topNotif

راهکارهایی ساده برای مراقبت و حفظ سلامت چشم ها

1732 بازدید
15 آذر 98
بهاره
,

راهکارهایی ساده برای مراقبت و حفظ سلامت چشم ها که بهتر است بدانید

چشم ها یکی از با ارزشترین عضوها و حس بینایی از یکی مهمترین حس های بدن انسان محسوب می شود. انسان ها با یک جفت چشم به دنیا می آیند و متاسفانه، برخی از افراد که از توانایی دیدن بهره مند هستند به سلامت چشم های خود توجه لازم نمی کنند و با گذر زمان، سلامت آن ها را به خطر می اندازند. لذا برای حفظ سلامت چشم ها و کاهش بیماری های مختلف چشمی، لازم است برخی نکات را رعایت نمایید. اگر شما هم تمایل دارید سلامت چشم هایتان را حفظ کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراهی کرده و با راهکارهایی ساده برای مراقبت و حفظ سلامت چشم ها آشنا شوید.

 

راهکارهایی ساده برای مراقبت و حفظ سلامت چشم ها

راهکارهایی ساده برای مراقبت و حفظ سلامت چشم ها

 

راهکارهایی برای مراقبت و حفظ سلامت چشم ها

  • مواد غذایی مغذی مصرف کنید: مواد غذایی سرشار از ویتامین آ و ویتامین ث، امگا3 و آنتی اکسیدان ها را مصرف کنید. سعی کنید روزانه چندین وعده میوه و سبزیجات میل نمایید.
  • سیگار نکشید: سیگار به واسطه موادی که درون خود دارد، با گذر زمان باعث ضعف یا بیماری های چشمی می شود.
  • ورزش کنید: ورزش کردن ضربان قلب را بالا برده و باعث افزایش ورود اکسیژن به شش ها، قلب، مغز و همینطور چشم ها می شود، که در نهایت به بهبود کارکرد عضلات منجر می گردد.
  • به اندازه کافی بخوابید: قطعا خواب باکیفیت کارکرد چشم ها را بهبود می بخشد.
  • دست هایتان را بشویید: چشم ها حساسیت بالایی دارند و تماس دست های کثیف با چشم ها ممکن است منجر به آلوده شدن آن ها شود.
  • در هوای آلوده از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید: اگر در شهرهای بزرگ زندگی می کنید و درون شهر تردد دارید، حتما شب ها قبل از خواب یا پس از ورود به منزل صورتتان را بشویید و قطره اشک مصنوعی استفاده کنید. بدین ترتیب آلودگی ها درون چشم ها باقی نمی مانند (می توانید قطره اشک مصنوعی را از داروخانه ها تهیه کنید).
  • از عینک آفتابی استفاده کنید: از عینک آفتابی (UV و UVB) که از چشم ها در مقابل نورهای مضر خورشید محافظت می کنند، استفاده کنید.
  • از قانون 20-20-20 استفاده کنید: بر اساس این قانون، هر نیم ساعت برای دقایقی کار با وسایل الکتریکی را کنار بگذارید.
  • از عینک طبی خود استفاده کنید: از عینک طبی استفاده کرده، در غیر این صورت چشم هایتان ضعیف تر خواهند شد. اگر از لنز استفاده می کنید حتما اصول بهداشتی و مراقبت از چشم ها را جدی بگیرید.
  • در هنگام استفاده از موبایل یا کامپیوتر چشم هایتان را بیشتر باز و بسته کنید.

توجه:

اگر حس می کنید چشم هایتان می سوزند، درد دارند، تاری دید دارید، یا آسیبی به چشم ها یا نواحی نزدیک آن ها وارد شده است، حتما به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید. همچنین، اگر فشار خون بالا، کلسترول بالا، یا دیابت دارید مطمئن شوید شرایطتتان را تحت کنترل گرفته اید.

قانون 20-20-20 چه کمکی به سلامت چشم ها می کند؟

طبق تحقیقاتی که Dr Jeff Anshell (یکی از متخصصان چشم) بر روی چشم ها انجام داده بود، قانونی تحت عنوان 20-20-20 ایجاد شد، که برای افزایش کارایی چشم ها، از بین بردن خستگی و درد آن ها، رفع سوزش چشم ها، تاری دید، آبریزش چشم، خشکی چشم، خارش چشم و رفع سردرد موثر است. امروزه ما نسبت به گذشته زمان بیشتری را به مطالعه کردن، کار با کامپیوتر و موبایل می گذرانیم که تاثیر مستقیمی بر روی چشم ها دارند، اما شما می توانید با استفاده از قانون 20-20-20 مراقب سلامت چشم هایتان در حین کار یا مطالعه باشید و از دردها و مشکلات پرکاری چشم رهایی یابید. طبق این قانون بهتر است، هر 20 دقیقه، به چیزی که 20 پا با شما فاصله دارد، به مدت 20 ثانیه نگاه کنید، تا از خستگی و درد چشم ها رهایی یابید.

 

همچنین بخوانید:  فواید لوتئین برای سلامت چشم

 

ورزش چشم چیست؟

ورزش چشم اصطلاحا به برخی از ورزش های مخصوص عضلات چشم گفته می شود. چشم عضلاتی دارد که با ورزش دادن آن ها می توانید به بهبود کارکرد و حفظ سلامت چشم ها کمک کنید. این ورزش ها همانند گردش چشم ها به بالا یا پایین، چپ یا راست، باعث بهبود توانایی دیدن می شوند. برای انجام دادن این ورزش ها بر روی صندلی بنشینید و سرتان را ثابت نگه دارید و فقط عضلات چشم هایتان را کار بگیرید. این تمرین ها را به آرامی انجام دهید و ما بین آن ها 3 تا 5 ثانیه مکث کرده و دوباره تمرین را تکرار کنید.

  • صاف بنشینید، سرتان را ثابت نگه دارید، چشم ها را به سمت راست ببرید و سپس به حالت اولیه بازگردید. پس از آن این حرکت را برای سمت چپ انجام دهید. شما می توانید این تمرین را برای هر چشم 5 تا 10 بار در روز انجام دهید.
  • سرتان را ثابت نگه دارید، چشم هایتان را به بالا ببرید و سعی کنید سقف را نگاه کنید، تا 5 بشمارید و دوباره به حالت اول بازگردید. زمانی که 10 بار تمرین نگاه به سقف را انجام دادید می توانید تمرین نگاه به پایین را شروع کنید.
  • صاف بنشینید، سر خود را تکان ندهید، دست راست خود را مقابل بینی خود در حالت کشیده نگه دارید، آن را به آرامی به سمت راست ببرید، با چشم هایتان دست یا انگشتتان را دنبال کنید. این تمرین را 5 تا 10 مرتبه انجام دهید. پس از اتمام تمرین، به سراغ سمت چپ بروید. توجه داشته باشید در زمان انجام حرکات سرتان ثابت بماند و فقط چشم هایتان حرکت کنند.
نکته:

به یاد داشته باشید، اگر چشم های ضعیفی دارید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید، در غیر این صورت سلامت چشم هایتان را به خطر می اندازید. اما اگر چشم هایتان مشکلی ندارند با تغذیه مناسب و انجام ورزش های چشم و رعایت نکات ذکر شده، می توانید برای مدت طولانی، چشمان سالمی داشته باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تره کوهی را با خواص درمان افزایش قدرت یادگیری، درمان فراموشکاری، پیشگیری از بیماری های قلبی و بروز سکته، تقویت بینایی و مبارزه با آب مروارید، کمک به درمان بواسیر و بهبود عملکرد غده تیروئید، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0