topNotif

روش های پیشگیری از سکته مغزی در طب سنتی هند (آیورودا)

2734 بازدید
16 آبان 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 22 فروردین 1403

آشنایی با روش های پیشگیری از سکته مغزی در طب سنتی هند (آیورودا)

سکته مغزی یک وضعیت مخاطره آمیز است که به هنگام انسداد در جریان خون به مغز و یا پارگی یک رگ خونی و خونریزی در مغز، اتفاق می افتد. انسداد مانع از رسیدن اکسیژن و خون به بافت مغز می شود، در نتیجه افراد بسیاری به دلیل سکته مغزی ناگهانی، جان خود را از دست می دهند. سکته مغزی همانند سکته قلبی با نشانه یا علائم طولانی و قبلی همراه نمی باشد، به همین علت بسیار ناگهانی اتفاق می افتد. بنابراین، بهترین راه درمان، پیشگیری است. طب سنتی هند (آیورودا) که قدمت چند هزار ساله دارد روش های جلوگیری و درمانی بسیاری را توصیه می کرده است که امروزه به لحاظ علمی به اثبات رسیده است. حال در ادامه این مقاله با روش های پیشگیری از سکته مغزی در طب سنتی هند (آیورودا) آشنا شوید.

 

روش های پیشگیری از سکته مغزی در طب سنتی هند (آیورودا)

روش های پیشگیری از سکته مغزی در طب سنتی هند (آیورودا)

 

علل و علائم سکته مغزی

معمولا خطر ابتلا به سکته مغزی در افراد مسن بیشتر از جوانان است، با این حال تعداد زیادی از جوانان نیز دچار سکته مغزی می شوند. همچنین افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، بیماری های قلبی و عروقی مستعد خطر سکته مغزی می باشند. علاوه بر این، درصد ابتلا به سکته مغزی در افراد سیگاری و الکلی بیشتر از افراد غیر سیگاری و غیر الکلی است.

علائم سکته مغزی معمولا به طور ناگهانی ظاهر می شود. در ابتدا فرد ممکن است احساس بیماری کند یا رنگ پریده به نظر برسد. همچنین، ممکن است دچار سردرد ناگهانی، بی حسی در ناحیه صورت یا اندام ها، از دست دادن هوشیاری، مشکل در صحبت کردن، مشکلات بینایی، از دست دادن تعادل و مشکل در راه رفتن شود.

روش های پیشگیری از سکته مغزی در طب سنتی هند (آیورودا)

1- تغذیه سالم و مناسب

تغذیه سالم و مناسب جز اصلی یک سبک زندگی صحیح محسوب می شود. افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند باید از مصرف غذای چرب که باعث افزایش کلسترول خون می شود، جلوگیری کنند و باید از رژیم غذایی سالم قلب استفاده کنند. چای سیاه و چای سبز در کاهش سطح کلسترول و فشار خون کمک می کنند، زیرا حاوی مواد مغذی گیاهی و فلاونوئیدها هستند. علاوه بر این ، انار دارای آنتی اکسیدان ها و فیتواسترول های بالایی است به کاهش کلسترول کمک می کنند.

2- مدیریت استرس

امروزه استرس یکی از شایعترین مشکلاتی است که همه با آن روبرو هستند و به صورت غیر مستقیم، استرس و تنش های روانی نیز یکی از دلایل سکته مغزی است. بنابراین، کاهش استرس یکی از مهمترین روش های پیشگیری از سکته مغزی است. در طب سنتی آیورودا ماساژ بدن با روغن های گیاهی (به طور منظم) در کاهش سطح استرس بسیار توصیه شده است. در این طب روغن هایی نظیر براهمی، رزماری، دارچین، گل همیشه بهار، و سایر روغن های ضروری به کاهش استرس کمک می کنند.

 

همچنین بخوانید:  همه چیز در مورد سکته قلبی

 

3- کنترل وزن

کنترل وزن و تناسب اندام یک روش عالی برای پیشگیری از عوامل خطرساز در سکته مغزی است. مصرف برخی گیاهان و ادویه ها در هندوستان که خواص دارویی دارند، به این امر کمک می کنند. یکی از موثرترین گیاهان دارویی برای کنترل وزن در طب سنتی هند، اطریفل یا طرافل است که از ترکیب سه گیاه هلیله، بلیله و آمله تهیه می شود. علاوه بر این، مصرف روزانه زنیان، سیاه دانه، زنجبیل و لیمو همراه با عسل به کنترل وزن شما کمک می کنند.

4- یوگا

یوگا یک روش بسیار عالی برای داشتن جسم و ذهن سالم است. این ورزش یک تمرین کم تحرک است که می تواند توسط همه افراد در هر رده سنی انجام شود. تمرین منظم یوگا و پرایاناما (تنفس) گردش خون را بهبود می بخشد و بدن را منعطف می سازد. به همین علت یوگا یک ورزش مفید برای پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله سکته مغزی و قلبی می باشد.

5- استفاده از گیاهان دارویی

خوشبختانه این روزها، افراد بیشتری داروهای گیاهی و گیاهان دارویی را به داروهای شیمیایی ترجیح می دهند. همانطور که اشاره کردیم، یکی از دلایل سکته مغزی انسداد رگ های خونی در مغز و عملکرد نادرست گردش خون در بدن می باشد. به گفته آیورودا، تعداد کمی از گیاهان می توانند گردش خون را بهبود ببخشند که عبارتند از:

آشواگاندا

ریشه گیاهی است که به عنوان جینسنگ هندی نیز شناخته می شود. این گیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که از سکته مغزی جلوگیری کرده و به درمان آن کمک می کند.

سیاه گیله (قره قاط)

 قره قات میوه گیاهی است که باعث کاهش کلسترول و کاهش قند خون می شود، در نتیجه از بیماری های قلبی و مغزی جلوگیری می کند.

سیر

گیاه معروف و پر خاصیت در طب آیورودا است. سیر از لخته شدن خون جلوگیری می کند و هرگونه انسداد در رگ های خونی را از بین می برد.

جینسنگ آسیایی

این گیاه به جینسینگ چینی نیز شهرت دارد، یکی از اصلی ترین داروهای چین، محسوب می شود که در طب سنتی هند هم توصیه شده است. جینسنگ آسیایی به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز کمک می کند.

گیاه آب قاشقی (گوتوکولا)

این گیاه که در زبان سانسکریت به براهمی شهرت دارد، یکی از گیاهان موثر برای مغز می باشد. این گیاه سبب افزایش حافظه و ادراک شده و همچنین، عملکرد روان شناختی را در افرادی که سکته مغزی داشته اند، تقویت می کند.

زردچوبه

یکی از ادویه های معروف خانگی هند است که باعث کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از انسداد شریان ها می شود.

در آخر لازم است بدانید که طب سنتی آیورودا با قدمت چند هزار ساله اش در عصر حاضر مورد تایید کشورهای غربی قرار گرفته است و جان بسیاری از انسان ها را به واسطه تغذیه مناسب نجات داده است. بنابراین، مصرف مواد غذایی توصیه شده در آیورودا می تواند ضامن حفظ سلامت جسم و ذهن شما باشد.

توجه: استفاده از هر گیاه دارویی شرایط منع مصرفی نیز دارد، لذا توصیه می شود در صورت وجود بیماری یا مشکل خاص به پزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی اجتناب نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آشواگاندا (جینسینگ هندی) را با خواص مسکن، ضد کرم، ضد التهاب و مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0