topNotif

آیا خوردن مربا برای سلامتی بدن مفید است؟

5633 بازدید
20 آبان 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آیا خوردن مربا برای سلامتی بدن مفید است یا مضر؟

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد به مصرف مواد غذایی شیرین در ابتدای صبح علاقه مند باشید، یکی از این مواد غذایی خوش طعم که صدالبته در فرهنگ ایرانی جایگاه به خصوصی دارد مرباست. مرباها را می توان با میوه های مختلفی همچون به، سیب، بالنگ، پرتقال، گریپ فروت، آلبالو، گیلاس، تمشک، شاه توت، توت فرنگی، هویج و میوه های دیگر تهیه کرد. قطعا به دلیل تنوع بالایی که مرباها دارند در کنار غذا یا به عنوان وعده اصلی مصرف می شوند، اما تا حالا فکر کرده اید آیا مصرف مربا برای بدنتان مضر است؟ آیا خوردن مربا برای سلامتی بدن مفید است؟

 

آیا خوردن مربا برای سلامتی بدن مفید است؟

آیا خوردن مربا برای سلامتی بدن مفید است؟

 

در دنیای امروزی، سبک زندگی سالم کمی دور از دسترس به نظر می رسد، در حالی که محصولات غذایی ناسالم به راحتی در دسترسمان قرار دارند، لزوم توجه به زندگی سالم بیش از پیش احساس می شود. در 50 سال اخیر بیشترین میزان مرگ و میر به علت بیماری های قلبی رخ داده است، افراد بیشتر از قبل دچار دیابت شده اند و این بیماری زندگی آن ها را مختل کرده است. همینطور چاقی و اضافه وزن به دلیل سبک زندگی بدون تحرک و استفاده زیاد از تکنولوژی امری طبیعی به حساب می آید. اما برای بهبود این وضع چه باید کرد؟ به خاطر بهبود زندگی خود، خلاص شدن از شر بیماری های روحی و جسمی همچون افسردگی و چاقی ضروری است یک سبک زندگی سالم داشته باشید و می توان این تغییر را در صبح و با وعده غذایی صبحانه شروع کنید.

آشنایی با تاریخچه مربا

در ایام قدیم به دلیل زمستان های سخت و طولانی در روزهای گرم و بلند تابستان محصولات کشاورزی را برداشت می کردند و آن ها را برای روزهای سرد سال ذخیره می کردند تا بتوانند از آن ها تغذیه کنند. میوه هایی همانند شاه توت، توت فرنگی در فصول سرد وجود نداشتند، پس لازم بود آن ها را پخته و نگهداری کنند. این میوه ها را در دیگ های بزرگی می ریختند و بر روی اجاق قرار می دادند تا بپزند و آبشان گرفته شود به واسطه گرمایی که به میوه ها می خورد آن ها پخته می شدند و زمان بیشتری باقی می ماندند. پس از آن شکر را به مواد اضافه می کردند تا از تشکیل قارچ ها و میکروب ها جلوگیری کنند. در انتها آن ها را داخل ظرف های شیشه در بسته نگه می داشتند و در روزهای سرد زمستان مصرف می کردند.

آیا مربا برای سلامتی بدن مفید است؟

همانطور که با تاریخچه مربا آشنا شده اید، متوجه گشتید که مربا یکی از روش های نگهداری مواد غذایی برای مدت زمان طولانی تر در گذشته بوده است. یکی از رکن های اصلی مربا، شکر است. در واقع می توان گفت برای تهیه یک قاشق غذاخوری مربا از دو قاشق غذاخوری شکر استفاده می شود. سوالی که مطرح می شود این است که آیا در زندگی امروز بدن ما به این میزان شکر نیاز دارد؟

همانطور که می دانید به دلیل فعالیت های پشت میزی، خانه های کوچک و سبک زندگی راحتتر اغلب مردم کالری کمتری در روز می سوزانند. مربا به دلیل شکر زیادی که دارد از کالری بالایی برخوردار است که این میزان کالری در صورت عدم مصرف منجر به چاقی و اضافه وزن می شود. شکر یکی از مواد مصرفی مخرب است که در طولانی مدت می تواند باعث بیماری های مختلفی همچون دیابت می گردد.

 

همچنین بخوانید:  چرا صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز محسوب می شود؟

 

باتوجه به سبک زندگی قرن 21 نیازی به مصرف مربا همانند گذشته احساس نمی شود. مربا را برخی اوقات بر روی پن کیک های صبحگاهی استفاده کنید یا گاهی در عصرها با چای مصرف نمایید. اما اگر مربا را هر روز مصرف کنید و همچنان منفعلانه و بی تحرک زندگی کنید در آینده نزدیک با خبرهای بدی همچون چاقی، دیابت، کبد چرب و… مواجه می شوید. اما، یک خبر خوش برای افرادی که علاقه بسیاری به مربا دارند و در عین حال به نوع زندگی سالم و تناسب اندام اهمیت می دهند. این افراد می توانند مرباهای بدون شکر تهیه کرده و نگران مصرف بیش از حد کالری نباشند.

آیا مربای بدون شکر برای سلامتی مفید است؟

مرباهایی که بدون شکر تهیه می شوند، از مواد مضر بی بهره هستند که این نوع در مقایسه با مرباهای معمولی بهتر است. برای تهیه مربا بدون شکر به مقداری آب لیمو تازه، آب و میوه نیاز دارید. میوه ها را با آب مخلوط کرده و بر روی اجاق بگذارید تا پخته شوند و قبل از برداشتن مربا مقداری آب لیموی تازه به آن ها اضافه کنید.

توجه: اگر تمایل به استفاده از شکر در پخت مرباها دارید، از شکر قهوه ای به میزان یک چهارم استفاده کنید تا مربای سالمتری داشته باشید.

خوردن مربا بدون شکر چه فوایدی دارد؟!
  • مربا بدون شکر، خواص میوه را حفظ می کند و زمان بیشتری می توانید از میوه مورد علاقه تان به صورت مربا استفاده کنید.
  • این ماده غذایی احساس سیری بیشتری در ابتدای صبح ایجاد می کند. همچنین، میوه پخته برای افرادی که دستگاه هاضمه ضعیف تری دارند، مناسب تر است.
  • معمولا میوه هایی که برای تهیه مربا از آن ها استفاده می شود، سرشار از آنتی اکسیدان، هستند که این خاصیت به مربا بدون شکر هم منتقل می شود. آنتی اکسیدان ها باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و بهبود پوست می گردند.

می توانید بدون هیچ نگرانی و عذاب وجدانی از مرباهای بدون شکر استفاده کنید. مرباها از مواد غذایی خوشرنگ و خوشمزه میز صبحانه به شمار می روند. شما می توانید آن ها را با پنیر، پن کیک و با مخلوط عسل مصرف کنید. به یاد داشته باشید، ترجیحا از مرباهای خانگی استفاده کنید، زیرا خوردن مربا صنعتی علاوه بر شکر حاوی مواد نگهدارنده هستند که باعث افزایش وزن می شود و ارزش غذایی بسیار پایینی دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شکر قهوه ای را با خواص کاهش سلولیت، لایه بردار پوست، آرامش بخش اعصاب، اشتها آور،کند کردن روند پیری و بهبود گردش خون و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0