخوشتان چیست؟ تصمیم می گیرید از آن فرد دور شوید، اما حس علاقه شدید موقعیت را برایتان بی اندازه سخت می کنید در اینجا با کمک مهارت های مقابله با احساسات، شرایطتان را می پذیرید و با روش های سالم از خود مراقبت می کنید تا از شرایط سخت زندگیتان عبور کنید. همیشه یک راهکار عالی برای موقعیت های دشوار وجود ندارد، اما شما با داشتن اطلاعات مورد نیازتان و با توجه به موقعیت خود می توانید از مهارت مقابله ای مناسب استفاده کنید.

مهارت های ضروری زندگی برای بهبود کیفیت زندگی

مهارت های مقابله ای سالم

هرچه قدر هم که میزان احساساتی همچون خشم، غم، عصبانیت و… در شما زیاد باشد، با کمک مهارت های مقابله ای می توانید به طور سالم این احساسات را پشت سر بگذارید. این مهارت ها حواس شما را پرت می کنند، به شما کمک می کنند موقعیت را بهتر درک کنید و تحملتان را افزایش می دهند.

در حالی که مهارت های مقابله با مسئله، به شما در تغییر حالات روحی و افزایش خلق خوش کمک می کنند. به عنوان مثال اگر روز بدی در محل کارتان داشتید تماشای یک فیلم کمدی یا بازی با حیوان خانگی تان می تواند به تغییر خلق و خو کمک کند. در ادامه به برخی از مهارت های مقابله سالم با احساسات اشاره می شود که شما متناسب با شخصیتتان می توانید به آن ها بپردازید:

1- ورزش کنید.
2- روزانه نویسی کنید.

دفترچه داشته باشید تا در صورت نیاز وقایع روزتان را در آن بنویسید.

3- نقاشی بکشید.

نقاشی کشیدن باعث انتقال حس های منفی بر روی کاغذ می شود و رنگ آمیزی به تغییر احساساتتان کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  12 عادت فوق العاده برای داشتن زندگی فوق العاده

 

4- موسیقی گوش دهید و برقصید.

به موزیک های دلخواهتان گوش کنید و گاها با آن ها بخوانید یا برقصید.

5- حمام کنید.

یک حمام طولانی بگیرید. از وان حمام با استفاده از نمک های مخصوص حمام و شمع های معطر به خودتان زمانی برای ریکاوری دهید.

6- با حیوان خانگی خود بازی کنید.

حیوانات باعث تغییر روحیه شما به سمت مثبت می شوند. آن ها را در آغوش بکشید تا از استرستان کاسته شود.

7- اوقاتی از روز را در طبیعت بگذرانید.
8- خانه خود را تمیز و مرتب کنید.
9- کتاب بخوانید.

در مورد موضوع های دلخواهتان مطالعه کنید و اطلاعاتتان را به روز نمایید.

10- مدیتیشن کنید.

تکنیک هایی که در مدیتیشن معرفی می شوند برای از بین بردن تنش موثرند.

11- با کودکان بازی کنید.
12- آشپزی کنید.
مهارت های ضروری زندگی برای بهبود کیفیت زندگی

مهارت های ضروری زندگی برای بهبود کیفیت زندگی

 

13- سپاسگزاری کنید.

لیستی از داشته هایتان را که بابت آن ها سپاسگذار هستید برای خود بنویسید و در صورت نیاز به این لیست مراجعه کنید تا حال درونی تان دگرگون شود.

14- زمانی را به دعا کردن و خلوت با خدا اختصاص دهید.
15- تکنیک های تنفسی برای آرام سازی را انجام دهید.
16- از رنگ ها استفاده کنید.

رنگ ها زندگی شما را دگرگون می کنند. به عنوان مثال لباس های رنگارنگ بپوشید و یا یک تابلو رنگی بر روی دیوار خود نصب کنید.

17- سرگرمی برای خود داشته باشید.

با ایجاد سرگرمی، دید خود نسبت به موضوعی که ذهنتان را درگیر کرده تغییر دهید.

18- باغبانی کنید.

در باغ یا باغچه خود گل هایی را بکارید از آن ها مراقبت کنید.

19- یوگا کنید.

یوگا یکی از بهترین روش ها برای آرم سازی ذهن و جسم است. از تکنیک هایی همچون corpse dead در یوگا برای آرام سازی عضلاتتان استفاده کنید.

20- ماساژ درمانی کنید.

خودتان را با روغن های دلخواهتان ماساژ دهید.

21- با خود صحبت کنید.

زمانی را به صحبت کردن با خودتان اختصاص دهید. می توانید در مقابل آینه این کار را انجام دهید یا به صورت مکالمه بر روی کاغذ، فقط سعی کنید این کار را در ذهنتان انجام ندهید.

22- مکان شادی تصویرسازی کنید.

یک مکان تحت عنوان happy place در ذهنتان بسازید و هر زمان احساس کردید به آن نیاز دارید چشمهایتان را ببندید و آنجا بروید. این مکان می تواند خانه دوران کودکی شما یا بودن در کنار فرد مورد علاقه تان باشد.

23- از توپ آرام سازی استفاده کنید.

از توپ کوچکی که تحت عنوان stress ball شناخته می شود، استفاده کنید. این توپ برای آرام سازی، کاهش استرس و تقویت مچ دست ها و بازوها مفید هست.

 

همچنین بخوانید:  3 دمنوش گیاهی بی نظیر برای رفع خستگی و افزایش انرژی بدن

 

24- چای یا دمنوش گیاهی بنوشید.
25- به تصاویر یا جملات مثبت نگاه کنید.
26- به چیزهای بامزه فکر کنید یا فیلم کمدی تماشا کنید و با آن بخندید.
27- به عکس انسان ها یا اماکنی که شادی را به شما القا می کنند، نظر بیفکنید.
28- از بدنتان مراقبت کنید.

(موهایتان را رنگ کنید، لاک بزنید، ماسک صورت استفاده کنید.)

29- بخندید.
30- پیاده روی کنید.

پیاده روی یک ورزش مفید برای تقویت عضلات کمر، شکم، پاهاست. در عین حال که باعث افزایش خلاقیت، آرام سازی افکار و بهبود دهنده خلق و خوست.

31- نرم افزارهای آرامش بخش استفاده کنید.

از برنامه های نرم افزاری آرام کننده استفاده کنید اما در استفاده از آن ها زیاده روی نکنید. فعال بودن جسم به بهبود انرژی و شادابی شما کمک می کند در صورتی که استفاده زیاد از تکنولوژی معکوس عمل می کند.

مهارت های مقابله سالم در مواجه با مشکلات

در ادامه به برخی از مهارت های مقابله با مسئله به شیوه سالم اشاره می شود:

1- بر روی مدیریت زمان خود کار کنید. به عنوان مثال از زنگ گوشی برای مدیریت زمان هایتان استفاده کنید.

2- مرزهایی برای خود تعیین کنید. اگر دوستی دارید که به شما می گوید چاق، لاغر، قد بلند، پرمو یا… هستید و این برچسب ها باعث ناراحتی شما می شوند به آن ها بگویید این کار را نکنند و در صورت تکرار می توانید با آن ها قطع رابطه کنید. توجه داشته باشید رابطه های ناسالم بیش از آنچه که فکر می کنید از شما انرژی می گیرند، در دراز مدت باعث کمبود اعتماد به نفس، تنبلی و عدم تلاشتان برای اهدافتان می شوند.

3- در صورت نیاز از مشورت دوستان یا متخصصان استفاده کنید.

4- با روش های حل مسئله آشنایی پیدا کنید.

5- از موقعیت های استرس زا فاصله بگیرید.

6- لیستی از کارهایی که باید در طول روز، هفته و ماه انجام دهید برای خود تهیه کنید و طبق این لیست به کارهایتان بپردازید.

 

مهارت های ضروری زندگی برای بهبود کیفیت زندگی

مهارت های ضروری زندگی برای بهبود کیفیت زندگی

 

مهارت های ناسالم مقابله با مسائل ناگوار زندگی

فقط به این خاطر که راهکاری برای مدتی درد و ناراحتی را از بین می برد، دلیل بر سالم بودن آن نمی باشد. در ادامه به برخی از این راهکارهای ناسالم اشاره می شود که عبارتند از:

نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر

 با این که این مواد شیمیایی در ابتدای کار ممکن است باعث عدم نگرانی شوند، اما با مصرف مداوم آن ها باعث کمبود اعتماد به نفس، ایجاد مشکلات مالی، دست وپنجه نرم کردن با بیماری ها و خطرات بسیار می شوند.

پرخوری کردن

مصرف بیش از اندازه مواد غذایی و پرخوری شاید در شرایط استرس زا طبیعی به نظر برسد، اما اینطور نیست. تا زمانی که گرسنه نیستید از مواد غذایی استفاده نکنید، اینگونه بر شرایط خود کنترل بیشتری دارید.

بیش از حد خوابیدن

 اگر حس می کنید به خواب نیاز دارید، مشکلی نیست بیست دقیقه در طول وز چرتی بزنید و خستگی رفع کنید، اما زیاد نخوابید، لازم است از خواب بیدار شده و به رفع مشکلاتان بپردازید.

بیش از حد با دیگران راجع به مشکلاتتان صحبت نکنید

 نظرخواهی کردن از یک فرد معتمد یا متخصص، درد و دل های گاه و بی گاه دوستانه کمک کننده هستند، اما این که به مدت طولانی راجع به مشکلاتتان صحبت کنید به شما کمکی نمی کند برعکس باعث می شوند بیشتر در مشکلاتتان فرو روید.

بیش از حد خرید کردن

خرید کردن به طور طبیعی امری عادی است، اما اگر در شرایط سخت به پاساژها و مغازه ها پناه می برید و کالاهای متنوعی را که از آن ها استفاده نمی کنید را می خرید، باید بدانید این شیوه روشی ناسالم برای پاسخ به مشکلاتتان هست و در نهایت به مشکلات مالی و بدهی های زیاد، استرس و نگرانی منجر می شود.

نادیده گرفتن و فرار از مشکلات

همانطور که گفته شد گاهی نادیده گرفتن و رها کردن مشکلات لازم است تا کمی به ذهنتان اجازه استراحت دهید، حالات روحی تان تغییر کند و دوباره به دنبال راه حلی برای مشکلاتتان بپردازید. اما زمانی که برای فرار از مشکلات آن ها را نادیده می گیرید، در واقع مشکلات بیشتری را برای خودتان ایجاد می کنید.

در انتها زمانی که مقاله را خواندید به تکنیک های مقابله ناسالم با مسائل توجه کنید، ببینید آیا درگیر آن ها هستید؟ اگر به برخی از آن ها عادت کرده اید می توانید با کمک متخصص به تغییر آن ها بپردازید. پس از آن مهارت های سالم ذکر شده را امتحان کنید و ببینید کدام یکی از آن ها برای شما جوابگوست. باید به احساساتی که از انجام تکنیک ها کسب می کنید توجه داشته باشید و بدانید که یک تکنیک ممکن هست در شرایط استرس زا کمک کننده، اما در شرایط سخت مالی برایتان جوابگو نباشد، پس متناسب با وضعیتتان تکنیک مناسب را انجام دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قهوه گانودرما را با خواص بهبود سیستم ایمنی، کاهش وزن، افزایش انرژی و کاهش خستگی، بهبود حافظه، کاهش کلسترول خون، کاهش التهاب، کاهش استرس، کند کردن روند پیری و بهبود گردش خون و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0