آیا می دانید سوء استفاده عاطفی و احساسی چیست؟

1724 بازدید
24 آبان 98
بهاره
,,

آیا می دانید سوء استفاده عاطفی و احساسی چیست و چه پیامدی دارد؟

شاید بارها به گوشتان خورده باشد که رفتاری بیانگر سوء استفاده عاطفی است، یا از احساسات کودکان خود سوء استفاده نکنید که پیامدهای منفی بسیاری در پی دارد. آیا می دانید سوء استفاده عاطفی چیست و شامل چه رفتارهایی می شود؟ بسیاری از افراد آزار و اذیت های جنسی و جسمی را سوء استفاده طلقی می کنند، در حالی که ترساندن، کنترل کردن، تحقیر کردن و تمامی رفتارهایی که به شخص آسیب روحی وارد کند، بخشی از سوء استفاده می باشد. حال در ادامه این مقاله به بررسی انواع سوء استفاده های روحی یا همان عاطفی خواهیم پرداخت.

 

آیا می دانید سوء استفاده عاطفی و احساسی چیست؟

آیا می دانید سوء استفاده عاطفی و احساسی چیست؟

 

سوء استفاده احساسی، عاطفی یا ذهنی چیست؟

سوء استفاده عاطفی، احساسی یا ذهنی شامل اعمال و رفتاری می شود که نتایج منفی بر روح و ذهن فرد مورد سوء استفاده قرار گرفته، می گذارد. ممکن است رئیس شما، دوستتان، یکی از اعضای خانواده یا هر شخص دیگری با انجام دادن اعمالی از احساسات شما سوء استفاده کند. سوء استفاده ها زمانی رخ می دهند که افراد تمایل به داشتن قدرت بیشتر در روابط دارند. افراد سوء استفاده کننده هرگز مقصر بودن خود را نمی پذیرند و تمایلی به تغییر رفتارشان ندارند. در موارد سوء استفاده های عاطفی طرف مقابل خود را مقصر جلوه می دهند و کاری می کنند آن ها احساس ضعف کنند.

سوء استفاده احساسی طبق تحقیقات بیشترین میزان تخریب را بر آینده افراد علی الخصوص کودکان دارد. کودکان به دلیل عدم بلوغ فکری توانایی تشخیص اعمال مثبت و منفی را ندارند و به راحتی تحت تاثیر رفتار این اشخاص قرار می گیرند و با افزایش سن و بالغ شدن به عنوان فردی آسیب دیده وارد محیط کار و خانوادگی می شوند که این خود می تواند باعث ادامه پیدا کردن چرخه سوء استفاده گران عاطفی و آسیب هایش گردد. پس در صورت مشاهده این رفتار در نزدیکان خود یا روابطتتان از احساسات خودتان و کودکان مراقبت کنید و اگر با مواردی شدید مواجه شده اید با افرادی که برای از بین بردن این مشکلات فعالیت دارند، صحبت کرده و مشاوره بگیرید.

انواع سوء استفاده های عاطفی و احساسی

سوء استفاده های عاطفی انواع مختلفی دارند که با دانستن این موارد می توانید از خودتان مراقبت کنید.

1- طرد کردن یا کنار گذاشتن

بسیاری از افراد دانسته یا نادانسته به افراد دیگری احساساتی را همانند ما شما را نمی خواهیم و نیازی به داشتن شما در دایره رابطه اجتماعی ما وجود ندارد، ساطع می کنند. این سری اعمال تاثیر عمیقی بر ذهن کودکان دارند. اعمالی همانند به سخره گرفتن ظاهر یا رفتار افراد، برچسب های منفی زدن، قرار دادن اسم حیوانات بر روی افراد، امتناع کردن از عشق ورزی و در آغوش گرفتن، استفاده کردن از جوک های آسیب زننده در مورد افراد، خارج کردن کودکان از خانه، تنبیه کردن کودکان و باز نکردن درب منزل برای آن ها و… را شامل می شود.

2- نادیده گرفتن

بسیاری افراد نمی توانند پاسخگوی احساسات بقیه افراد باشند، زیرا یاد نگرفته اند احساساتشان را بروز دهند و این بر روی روابط با نزدیکانشان تاثیر منفی دارد. مواردی همانند عدم حضور در مراسم های مهم همانند جشن فارغ التحصیلی، عروسی و… عدم توانایی مراقبت از احساسات افراد، عدم توانایی نظافت کردن محیط زندگی یا کاری خود و موارد دیگری از این قبیل می باشند.

 

همچنین بخوانید:  بررسی انواع خشونت های خانگی

 

3- ترساندن

اشخاصی که با استفاده از لغات و کلمات ترسناک، داد و فریاد، کتک و آزار رساندن جسمی، افراد دیگر را می ترسانند در این دسته قرار می گیرند، این مورد آسیب زیادی بر افراد به ویژه کودکان ایجاد می کند. داد و فریاد کشیدن، مسخره کردن فرد در مقابل دیگران، انجام دادن رفتارهای غیر قابل پیشینی و ترساننده در جمع، استفاده از افعال و کلمات منفی بر روی خود یا بقیه همگی جز این مورد می باشند.

4- ایزوله یا حبس کردن

افرادی که کودکان را بعد از زمان مدرسه در اتاقشان حبس می کنند، افرادی که به اشخاص دیگر اجازه شرکت و فعالیت در مراسم های اجتماعی را نمی دهند، افرادی که اشخاص را محدود به موقعیت مکانی خاصی می کنند و اجازه خارج شدن از آن نمی دهند. ایزوله کردن مواردی همانند رها کردن اشخاص در محیط دربسته در طولانی مدت، جلوگیری کردن از فعالیت های اجتماعی افراد، ترغیب کردن افراد به رها کردن فعالیت های اجتماعی و… را در بر می گیرد.

5- ترغیب کردن افراد به قرار گرفتن در مسیر منفی

والدینی که کودک خود را به دعوا کردن، مصرف الکل و… ترغیب می کنند، افرادی که حیوانات را آزار می دهند و لذت می برند، افرادی که از دزدی کردن لذت می برند و … شامل این دسته می باشند.

6- بهره بردای کردن از افراد

اشخاصی که بدون توجه به توانایی های افراد (جسمی، مالی، احساسی) از آن ها درخواست های مختلف و فراتر از توانایی هایشان دارند. مانند رئیسی که از کارمند خود انتظار 12 ساعت کار در روز را دارد و به او حقوق 8 ساعت کار را پرداخت می کند. مانند والدینی که از کودک انتظار تمیز کردن خانه را دارند و در صورت عدم انجام آن، کودک مورد تنبیه و تمسخر قرار می گیرد. انتظارات نابه جا از بقیه داشتن، مجبور کردن افراد به کارهایی که تمایلی به انجام آن ها ندارند در این دسته قرار می گیرند.

با آگاه شدن از موارد بالا می توانید خود و عزیزانتان را از شر سوء استفاده های عاطفی راحت کنید و از رابطه های سمی خارج شوید.

 

پیامدهای سوء استفاده عاطفی و احساسی

پیامدهای سوء استفاده عاطفی و احساسی

 

سوء استفاده های احساسی چه تاثیری بر اشخاص دارند؟

بیشتر افراد در مقابل سوء استفاده های احساسی و عاطفی با مشکلاتی همانند زیر دست و پنجه نرم می کنند:

  • افسردگی های خفیف و شدید
  • از دست دادن انگیزه و عدم تلاش برای بهتر کردن شرایط زندگی خود
  • در ناامیدی به سر بردن
  • خود باوری کم و عزت نفس پایین
  • تغییر در رفتار یا شخصیت افراد همانند تبدیل شدن به شخصیتی منفعل و غیر اجتماعی
  • عدم توانایی در گرفتن تصمیمات
  • خودداری کردن از برقراری تماس چشمی و بدنی
  • خودداری کردن از خوردن و نوشیدن
  • کاهش وزن و سوء تغذیه
  • عدم تمایل به برقراری روابط اجتماعی
  • افزایش نگرانی، استرس و اضطراب بیش از حد
  • بی خوابی و نداشتن خواب با کیفیت
  • عدم تمایل به تغییر دادن شرایط منفی زندگی خود

در مقابل سوء استفاده های عاطفی چه کنیم؟

سعی کنید خودتان را به عنوان یک فرد بالغ از رابطه مسموم بیرون آورید. اگر سوء استفاده های عاطفی از طرف نزدیکانتان همسر، نامزد، دوست، والدین و … رخ می دهد، خارج شدن از رابطه سخت تر از موارد دیگر است، اما با باور داشتن خود می توانید از رابطه عاطفی سمی نزدیک خارج شده و زخم هایتان را التیام بخشید.

باور کنید قوی هستید، و در مقابل احساسات منفی که به شما داده می شوند، ایستادگی کنید. راهکارهایی در مورد مقابله با افراد سوء استفاده گر شناسایی کنید و با استفاده از تاکتیک مناسب با آن ها برخورد کنید تا از آسیب هایتان کاسته شود. از دیگران کمک بخواهید و شرایطتتان را با آن ها در میان بگذارید. کودکان موجودات حساسی هستند که نیاز به مراقبت و توجه دارند، آن ها توانایی تفکر همچون یک فرد بالغ را ندارند، پس به روابط کودکان و افراد نزدیکشان توجه کنید. اگر رفتاری شما را به شک انداخت با کودک صحبت کرده و از او مراقبت کنید.

در آخر، به یاد داشته باشید مقصر سوء استفاده عاطفی شما نیستید، و توانایی تغییر این افراد را ندارید پس تا جای ممکن از برقراری روابط نزدیک با افراد سوء استفاده گر پرهیز کنید و خودتان را در شرایط سخت و آسیب زا قرار ندهید. همچنین، بهتر است بدانید مقصر سوء استفاده های احساسی اشخاصی که مورد سوء استفاده قرار می گیرند، نیستند پس آن ها را با قضاوت ها و مشورت های ناآگاهانه آزار ندهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

حب السلاطین را با خواص مسهل، درمان یبوست، تقویت و رشد مو و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0