topNotif

درمان های خانگی موثر برای رفلاکس معده

2356 بازدید
17 آبان 98
بهاره
,

با درمان های خانگی موثر برای رفلاکس معده آشنا شوید

احساس سوزش سردل، بازگشت اسید معده یا رفلاکس همگی عنوان های متفاوت برای حسی مشابه و دردناکی هستند که در معده افراد ایجاد می شود. این مشکل در بیشتر موارد به دلیل بازگشت اسید معده به مری و یا افزایش بیش از حد اسید معده (اسیدیته) اتفاق می افتد. تغذیه نامناسب یکی از اصلی ترین عوامل تشدید کننده این مشکل گوارشی است. مطمئنا برای شما هم چندین بار این مشکل پیش آمده است، لذا در ادامه این مطلب به درمان های خانگی موثر برای رفلاکس معده خواهیم پرداخت.

 

درمان های خانگی موثر برای رفلاکس معده

درمان های خانگی موثر برای رفلاکس معده

 

چه عواملی باعث ایجاد رفلاکس معده می شوند؟

با افزایش سن، معده شما اسید کمتری تولید می کند و آنزیم های گوارشی کاهش می یابد. همچنین، بسیاری از ما باکتری های مفید گوارشمان را با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک از بین می بریم، که باعث می شود معده از نظر جسمی سخت تر عمل کرده تا مواد غذایی را هضم کند. علاوه بر این، sphincter (ماهیچه باسطه) که قسمت بالای معده را می بندد، ممکن است با افزایش سن یا بیماری ضعیف شده و اجازه باز شدن بدون نیاز را به معده دهد. رفلاکس معده معمولا با سخت تر شدن معده در ارتباط است و اسید معده را وارد مری می کنند.

علائم رفلاکس معده

 این علائم شامل ناراحتی معده، استفراغ و احساس سوزش در سینه هستند، که به عنوان سوزش سر دل شناخته می شود. گاهی اوقات در پشت گلو طعم تلخ یا صفرا به وجود می آید، که با دراز کشیدن یا خم شدن بیش از حد ممکن است درد بدتر شود.

درمان های خانگی موثر برای رفلاکس معده
1- سرکه سیب

سرکه سیب، یکی از محبوب ترین داروهای خانگی برای رفلاکس معده است. برخی از اطبا طب سنتی مصرف بین یک و نیم قاشق چای خوری تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب با آب گرم را قبل از غذا توصیه می کنند، اما برخی از اطبا مصرف آن را در ابتدای صبح و قبل از خواب شبانه توصیه می کنند تا رفلاکس معده را از بین ببرد. سرکه سیب را با مقدار کم مصرف کنید و در صورت لزوم مقدارش را افزایش دهید، طعم آن حتی در آب بسیار قوی است و بعضی از افراد آن را نمی پسندند.

2- سیب

سیب تازه، پوره سیب یا سرکه سیب تفاوتی ندارند، طبق توصیه پزشکان طب گیاهی، مصرف روزانه یک عدد سیب می تواند به کاهش رفلاکس معده منجر شود. پکتین موجود در سیب ناراحتی معده را تسکین می دهد و از سوزش سردل می کاهد.

 

همچنین بخوانید:  درمان مشکلات گوارشی با رژیم غذایی مناسب

 

3- آلوئه ورا

آلوئه ورا درمانی موثر بر رفلاکس معده است. همانطور که می دانید این گیاه، درمانی بر سوزش و التهاب اعضای بیرونی بدن می باشد، البته همین فرآیند را بر روی اعضای داخلی بدن هم انجام می دهد، به همین خاطر پزشکان طب سنتی آلوئه ورا را پیشنهاد می دهند. آلوئه ورا یک ضدالتهاب قوی است و شما می توانید ژل این گیاه را در آبمیوه یا آب ریخته و بنوشید یا از کپسول آن استفاده کنید. آلوئه ورا را دو ساعت قبل و یا بعد از غذا، در ابتدای صبح به صورت ناشتا یا قبل از خواب مصرف کنید، اما از مصرف آن به هنگام بارداری اجتناب نمایید.

4- لیموترش

لیموترش برای از بین بردن احساس سوزش سردل مفید است. لیموترش، را می توانید با مقداری آب قبل از غذا یا در ابتدای صبح مصرف کنید، لیمو ترش سرشار از ویتامین ث است، به همین علت بهتر است قبل از خواب آن را مصرف نکنید، زیرا منجر به بی خوابی شبانه می شود.

5- خردل

خردل دارای خاصیت ضدالتهابی می باشد، به همین علت، بسیاری از افراد برای از بین بدن رفلاکس معده از یک قاشق خردل پس از غذا، استفاده می کنند. اغلب مردم خردل زرد را ترجیح می دهند، اما تفاوت زیادی با خردل سیاه ندارد.

6- زنجبیل

زنجبیل یک درمان قوی برای سوزش سردل است. شما می توانید دمنوش زنجبیل را یک ساعت پس از غذا استفاده کنید یا مقداری از زنجبیل تازه را رنده کرده و درون آب داغ ریخته با کمی عسل مخلوط کرده و میل نمایید. همچنین می توانید برای درمان رفلاکس معده نبات زنجبیلی یا آدامس زنجبیلی بعد از غذا استفاده کنید.

 

درمان های خانگی موثر برای رفلاکس معده

درمان های خانگی موثر برای رفلاکس معده

 

7- پاپایا

پاپایا برای درمان بازگشت اسید معده موثر است. این میوه دارای آنزیم هایی است که به هضم سریعتر غذاها کمک می کند. شما می توانید پاپایا را خشک شده یا تازه مصرف کنید.

8- مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، با افزایش سن بسیاری از باکتری های معده از بین می روند که شما با استفاده از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک می توانید باکتری های مفید معده‌تان را افزایش دهید. برای این کار می توانید از مواد غذایی طبیعی حاوی پروبیوتیک همچون کامبوچا یا محصولات لبنی غنی شده همانند ماست و شیر پروبیوتیک استفاده کنید.

با حذف موارد زیر از رفلاکس اسید معده خود بکاهید

بسیاری از مردم از علت های شناخته شده رفلاکس اسید معده همچون مصرف مواد غذایی شیرین، غذاهای پرچرب، غذاهای تند، الکل، مصرف شکلات، قهوه، شکر و غذا خوردن بیش از حد آشنایی دارند، اما عوامل زیر هم می توانند باعث ایجاد این بیماری شوند.

استرس

اگر به زمان افزایش رفلاکس معده توجه کنید، احتمالا متوجه می شوید در هنگامی که استرس های زیادی همچون استرس های کاری دارید، دچار رفلاکس بیشتری می گردید. برای جلوگیری از بازگشت اسید معده روزهایی را به استراحت و آرام سازی خود بپردازید. برای این کار می توانید به طبیعیت بروید، یوگا کنید یا مقداری کتاب بخوانید، سفرهای کوتاه بین شهری بروید، با دوستانتان دیداری داشته باشید. توجه کنید تا زمانی که آرامش خود را بازنیابید این وضعیت ناراحت کننده ادامه پیدا می کند، پس به آرامشتان اهمیت دهید.

داروهای شیمیایی

برخی داروهای شیمیایی باعث ایجاد یا افزایش رفلاکس معده می گردند که عبارتند از:

  • ایبوپروفن
  • داروهای پوکی استخوان معروف به بیس فسفناتها – از جمله بلوک های مانند آلندرونات (Fosamax)، ایباندرونات (Boniva)، و رییدرونات (Actonel)
  • داروهای فشار خون (مسدود کننده های کانال کلسیم و مسدود کننده های بتا)
  • آسپرین
  • قرص های خواب آور و آرام بخش
  • مکمل های آهن
  • داروهای ضد افسردگی
  • آنتی بیوتیک ها
  • مکمل های پتاسیم
مکمل های روغن ماهی

روغن ماهی برای بسیاری تغذیه بدن عالی است، اما بهتر است به جای مصرف این مکمل ها از مواد غذایی طبیعی حاوی امگا 3 و 6 مصرف کنید.

تنظیم وعده های غذایی

سعی کنید طبق زمان بندی مشخصی وعده های غذایی خود را مصرف کنید و 3 الی 2 ساعت قبل از زمان خواب شامتان را خورده باشید، اینگونه مشکلات کمتری برای سیستم گوارش و عمل هضم غذا به وجود می آید.

نعنا

اگر چه نعنا برای آرام کردن معده و دستگاه گوارش بسیار مفید است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث رفلاکس معده شود، پس گاها از آن استفاده کنید.

مصرف مایعات به همراه غذا

از مصرف نوشیدنی ها به همراه غذا خودداری کنید و توجه داشته باشید مصرف زیاد نوشیدنی در طول روز ممکن است باعث اختلال در کارکرد سیستم گوارشی شود.

توجه: اگرچه موارد ذکر شده به شما کمک می کند تا کمتر دچار رفلاکس معده شوید، اما در صورت ادامه پیدا کردن این مشکل حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بابونه را با خواص درمان مشکلات گوارشی، ترمیم زخم، درمان استرس و اضطراب، درمان بی خوابی، ضد التهاب و تسکین دردهای مفصلی، درمان بثورات پوستی،  ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0